3tahun berlalu
"Awak. Esok malam datang tak awak?" Tanya Zarul dengan teruja. Memandang Alissa yang berada di depannya. Gadis manis ini walaupun tidak banyak kata dikeluarkan, aura pesonanya tetap menarik mata² jejaka disekeliling.
Alissa memandang endah. Tidak tahu apakah tajuk perbualan yang sebenar Zarul sedang katakan. Terlalu umum. Mengangkat keningnya untuk kepastian apakah yang sedang dibincangkan.
"La.... Lissa akan tak ingat? Dinner night kita? Kita kan final year. Jangan cakap Lissa tak ingat dan tak rancang langsung nak pergi? Zarul nak fetch you tonight" pandang Zarul.
Alissa menghembuskan nafas. Dinner night? Apa yang menarik. Satu pun tidak menarik dalam hati Alissa. Malas sahaja mahu pergi. Baik duduk dirumah dan menonton tv. Layan movies adalah salah satu aktiviti kegemaran ketika dirumah.
Alissa memandang Zarul. Meneliti raut wajah anak timur ini. Antara pelajar yang bijak dalam kelas. Tidak kurang segak juga. Mempunyai raut wajah yang lembut sesuai dengan perlakuannya bila melayan wanita. Tidak pernah dia melihat Zarul meninggi suara dengan mana² perempuan. Selama perkenalan mereka. Tidak pula dia melihat Zarul rapat dengan mana² wanita atau lebih tepat teman wanita.
Dari jauh Janna Umairah membawa air untuk mereka bertiga. Inilah teman Alissa di UKM Bangi ini. Hanya berdua dan dia tidak suka menonjolkan diri seperti gadis2 berperangai seperti kera mendapat bunga. Terkinja sana sini. Alissa sememangnya lain dari yang lain.
Gadis pintar yang perwatakan pelik. Berdiam diri dan lawa. Itu sinonim bila mana² pelajar atau lecturer meyebut nama Alissa.
Janna meletakkan air dan duduk disebelah Zarul. Zarul dan Alissa mengucapkan terima kasih kerana menolong mereka membeli air. Kelas terakhir mereka adalah programming dengan sir Izz Helmi pada pukul 3 sampai 6 petang.
Bila dia terbayang wajah itu, hatinya sentiasa tidak tenang dan dia tidak tahu apa puncanya. Yang pasti, dengan pantas dia akan membuang segala rasa tidak enak yang ada daalam hatinya.
"Hah Lissa. How? Please don't tell me that u won't go tonight please?" Rayu Zarul.
Lissa tersenyum. Apalah yang Zarul nak sangat dia hadir pada malam tu. Bosan. Lagipun, dia memang lupa tentang dinner itu. Baju pun tidak ada. Dia tidak merancang apa². Tapi dia sangat pasti Janna mempunyai baju yang sesuai untuk dinner alam ini.
Janna anak ternama dan dia memang suka acara² seperti ini diadakan di Universiti. Dia akan pastikan dia sentiasa hadir. Ramai pelajar lelaki yang cuba bergandingan dengan gadis manis ini. Tetapi tidak tahu kenapa satu lelaki pun tidak dapat menawan hatu gadis manis ini. Mungkin hati Janna ada pada Zarul.
Dia sentiasa mendoakan agar Zarul juga mempunyai perasaan yang sama pada Janna. Dia senyum memandang pasangan yang sememangnya nampak secocok ini.
"Boleh. Tapi Janna i need you favour. Pinjam yr dress ye. Tak kisah what kind of it. I just don't plan to go well actually i forgot about that and don't even have any interested to go. But seems you guys wanted me to go. I can go. But lend me yr dress, will you?" Senggih Alissa memandang kawannya berdua ini.
Janna tersenyum. Zarul tiada riak. Manalah dia tahu tentang baju² wanita ini. Janna tidak kisah. Sememang nya banyak dress² yang sesuai dengan kawannya yang lawa ini. Yang pasti, dia akan buat Alissa antara pelajar yang paling lawa sampai mampu menarik hati pensyarah muda Sir Izz Helmi. Dia nampak sir Izz bila memandang Alissa seperti ada satu pandangan yang berlainan. Pasti sir Izz suka pada Alissa.
"Boleh babe. You tidur rumah i la malam ni. Kita boleh pilih2 dress untuk you. Well if u don't mind to share room with me. I lagi suka. Dapat spend time boleh chit-chat lama² ngan you." Kecoh mulut Janna mengajak Alissa tidur dirumahnya.
"Eh i don't think so. Janna you ni. Kan that event tomorrow night. I will come to your house tomorrow and we start choosing my dress and Zarul will fetch us from yr house. How that? Lagipun i malu la ngan family you. Ok?" Cadang Janna.
"Okay jugak tu. Saya tak kisah mana² pun. As long as Alissa will attend that event." Balas Zarul
"Okayla if you insist. Esok datang rumah i ok. Datang cepat." Pesan Janna.
Alissa tersenyum bersetuju dengan rancangan ini. Dan mereka terus bergerak ke kelas terakhir mereka pada hari ini. Jangan pernah terlewat jika seminit pun jika kelas programming. Siapa tidak tahu dengan ketegasan sir Izz. Baik datang awal. Selamat mereka.
YOU ARE READING
hero manis dan cik gadis beku
RandomAlissa tidak pernah terfikir kehilangan orang tersayang sangat menyakitkan tetapi Alissa tidak sedar Tuhan sedang menggantikan sesuatu yang lebih indah :)