Dr.Aiman berjalan tenang ke arah si dingin beku yang sedang mengambil makanan di meja bouffe. Dan lagi, masih berseorangan tidak pula dia nampak Hafiz ataupun Ryzal yang tadi menemani gadis idaman Izz ini. Dia memang kena mengaku Alissa sememangnya lawa pada malam. Wajah lembutnya itu sentiasa mengamit perhatian tetapi tiada senyuman yang menghiasi wajah manis itu.
Alissa yang berasa dirinya diperhati memandang kebalakang dan melihat dr.Aiman sudah terpacak berdiri segak dibelakang badannya sambil tersenyum manis padanya. Alissa senyum kecil dan melihat hidangan makanan semula. Tidak ambil pusing untuk menegur dr.Aiman. Mungkin dr.Aiman nak ambik makanan jugak. Detik hati Alissa.
"Alissa. Hi. You seems so nice with this kinda dress." Tegur dr.Aiman. Niatnya yang hanya mahu menegur Alissa tetapi kenapa hatinya sangat nervous macam nak angkat nikah ni? Memang berhantu budak ni aura dia. Seram shit tul aku rasa.
"Thankyou dr. You looking great too." Balas Alissa tenang.
"Mana orang rumah? Tak bawak sekali?" Tanya Alissa. Dan percaya la pertanyaan Alissa itu walaupun berkeadaan seperti biasa tetapi bila Alissa yang ringan mulut untuk bertanya dia jadi sangat ajaib. Dr.Aiman sendiri rasa macam nak menari kuda kepang sekarang ni. Hmmmm. Okay a bit overreact.
Dr.Aiman senyum " tak bawak. Dia kena balik rumah mak mentua saya. Mak mentua tak sihat. Rancangnya nak datang sekali." Balas dr.Aiman
Pingannya kini sudah penuh dengan makanan dan begitu juga Alissa."Moga cepat sihat ye dr. Sayang la saya tak dapat tengok wife dr. Mesti lawa."
"Eh pastilah lawa. Tak tidur malam ok before kahwin dulu. Eventho we're already in relationship." Ujar dr.Aiman tanpa segan silu.
Mereka sudah berjalan dan berhenti disalah satu meja kosong. Alissa tersenyum dengan jawapan dr Aiman. "Jemput dr. Kalau orang rumah tak marah saya nak makan together with the nice dr."
"Kejap. Alissa ajak saya? Makan sekali? Betul ke ni? Uishh. Macam nak kena buat kenduri kesyukuran je," usik dr.Aiman tapi dia jugak agak terkejut dengan pelawaan Alissa.
"Yeahh so funny dr. Ha ha ha. Duduk la. I wanna partner too this night. Bosan jugak bila ramai² macam ni but we're alone." Sengih Alissa memandang dr.Aiman yang duduk berdepan dengannya.
"Kalau rasa alone why dont you bring your special one?" Pancing dr.Aiman. sengaja bertanya soalan cliche macam ni. Mana tahu dapat tahu hal peribadi Alissa boleh jugak dia menjadi pemberi maklumat tanpa berbayar pada izz. Teman karibnya.
Alissa senyum. Tanpa sengaja hatinya merasa sebak. Special one? Ada. Tak pernah berubah dari dulu dia lah yang pertama.
"Orang dingin beku macam saya ni dr, mana ada special one. Takde orang berani dekat. Kawan lelaki pun takde. Zarul jela yang setia." Balas Alissa lancar. Menyuap mash potato kedalam mulutnya dan menelan. Mmandang ke atas pentas yang sedang dipersembahkan nyanyian oleh salah seorang pelajar.
"So you noticed that everybody called you with that sign name?" Tanya dr.Aiman
"I noticed everything dr. It just i dont wanna get bother to react with it. Not even worth it my time. Baik saya catch up all my studies." Ujar Alissa datar.
Dr.Aiman memandang Alissa. Cuba mengenali diri Alissa dengan lebih mendalam tapi Alissa memang susah untuk difahami. Cuma satu saja yang dia tahu. Alissa sememangnya lawa. Walaupun dihiasi dengan wajah dinginnya. Cakap dengan aku pun tak beriak. Macam cakap dengan robot da aku rasa. Apekebende la taste si Izz ni.
Dari jauh sir Izz memerhati kawan baiknya berborak dengan pujaan hatinya. Leka matanya memerhati lebih tertumpu pada Alissa. Walaupun kedudukan mereka agak jauh tapi masih dia dapat melihat Alissa dengan jelas. Timbul jugak perasaan kurang enak melihat Alissa yang seakan selesa berborak dengan dr.Aiman sedangkan dia yang mengajar Alissa pun tidak pernah berborak lama begitu.
