chapter 4

2.7K 112 26
                                    

BAB 4

( Airil)

. . . . .

" dah lah paan !..kalo ko tak kenyang lagi pi sarapan lahh! Aku malas nak dengar ko mengata orang..mesti ko tak paham ayat aku kan..maksud aku 'kenyang' tu..ko sendiri tau kalo mengumpat seperti ape kan..

Seperti makan daging saudara sendiri..so pasal tu aku suruh ko pi sarapan kalo ko tak kenyang2 "

Kitorang terkejut terutame Paan apabile diherdik oleh danish..

Mereka yang lain pergi ke tempat port lepak kitorng ..aku still berdiri sebelah danish sambil memandang danish yang tengah baru nak melelapkn mate tu..

Aku ..aku tak paham..perangai danish berubah.walaupon aku baru jer kenal danish tahun ni..tapi aku tau danish bukan jenis yang tiba2 naik angin.. lalu aku pergi ke tempat lepak kitorang ..

Aku pandang muke depa semue..semue muke kecewe , sedih ,bengang..tapi yang pasti ash muke nak nanges..cengeng haha..

Aku memulakan perbualan..

" chill lh korang..mungkin die bad mood kot ..tak yah buat muke sembelit korang " aku try pujuk depa..ye aku ngaku kitorang laki..tapi laki pon ade perasaan sedih..cume kitorang tk tunjuk kat pompuan rr..jatuh rr ego kitorang..

''masalahnye die tibe2 herdikk aku...ape hakk die..kalo nak nasihat tak payah lah herdik

ee..kalo bukann sebab die mmber aku..dah lame aku hanyun kan penumbok aku..! " marah paan..

" yup !..betol cakap Paan..kalo nasihat tak payah herdik ..wei zafri..cer ko kasi sikit pasal nasihat menasihati ni " zahin memandang zafri ..

" Barang siapa yang menasihatimu secara sembunyi-sembunyi, maka dia benar-benar menasihatimu. Dan sesiapa yang menasihatimu di depan umum, maka sebenarnya dia sedang menghinamu... (Imam al-Syafii) " hujah zafri dgn muke yg tenang.''tapi ape yang Danish cakap kan tu betullah..mengumpat ni..iaitu ghibah maksudnya menceritakan tentang aib atau keburukan seseorang yang apabila seseorang itu mendengarnya akan menimbulkan kemarahan.kita pasti yang si zaquan tu macam mana..so kita ni macam memburuk2kan dia..paham?aku nak tegur korang sebab...yelah mengumpat..tapi entahlah..aku mampu diam je..sorry''zafrimemandang kearah kami semua.kami semua terdiam beberapa saat.

" dah lah..lek rrr..chill semue okk..korang ni merajok macam pompuan..cube senyum.. betol ape yang zafri cakap.. mungkin danish..mood tengah tak baek ke..relaxx rr " L tersengeh sambil ditangan ade lollipop...sambil bersiul

"blahh lahh kau L !! sengehh je..pastu kuat makan!! "

Haish..entah lah..aku try pujuk depa..tapi aku pon..rase mcm.

Kecewe ? ye lah kot..sape tak kecewe member baek sendiri tibe2 herdik camtu..pelajar lain pandang pulak..sape tak malu !

Di kantin ,

" weiii ~ ~cer tengok tu " ash menunjuk kearah danish yang tengah duduk bersama zaquan.member laen pon pandang kearah yangg ash tunjuk ..

"heh! Dah ade kawan baru..lupe kawan lame..puih " L mencebik lalu makan ice cream yang berada di tangannye..

Aku mengeluh pelahan .. semue member pandang aku dengan pandangan pelik..? agaknye lah

"bro..lek rr..nanti kite kawan balek punye lah dengan die tu " zafri cube memujuk aku..

Tpi entah lah..hati aku rase tak sedap hati bile tengok zaquan rapat dengan danish..seriuss..rase macam..entah lah.. bukan jeles..tolong lah..aku bukan macam pompuan!..

Suasana jadi suram..semue muke kecewe , blur , sedih , control macho , bajet..semue senyap..

"weii paan ! aku nak teka teki kat kau.." akhirnye L menamatkn gak kesenyapan ini ..

Aku tau sangat teka teki yang di maksud kan oleh L ni..name teka teki ni 'pulau babi' ..teka teki ni dipanggil 'pulau babi' sebab..

Teka teki ni berkaitan dengan haiwan haram tu lah..

Teka teki ni aku dah terkene siot! .. L pi tanye soalan 'pulau babi' die dekat Paan..

