Bab 8 : Limo

26.3K 376 15
                                    

"Assalamualaikum. Hello everybody." sapa Kesya riang terus ke arah kami di ruang tamu butik yang terdapat set sofa lengkap.

"Walaikumusalam. Hai happy semacam je Kak Kesya?" tanya Nina.

"Orang baru balik jumpa pakwe mestilah happy Nina." kata Hani separuh menyindir.

"Eleh dengki la tu." balas Kesya sambil muncungkan mulut.

"Dahlah korang macam budak-budak je la." Tegur Nadia yang baru keluar dari pantri. Nadia memang dikenal dengan sikap kedewasaannya, dia jugalah yang selalu menjadi orang tengah bila diantara kami ada berselisih faham.

Aku hanya senyum tawa sambil memerhatikan mereka semua.

"Wei Amira macam mana vendor baru tu. Produk apa dia nak letak sini?" tanya Kesya memaksa otak aku jadi fokus.

"A'aa. Produk apa? Aku takde nampak produk baru dari tadi lagi." sampuk Hani.

"Perfume." balasku pendek.

"Habis tu macam mana?" tanya Kesya.

"Tadi dia bagi payment je. Esok baru dia hantar barang." jelasku pendek.

"Esok Hani jaga. Tak payah la aku penat-penat nak uruskan produk baru tu." kata Kesya bangga berselang dengan tawa besarnya.

"Kau tu memang pemalas. Kalau bab jantan je kau rajin." tempelak Hani.

Aku, Nadia dan Nina hanya ketawa melihat aksi Kesya dan Hani bergaduh. Kedua sahabat aku ini selalu memeriahkan suasana bila kami berkumpul. Dua orang inilah sering bertikam lidah tapi bila salah satu tak ada bersama, seperti cacing kepanasan salah satu dari mereka. Ibarat kucing dan anjing sikap mereka tapi kepala sama gila.

"Ehem...Ehh korang, malam ni korang teman aku boleh tak?" aku berdehem dahulu sebelum mula menyatakan hasrat hati agar diberi perhatian.

"Kau nak pergi mana?" tanya Kesya.

"Aku tak tahu lagi. Nanti aku dapat call someone aku cakap." jelas aku lagi. "Korang takde nak pergi mana-mana kan?"

"Aku free je malam ni." kata Hani. "Minah ni mesti nak pergi dating malam nanti ni." tepat telunjuk Hani ke arah Kesya yang berada ditepinya.

"Suka hati la. Kau jealous sebenarnya kan." Kesya jelirkan lidah pada Hani. "Aku no hal je."

"Kau Nad?" tanya aku pada Nadia.

"Aku tak dapat kot. Ada makan malam dengan family akulah. Mak aku suruh semua adik-beradik aku balik. Nak kumpul ramai-ramai katanya sebab abang aku baru balik." jelas Nadia panjang lebar.

"Takpe aku faham. Hani dengan Kesya ada." kata aku.

"Sorry la beb." kata Nadia.

"Takpe." kataku lagi.

"Nad abang kau hensem tak? Umur berapa?" tanya Hani.

Meledak ketawa aku, Kesya, Nadia dan Nina yang sedang menyusun barang berdekatan kami.

"Eee. Dia ni kata orang lebih. Tak sedar diri." tempelak Kesya pada Hani.

"Sudah-sudahlah korang. Abang aku dah ada tunang dah. Tak payah korang nak gaduh-gaduh." kata Nadia.

"Tak kesampaian aku nak jadi kakak ipar kau Nad." gurau Hani lagi.

"Aku pun tak nak jadi adik ipar kau." gurau Nadia.

"Sampai hati kau Nad. Tergores hati aku yang lembut ni." balas Hani sambil penumbuknya ditekap pada dada.

'Tak perlu ragu-ragu sayang....' nada telefon aku berbunyi lantang. Nombor peribadi tertera di skrin.

BONEKAWhere stories live. Discover now