"Ok guys. I would like to say all the best to all of your final sem and do the best. I hope i won't see any of yr face here retake or reset or what so ever for my subject. Remember. Put your effort more for only this time. Any inquiries either questions do email me. I'm always checking on my email and will reply ASAP. Once again, all the best and hope to see all of you attend to dinner night ok? Assalamualaikum and thank you"
Panjang lebar sir Izz mengakhiri kelas yang terakhir ini. Alissa diam mendengar. Masih fokus walaupun kepala mula berasa berat dengan semua input yang mereka bincangkan sebentar tadi. Dia harus singgah ke pasar raya untuk membeli barang dapur. Barang dirumahnya semakin habis dan dia tidak suka makan diluar. Lebih gemar masak walaupun bersendirian dirumah.
Alissa melihat jam tangan. Dia sebu. Setiap kali melihat jam pasti merasa tidak enak hati. Haihhh. Pukul 6.15 minit petang. Lambat. Well dia tak kisah. Lagipun sir Izz lambat hampir sejam kekalasnya sendiri. Shit! Why he always starring at me. Maki Alissa lagi. What the hell happen to him? Did i do anything wrong towards him? Alissa bersoal jawab. Ryzal mencuri pandang ke arahnya diatas.
"Okay guys. You may leave this class. Class dismissed!" Dengar akhir kata sir Izz, mulalah semua pelajar bangun dan berarak keluar dari dewan ini. Ada juga sesetengah pelajar yang mengambil kesempatan dengan Berbicara sementara dengan sir Izz. Masing² mahu semangat yang padu dari pensyarah muda lagi kacak ini.
Zarul dan Janna sudah mula bergerak keluar dari dewan. Meraka balik berasingan kerana kereta juga tidak letak dikawasan yang sama. Janna dan Zarul bersembang seketika dengan sir Izz. Mata sir Izz tidak lepas memandang Alissa yang baru membuka siKaca dan meletak rapi didalam kotaknya. Alissa meletak kepala semula diatas meja. Penatnya. Detik hati Alissa.
Zarul dan Janna berpamit keluar dan sir Izz mula mengemas barang² nya diatas mejanya. Aik. Matanya redup memandang Alissa yang menekup mukanya dengan kedua tangannya diatas meja. Terlelap la ni. Detik hati sir Izz.
Perlahan sir Izz mendaki tangga diatas menuju kearah Alissa. Entah mengapa detak jantungnya berdetak beza kali ini. Cuba dikawal sebaik mungkin. Sir Izz mengambil tempat disebelah kerusi Alissa. Dia juga turut meletak kepala diatas meja tetapi kepala ditoleh ketepi. Memandang Alissa yang hanya sipi sahaja nampak mukanya. Matanya, bulat redup bila memandang, pipinya yang sedikit berisi. Sentiasa mengamit hatinya untuk mencubit manja. Pasti mulus bersih pipinya. Hidungnya yang kecil comel. Ahhh. Apa aku ni.
Alissa benar² terlelap kepenatan. Sir Izz mendekatkan mukanya dekat dengan muka Alissa. Ummm. Wanginya gadis idamannya ini. Dalam diam, sudah lama dia memedam perasaan terhadap pelajarnya yang satu ini. Alissa dengan karakternya yang berbeza.
Tak tahu dengan cara apa ingin mendekati gadis beku ini. Buntu memikirkannya. Lagipun dia juga tidak tahu status Alissa. Adakah sudah berpunya?Kimi... Eh? Aku dengar Alissa macam cakap sesuatu. Apa ekk? Dia memandang muka Alissa. Nyamannya. Tenang sahaja muka dia walaupun tidur. Tapi dia cakap apa ya tadi?
"Alissa. Bangun. Alissa bangun awak. Balik dulu baru tidur"sayang. Tapi hanya berani mengucapkan perkataan itu didalam hati. Dia mahu sangat memanggil panggilan istimewa itu pada Alissa itu.
Alissa mengerakkan badanya. Dengan perlahan dia bangun dan menggosok matanya. Tiada riak apabila memandang wajah sir Izz walaupun dalam keadaan dekat.
"Maaf sir. Saya terlelap." Ucap Alissa ringkas. Sesaat dia melihat jamnya semula. Dan terus mengangkat beg sandangnya mahu gerak pulang. Sir Izz terus bangun dan menghadap Alissa.
"Do u mind sir?" Alissa memandang lecturer ini
"Errr. Alissa u know you look so tiring. Mind if i drive you home?" Dengan berhati² sir Izz mengeluarkan isi hatinya.
Alissa memandang sir Izz. Da kenapa? Tapi kalau ikutkan hati memang malas mahu pulang. Sudahlah agak jauh rumahnya dengan Universitinya ini. Tapi kalau dia ikut sir Izz esok macam mana pulak. Aduh leceh.
"Saya nak. Tapi leceh la sir esok saya nak bergerak macam mana. Kereta takde" Alissa menjawab.
Sir Izz terkejut. Tidak dijangka. Macam positif jawapannya. Gotchaaa. I can spend more time with you sayang!!!!! Hati sir Izz berbunga. Tiada masalah besar sayang.
"Takpe biar sini. Esok you just give me a call then i fetch u go everywhere you want," ucap sir Izz dan memberi senyumannya
"Give u a call? Using email?" Alissa bertanya pelik
Sir Izz tersentap. Dia ni perli ke? "Saya bagi nmbr phone saya. Ok?"
"Okay sir. Jom"
"Jom Alissa." Gembira dihati tidak terkata selama bertahun dia cuba mendapat perhatian si gadis idamannya ini.
"Tapi sir, saya nak singgah market nak beli barang dapur. So sir nak hantar saya ke nak teman sekali?" Tanya Alissa
"Saya tak kisah. Saya free sampai esok malam. Kalau awak nak pinjam saya sampai esok malam pun takpe. Saya sudi. Takde siapa marah" sengaja sir Izz berkata begitu. Sekaligus memberi hint bahawa dia masing terang-terangan single and available untuk si gadis beku ini
"Okay then,"
YOU ARE READING
hero manis dan cik gadis beku
RandomAlissa tidak pernah terfikir kehilangan orang tersayang sangat menyakitkan tetapi Alissa tidak sedar Tuhan sedang menggantikan sesuatu yang lebih indah :)