L mngeluarkan kertas kecil dari poket die , dan mngeluarkn pensel ..lalu melukis sesuatu di kertas trsebut..

" okke..paan..dlm lukisan ni terdpt 2 buah pulau ,pastu , satu pulau ni ade pokok kelapa ..pstu, satu lgi takde..pstu si babi2 ni depa tinggal kt pulau yg ade pokok kelapa ni,,pastu.."

"oii senget berapa byk pastu..byk ckp rr ko ni..lmbt sgt ! " tanya paan smbil menayangkn muke unta die..

"siot lah ko..sabo rr..ok aku smbung..pstu..pulau yg ade babi2 ni nk tenggelam..si ketua babi tk tau nk buat ape..so die ckp lah spe yg brjaye atau tau cmne nk pindh ke pulau sblahnye tu die akn ksi jwtn die..jdi soalan die..cmne depa nk pegi ke pulau sblah ? " L memndng Paan dgn snyuman ..Paan mule memikirkn mcm mne nk selesaikn mslh tu..

Member2 laen ade yg thn gelak , ade jugak yg mnggelengkn kepala ..

Aku tau jwpnnye..cume aku mls nk jwb rr..hahaha tk psl2 aku yg terkene..aku melihat muke Paan yg tibe2 trsenyum..ceht,mesti dh tau cmne nk selesai kn mslh babi2 trsebut..

Puihh abess lh ko Paan ..terkene ngan teka teki L

" aku tau..jwpn die senang je...ikot lah pokok kelapa tu..utk mnyeberang ke pulau sblah..betol tak L ?..aduhaiii senang gile teka teki kau " Paan trsenyum bangga sbb dpt selesaikn mslh tu..alahaii Paan kjp lagi gerenti snyuman ko tu akn jdi mcm snyuman kmbing..

L brdiri smbil tgn mnghulur ke araf Paan utk bersalam dgn Paan..ape lagii Paan smbut lah salam tu dgn muke mintak penampor die tu ..

" taniah tuan Paan..tuan berjaya mnjadi KETUA BABI skrng !! kahh kah kahh"

Lps je L ckp cmtu..smue trgelak..tk psl2 Paan kne cop sbgai ketua babi..

"asal lak..? aku tak phm..mksd ko? Asl aku jdi ketua babi ?? " Paan bertanye dgn nada pelik ..

Aku dh tergelak terbahak2 dh..mne tak nye..paan buat muke comell blur geli ! dh mcm bapok tepi jln !!

"sbb ..ketua babi tu ckp die ksi jwtn die dkt org yg tau mcm mne nk seberang ke sblah tu " rmai2 jwb pertanyaan Paan..

Stlh Paan trdgr...ape lagii die amek cawan dn nk mnyimbah ke arah kami..tpi die brhenti..die memndng ke bahagian blkng kitorng..

Muke die mcm..blur cmpur terkebil2..jadi kami pon nk tau lah ape yg si Paan ni tngok..kami smue pndng ke belakang kami..dn..

GULPP.

ZAQUAN !

Apesal die pndng kearah kitorng ?

.smue telan air liur..kecuali zafri..die tenang je..tpi reaksi die adelh sikit cuak ? entah lah..mungkin risau..

Mcm mne kitorng tk risau..bnde yg kitorng tngok ni sorng makhluk pndng kitorng dgn tajam..dn tibe2

Senyum...bukan snyum manis or what..tpi senyum jahat ! seriuss ! mcm psycho !

Aku tngok die tros trpikiq semue2 rumor2 psl zaquan ni..

Aku tringt rumor yg bru2 ni..Paan nk bgitau nish..tpi..nish potong ayt Paan..

" wei Paan..rumor trbaru psl budak tu ape ? " aku menanya tpi mataku masih mmndng zaquan..

Paan mnelan air liur sblum ckp .. " ermm..org ..ckp ..err...die..die ..." kami smue pndng Paan..

Paan pndng kami smue..muke nye pucat,,aku hrp tkde lh trok sgt rumor die..

"die..bunuh kedue ibubapa die.... "

"WHATTT!! SERIUOSLY ?? "

Semue pelajar pndng kami sbb kitorng terjerit..spe tk trkejutt weiii..aku pndng ke arh blkng aku smule..utk mncrik kelibat Zaquan...tpi

Dah takde ! okke..relax...aku pndng ke arah Paan semule..

Masing2 terdiam..tak tau nk ckp ape..same ade kitorng nk percaya atau tak , kitorng sndiri pon tak tau..

<><><><>><><><><><><><><><><><

KAWAN SEKELAS AKU IS PYSCHO!?Where stories live. Discover now