Bab 12 - Muhd Jibran Thaqafi

161 4 2
                                    

'Okey, cerita dia macam ni.'

Aku sedang duduk bersimpuh di anjung luar rumahku. Dengan buku-buku yang berlambakan di atas meja, sungguh serupa macam tongkang pecah.

Aku merasakan ada tiupan angin di telingaku. Menggerbang jugaklah rambut aku masa tu.

Aku sepitkan balik rambutku yang panjang separas pinggang itu di celah telinga.

Fuhhhh...

Angin tadi datang bertiup lagi. Kali ini lebih kuat.

Aku menoleh ke arah kananku.

'Huh, dah agak dah.'

Thaqafi a.k.a crush aku tengah tersengih-sengih di sebelahku. Entah bila dia mai aku pun tak tahulah. Aku tengok basikal dia tergolek kat tanah, tak bertongkat. Semangat nak jumpa aku lah tu. Perasan kau ni Diyana, perasan.

Eh, kejap. Mesti tergeliat lidah nak sebut nama dia kan. Haha okey Ummi dia biasanya akan panggil dia Tha-qa-fi,exactly macam bunyi 'tha' huruf arab tu. Tapi biasanya member dia akan panggil dia Ta-qa-fi je. And nama penuh dia, aku suka. MUHD JIBRAN THAQAFI. Ehh macam pernah dengar je nama ni, ohh patutlah. Dah selalu dengar dalam doa aku. Chiaa chiaa. ;)

Dia sekelas dengan aku cuma bezanya dia pekak dan aku bisu. Tapi dia suka guna bahasa isyarat dengan aku. Aku pernah tanya dia kenapa, dia boleh je bercakap macam biasa, lepas tu dia cakap, 'Aku tak nak kau rasa kita berbeza. Kalau kau cakap dengan aku dengan bahasa isyarat, so kenapa tidak aku?'

Aku memberikan reaksi 'Kenapa kacau aku.' Padahal dalam hati dah ada fireworks.

Thaqafi tersenyum menampakkan cawaknya di atas dagu. Haihh, I wish my eyes are a camera so I can capture every smile formed on your lips.

Thaqafi mengangkat jari jemarinya.

'Sebab aku suka.'

Aku angkat bahu tanda malas nak melayan. Bukan apa, lelaki ni kadang-kadang nampak je macam suka kita tapi anggap kawan je. Aku tak sedia untuk sakitkan hati aku lagi. Tapi bahagia tu adalah. Heheh.

Aku sambung menyiapkan kerja sekolah Sejarah ku.

Tanganku laju membuat peta minda Ciri-ciri Sistem Ahli. Fuhh masa ni tak boleh nak main-main. Trial lagi berapa bulan je. Dengan result SPM ni lah, aku nak cari duit nak bahagiakan mak bapak aku. Kalau bukan aku, siapa lagi?

Aku memandang ke depan. Thaqafi sedang tersengih sambil menongkat dagu. Matanya dikelip-kelipkan menambahkan lagi kecomelannya. Songkok di kepalanya tersenget sedikit seperti Mat Jenin. Ohh lupa nak cakap, Thaqafi ni memang suka pakai songkok. Juniors kat sekolah pun panggil dia Abang Songkok. Tapi kalau perempuan yang panggil dia dengan manjanya, memang confirmlah diaorang jadi arwah sebab terkena panahan kilat mata aku ni.

Senyuman dia ni pulak buat aku rasa di awangan. Aishh kalau hari-hari macam ni, mati kencing manis aku dibuatnya. Dah hari-hari memandang wajah yang manis je.

'Diyana, jomlah, kita pergi pusing-pusing satu kampung. Aku bosan lah. Jomlah teman aku.' Thaqafi dah mula tolong syaitan durjana suruh aku berhenti belajar.

Uishhh satu ajakan yang membantu membentuk senyuman di bibirku.

'Kau tak ada kawan lain ke nak ajak? Zali ke Hazim ke Ecah ke?'

'Tak ada. Kau seorang je. Lagipun kau lain, diaorang lain.'

Aku menerutkan kening.

Cerinta Orang IstimewaWhere stories live. Discover now