lima

11.5K 220 1
                                    

Aku mengetuk kepala dengan remote air-cond di tangan. Keletuk! Sekali lagi. Keletuk! Aduss! Apa yang aku dah buat ni? Apa yang aku nak buat sekarang ni? Macam mana ni? Keletuk!

"Argh... Tak boleh! Tak boleh! Macam mana ni..." Aku mengetap lembut bibir bawahku. Aku benar-benar buntu sekarang ni. Dah tak nampak jalan lain dah.

"Adoi! Yang kau ni pun satu, Aufa. Suka-suka hati kau je nak tinggal jejak dalam kereta mamat sombong tu. Sekarang, siapa yang susah? Hati kau jugak kan..." bebelku di hadapan cermin.

Ya Allah! Sungguh! Ini kali kedua aku merasa gentar dan gelisah yang amat. First time, masa nak ambil result SPM dulu. Tapi, itu lain cerita. Sekarang ni, cerita lain!

Penat berleter di hadapan cermin yang tak sudah, aku melabuhkan pula duduk di birai katil. Telefon bimbit diketap lembut di bibir. Macam mana ni? Umi... Aku betul-betul rasa nak menangis sekarang jugak!

Aku pun tak tahu di mana silapnya. Seingat aku, petang tadi, aku ada keluarkan purse aku dalam kereta mamat tu. Ini semua, dia punya pasal lah! Ada ke patut, waktu aku nak keluar dari kereta, dia boleh minta duit tambang? Gila ke apa? Sejak bila jadi teksi tak bertauliah ni? Hish! Entah-entah, memang kerja part time dia kot!

"Sepuluh ringgit."

"Hah?" Aku mengalih pandang ke sebelah.

"Hish! Kau ni pekak ke apa? Aku cakap sepuluh ringgit lah," balasnya dingin.

Aku mengerutkan dahi. Tak faham betul aku. Apa yang sepuluh ringgitnya?

Melihatkan aku yang agak kebinggungan, dia bersuara kembali, "Sepuluh ringgit, duit tambang."

"Apa??! Kau ni gila ke apa?" protesku. Tiada lagi istilah saya-awak. Gila ke apa? Naik teksi pun tak semahal ni tau! Dan ternyata, dia amat terkejut sekali dengan kata-kata yang baru kulontarkan.

"No money, no out!" Dia masih tetap dengan pendiriannya.

Eleh! Bajet macamlah aku ni heran sangat. Apalah sangat yang dia boleh buat kat aku, kan?

"Eh! Asal tak boleh bukak ni?" Aku mulai cemas. Takkan kereta mahal pun, pintu boleh rosak.

"I told you, no money, no out."

Aku menjeling geram. Ini mesti kes dia kunci pintu dalam ni.

"I'll give you there seconds. One....."

Aku mulai panik! Waaa... nak buat apa ni?

"...two...." Tidak!

"....th...."

"Okey-okey! Aku bayar!" Aku cepat-cepat menyeluk beg sandang di atas riba. Not kertas bewarna merah dikeluarkan dari celah purse. Wang kertas itu kemudiannya aku selit pada celah jejari pendingin hawa keretanya. Lantak lah!

"Hish! Menyusahkan hidup aku betul!" bebelku sendiri.

Dia yang sedang mengeluarkan not kertas itu memandangku.

"Kau cakap apa?" Pergh! Renungannya menusuk kalbu betul!

"Eh! M..mana ada apa!" tukasku. Janganlah cair di sini...

"Tipu...." Dia bergerak rapat ke arahku.

"Eh! M...mana ada, s...saya tipu!" Umi! Asal dekat sangat ni!

"Betul ni?" soalnya lagi. Aku semakin rapat ke arah cermin kereta. Mana mau lari lagi ni?

Tiba-tiba tanganku mencapai sesuatu benda di atas riba. Pantas, benda itu kulayangkan ke kepalanya.

"Auwww!" Dia mengaduh kesakitan. Badannya sudah dijarakkan dari tubuhku.

"Huh! Nak sangat kan? Padan muka!" Aku menjelirkan lidah lantas bersorak keriangan.

Mrs. UstazahWhere stories live. Discover now