Perlahan dia berjalan ke arah mereka berdua dan berdiri disebelah Alissa dan memandang tajam pada kawannya. Dr.Aiman yang menyedari sir Izz memandangnya, menelan air liurnya yang terasa kesat. Si bangkai ni kalau datang cemburu berhantu dia bukan boleh bawak berbincang. Aku yang kawan baik dia pun mahu dia rembatnya. Bisik hati dr Aiman.
Alissa yang perasan dr.Aiman memandang disebelah dirinya turut melarikan pandangan disebelah. Alissa memandang sir Izz. Dr.Aiman mengangkat kedua tangannya dan merapatkan ke dada seakan tanda memohon maaf. 'Tak sengaja' mulut berbicara tanpa mengeluarkan suara. 'KAU SIAP' balas sir Izz juga tanpa suara.
Selamba sir Izz duduk disebelah Alissa dan memandang kawannya sambil tersenyum. Cuba menyelesakan dirinya dengan situasi ini. Lebih kepada cuba mendekatkan dirinya dengan Alissa. Sir Izz mendepangkan tangannya sebelah di kerusi Alissa dan
"Alissa datang macam mana tadi? As i know your car still in here." Sir Izz memulakan bicara. Senang hatinya melihat wajah Alissa dengan lebih dekat. Dr.Aiman hanya mampu tersenyum. Dapat dilihat wajah senang sir Izz berdamping dengan Alissa.
"Saya datang dengan Zafril n Janna. I donno where they now. Sampai sini lovebirds tu da hilang" balas Alissa
Dan sir Izz dan dr.Aiman ketawa. Tak sangka pula Zafril budak dekan tu bercinta dengan gadis pujaan universiti ni. Ingatkan berkawan rapat je.
"Tak sangka pulak mereka couple. Tengok depa sempoi ja berkawan. Well Janna tu siapa tak kenal. Semua pun nak try" ujar dr.Aiman
"Bukan takat student je. Ada je lecturer bujang wanna try her too." Tambah sir Izz
"Amboi try try apa? Ingat Janna tu kereta? Nak try2 test drive dulu? Ni nampak ni?" Gertak Alissa garang sambil menunjukkan penumbuknya pada kedua tenaga pengajar ini.
Kuat ketawa dua tenaga pengajar ini dengan riaksi Alissa. Terasa lucu melihat Alissa berkelakuan garang sebegitu. Alissa mula berasa tidak selesa apabila dia terasa bahunya bersentuhan dengan tangan sir Izz dikerusinya itu. Dia risau pandangan mata tang lain. Mereka pasti akan salah tafsir.
"Balik dengan saya nanti Alissa. Perlahan sir Izz berbisik di telinga Alissa.
Alissa terkaku. Tidak sanggup melihat kesebelah kerana pasti hidung mereka akan bersentuhan. Dr.Aiman memandang gelisah. Tak sangka Izz berani gila berbuat demikian. Dia lupa ke kita kat dalam dewan dengan pelajar. Bukan dekat luar
"Why should i?" Balas Alissa perlahan tanpa memandang kesebelah.
"Bcoz you never know my capability towards you."
"But i do have a car."
"Hmmhmm. Gaiss i gerak lu. Later kita jumpa lagi. Mr.Chew panggil. Bye!" Dr.Aiman berlalu pantas. Tidak selesa pula bila melihat pasangan ini mula serius. Sir Izz tidak sedikitpun berganjak dengan jaraknya dan tidak memandang kawannya. Alissa pula hanya mengganguk perlahan.
Alissa mula rasa tangan sir Izz seakan memeluk bahunya. Wtheck he trying to do now. Bisik hati Alissa
"I dont wanna trouble you later. Tomorrow i wanna go to my family's house. I don't think with you wanna send me to Shah Alam is a good idea sir Izz." Ujar Alissa datar.
"Wekk if like that, i will follow you from behind. No more discussion. NOKTAH!"
WHAT!!!!!! who the hell of him wanna warn me like that? Discussion? Do i need to discuss what i wanna do now? Errr....
YOU ARE READING
hero manis dan cik gadis beku
RandomAlissa tidak pernah terfikir kehilangan orang tersayang sangat menyakitkan tetapi Alissa tidak sedar Tuhan sedang menggantikan sesuatu yang lebih indah :)