Keadaan butik masih sama seperti mana aku tinggalkan dulu. Yang berubah cumalah Damia. Yang dulu bersama aku dan rakan yang lain menguruskan butik kami. Tapi kini dia terus lenyap dalam senarai rakan kongsi pemilik butik. Malah dulu dialah yang menjadi pencetus idea dalam mewujudkan butik 'Jump to the Sky' ini.
"Eh korang aku balik dulu ye. Nak tolong Abang Rizal kemas barang sikit." kataku pada Nadia, Kesya dan Hani.
"Pakwe aku nak pergi mana?" tanya Hani.
"Amboi, mengaku pakwe dah dia." bidas Kesya.
"Aku dah cop dulu ok." Hani membalas.
"Hah.. Ni kes nak cari gaduh ni." gurau Kesya lagi sambil mengacukan penumbuk ke arah Hani. Hani hanya menjelirkan lidah pada Kesya.
"Korang ni macam budak-budak. Ok lah aku balik dulu." kata ku lagi. Derap kaki aku belum sempat tiba di pintu butik, Nadia lantas memanggil aku. Aku berpaling tanpa berginjak.
"Esok ada vendor baru masuk kau tolong datang sini ye. Aku ada hal esok." jelas Nadia. Esok sepatutnya giliran dia yang jaga butik kami. Setiap hari butik akan dijaga oleh kami secara bergilir-gilir.
"Kau nak pergi mana esok?" tanyaku pantas.
"Ada makan-makan sikit kat umah aku. Abang aku kat oversea balik, sampai esok." jelas Nadia lagi.
"Oh, ok." aku berlalu ke rumah dengan mini cooper pemberian arwah ayah ketika usia aku 21 tahun.
Setiba aku dirumah. Abang Rizal dan Nek Mah sedang berbual di dapur.
"Emmm.. Wanginya. Nek Mah masak apa tu?" tegurku sebaik melangkah ke dapur.
"Hana. Baru balik ke?" serentak tanya diaju oleh Nek Mah dan Abang Rizal.
"Ya. Amboi sembang apalah sampai tak perasan Hana balik ni." kataku lagi.
"Sembang kosong je sambil tengok Mak Tok buat bekal kat abang ni." jelas Abang Rizal.
Aku hanya meng-ookan saja. Sepi seketika.
"Hana dah makan ke?" tanya Nek Mah.
"Dah. Makan nasi bungkus dengan kawan-kawan kat butik. Abang nak Hana tolong kemas apa-apa tak?"
"Semua dah siap." balas Abang Rizal pendek.
"Fuhh... Selamat."
"Tak yang selamatnya. Kejap lagi pergi rumah abang tolong kemas sana pulak. Jadi bibik."
"Pulak dah. Kan abang kata rumah abang dah siap kemas ke?" seperti yang dikhabarkan oleh Abang Rizal petang semalam, dia sudah menyiapkan rumahnya terlebih dahulu.
"Nak suruh kemas barang-barang masukkan dalam kabinet."
"Ok je kalau ada upah."
"Dengan abang pun nak berkira jugak?"
"Mesti. Hana guna kudrat kot bukan tenaga robot ni."
"Nak upah apa?"
"Upah. Nak minta upah apa ek. Ikan duyung lelaki boleh. Abang tolong tangkap la time abang kat laut nanti." gurauku sengaja diikuti gelak tawa Nek Mah dan Abang Rizal.
"Abang turun laut pantau kawasan bukannya pancing ikan." balas Abang Rizal.
"Ok lah Hana nak naik mandi la dulu." kata masih menahan tawa. "Nek Mah simpan kat Hana banyak sikit tau lauk tu. Bagi sikit takpe kat Abang Rizal ni. Dia kan tak makan banyak nak jaga badan." gurauku lagi.
"Mesti. Kena mantain berat ni. Nanti tak pasal-pasal kena bahan kat orang tu." katanya dituju tepat pada aku.
"Hahaha. Bolehlah Hana panggil Abang Navi boroi pulak." kata ku sambil mengangkat tangan di dahi tanda hormat.
YOU ARE READING
BONEKA
RomancePercubaan Penulisan Boneka @ patung, obsesi yang tak sudah. Cinta vs nafsu yang sering beri impak pada setiap nyawa. Bila kekayaan dalam kuasa tangan manusia. Semua perkara di peroleh hanya petik jari saja. Hingga cinta kau berasa boleh dibeli. Penj...