"Ayah..."
Bergetar suaraku bila melihat sekujur tubuh di depan mata ini. Aku gengam tangan pucat itu lantas menciumnya berkali-kali.
"Masa ayah dah tak lama. Ayah minta maaf sebab tak dapat jaga Hana lagi."
"Tak. Ayah sihat lagi. Ayah masih ada harapan. Ayah tak boleh tinggalkan Hana."
"Hana kena redha. Hana kuat." kata ayah dengan nada tersekat-sekat.
"Hana perlukan ayah." suaraku sebak.
"Hana... Anak ayah. Hana satu satunya anak ayah. Hana jaga diri. Ayah... sayang... Ha...na." mata ayah tertutup sebelum habiskan katanya.
Keadaan gawat seketika.
'Code blue' signal automatik.
Doktor dan jururawat meluru masuk ke dalam bilik ayah. Alat bantu penafasan ayah menunjukkan draf mendatar. Aku di tolak ke tepi oleh jururawat. Aku kaku tanpa sebarang patah kata. Jantung ayah terus di tekan doktor manakala jururawat mengepam udara ke dalam mulut ayah menggunakan alat khas.
"Nurse...defilbrillator.." arah dokter pada salah seorang jururawat.
Terus pakaian ayah digunting oleh salah seorang jururawat. Seorang lagi memicit gel pada pemegang alat kejut jantung terus diberi pada dokter.
"180...1..2..3.." kata dokter serentak meletakkan alat itu di antara dada kiri ayah.
Air mata aku terus mengalir bila melihat tubuh kaku ayah melantun bila di tekan alat tersebut.
"200.." arah dokter pada jururawat untuk memusingkan angka pada alat itu bila tubuh ayah tidak menunjukkan respon.
'Tip...tip...tip...'
Graf alat bantu pernafasan ayah kembali menunjukkan rentak.
"Ayah..."
Dokter berpaling ke arah aku bila selesai memeriksa ayah.
”Saya minta maaf. Sebaiknya awak bersabar sebab jika 24 jam pesakit tidak menunjukkan respon. Kemungkinan peluang untuk terus hidup tipis."
Aku sekadar mengganguk. Perit rasanya bila mendengar ucapan dokter tadi. Tanpa membalas ucapan dokter aku terus ke sisi katil ayah. Tangannya ku gengam kejap. Dokter dan jururawat terus melangkah keluar tinggalkan aku sendirian bersama ayah.
"Ayah... Ayah rehat ye. Hana teman ayah." kataku sebak. Air mata ku biarkan mengalir. Di fikiran aku cuma ayah.
Pintu dikuak.
"Hana." bahu ku dipegangnya.
"Hana kena banyakkan sabar. Lepaskan ayah Hana." kata Nek Mah.
"Hana ada ayah je. Kalau ayah pergi ikut ibu. Hana takde sesiapa." luahku perlahan.
"Semua tu kehendak Tuhan. Dia takkan uji umatnya jika tidak pada kemampuan umatnya itu. Hana kena kuat." ujar Nek Mah lagi.
Aku menangis teresak-esak lantas Nek Mak memeluk aku. Nek Mah tempat aku selalu berkongsi perihal wanita. Dia juga merupakan ibu angkat ayah malah lebih dianggap seperti ibu sendiri pada ayah.
Sepanjang lima minggu ayah ditahan di I.C.U, selama itu jugalah Nek Mah setia menemani aku di sini.
"Ni. Nek Mah ada bawa Nasi ayam kesukaan Hana. Hana makan ye. Dah tiga hari Hana tak makan."
"Hana tak selera."
"Jangan macam ni Hana. Hana nak jaga ayah kan. Hana kena ada tenaga. Jom kita pergi kantin." pujuk Nek Mah.
"Hana nak teman ayah."
"Hana... Jangan macam ni." terus dia menarik aku keluar dari bilik ayah.
"Hana tak nak tinggalkan ayah sorang." kata ku perlahan.
Nek Mah terus memimpin tanganku ke kantin hospital yang terletak seselah bangunan ward I.C.U.
YOU ARE READING
BONEKA
RomancePercubaan Penulisan Boneka @ patung, obsesi yang tak sudah. Cinta vs nafsu yang sering beri impak pada setiap nyawa. Bila kekayaan dalam kuasa tangan manusia. Semua perkara di peroleh hanya petik jari saja. Hingga cinta kau berasa boleh dibeli. Penj...