Bab 4

115 2 3
                                    

"Alissa. Why? Masuk lah. Kenapa berdiri dekat luar?" Tanya sir Izz yang sudah menghidupkan enjin kereta Murano kesayangannya. Memandang ke luar tingkap melihat Alissa yang tegak berdiri.

Aik. Akan la dia kutuk aku ni tak gentleman? Aku memang nak bukak kan pintu macam tu. Tapi takut melebih² pulak. Bisik hati sir Izz. Haishhh. Monolognya. Alissa memandang sepi. Dengan menghembus nafas, dia membuka pintu kereta dan meloloskan diri masuk ke dalam kereta. Alissa diam memandang lurus kehadapan. Sedikitpun tidak memandang sir Izz yang sedari tadi memandang wajahnya.

"Awak tahu area Sungai Merab?" Tanya Alissa datar.

Sir Izz memandang Alissa. Dia ni memang takde perasaan ke apa? Pandang pun taknak. Cakap macam robot. Kalau tak suka aku pun at least pandang la muka aku yang kacak lagi macho ni. Punya la ramai yang suka aku dia ni pelik betul la

"Sungai Merab? Dekat mana ye awak? Saya tak tahu la Lissa" kata sir Izz dengan jujur.

"Awak drive je saya tunjuk," balas Alissa datar lagi

Dan sir Izz tidak berkata banyak. Mungkin dia sudah tidak terdaya nak menarik perhatian gadis cantik tapi beku ini untuk diajak bersembang. Sudah la tidak mahu memandang mukanya. Sakitnya tuh disini! Bisik hati sir Izz

Jalan yang agak sesak pada petang itu melambatkan masa perjalanan untuk sampai ke pasar raya terdekat dikawasan rumah Alissa. Sir Izz menfokuskan pemanduan sementelah Alissa tidak menunjukkan sebarang minat untuk mengajaknya bersembang. Hanya radio menjadi peneman pada kesunyian didalam kereta ini.

Seketika, pone Alissa berbunyi pendek. Mungkin whatssap bisik hati sir Izz. Lantas tanpa menunggu lama, Alissa mengambil Phone nya dan membuka. Alissa mengeluh kecil. Tanpa membalas apa2 jawapan, Alissa simpan semula phone nya itu.

"Sir masuk simpang kiri sir. Kita singgah mini mart dulu. Kanan ni masuk area rumah saya" akhirnya Alissa mengeluarkan suara emasnya. Yang sememangnya susah si gadis mahu bersuara.

"Desa Mas Bangi?" Tanya sir Izz meminta kepastian

"Yup. Why sir?" Alissa menyoal semula.

"Nothing Alissa." Balas sir Izz pendek

"Turn right and park in front of this mart. Do u wanna follow?" Alissa sibuk mengambil dompetnya di dalam bag sandangnya dan memandang wajah sir Izz yang sedari tadi merenung wajahnya.

Sir Izz tersentak. Pipi Alissa. Merah? Is it blushing? Oh Allah is she blushing coz she know im staring at her? Cantik! Getus hati sir Izz

"Hmmhmm. Sir?" Panggil Alissa lagi.

"Sorry Alissa. Yup. I coming with you." Tepat dan jelas mengatakan sir Izz mahu mengikut Alissa ke dalam mart.

Tanpa sepatah kata Alissa terus keluar dari kereta dan masuk kedalam mini mart. Laju sir Izz keluar dan menekan punat lock keretanya dan mengejar langkah Alissa. Tidak mahu mana² lelaki yang berada disitu menganggu buah hati kesayangannya dalam diam ini. Sebelum Alissa mengambil troli, laju tangan sir Izz membawanya.

Sir Izz sabar mengikut kemana sahaja Alissa berjalan. Banyak jugak barang yang dibeli oleh Alissa. Memang nampaknya barang banyak habis kat rumah Alissa. Detik hati sir Izz. Sir Izz juga ada mengambil beberapa snacks yang menarik minatnya. Selalunya kalau mengikut ibu membeli barang rumah, dia akan mengambil mana² barang yang dia suka. Dan turut juga terbawa² kelakuannya bila bersama Alissa membeli barang rumah.

Seketika Alissa berhenti berjalan. Memandang sir Izz dan sir Izz tersenyum manis pada Alissa.

"Ada lagi yang sir nak beli? Anymore snacks sir? Or dessert? Aiskrim ke?"
Soal Alissa.

Sir Izz termalu sendiri. Ahhh. Baru pertama kali keluar bersama. Alissa sudah tahu tentang habit nya yang satu ini.
Ciss! Hilang macho aku.

"Takde da kot Lissa. Cukup la ni. Manis² sangat bahaya. Baik pandang Alissa. Lagi manis dan yang penting tak berbahaya." usik sir Izz

"Are you sure? Saya manis dan tak berbahaya? Well i think i'm the most dangerous place that u could ever imagine," dan terus Alissa tersenyum kecil khas buat sir Izz lalu berjalan terus kehadapan untuk membayar barang² ini.

"Ahhhh! Demmm! First time nampak dia senyum. Mak aih.. Ibu, abang tak kuat! Abang nak kahwin cepat!!!! Memang dia betul2 dangerous that i could ever imagine," dan pantas sir Izz menuju ke arah Alissa yang sudah jauh meninggalkan nya.

*maaf updated lambat. Cos actually im still in a mood of holiday w family. But seems one of my friends asking me bout new chapter. I pun trying to finish this bab. But really sorry sebab lambat publish. CC: ROSE YANG MANIS :-*

Oh one more thing. Do apologize all of my typing errors buddy. And happy reading

hero manis dan cik gadis bekuWhere stories live. Discover now