Lotte was al vroeg wakker. Ze keek op haar wekker: 7:08. Had ze toch nog een paar uur geslapen. Ze liep de trap af in haar pyjama. Als ze haar stiefmoeder nou heel erg aardig behandelde dan deed zij vast ook wel aardig. En... dan geeft ze misschien antwoord op haar vraag. Als ze beneden is pakt ze borden en bestek en begint ze de tafel te dekken. 'Wa hoor e bij ee o bijt je', mompelt ze in zichzelf, 'Een gebakken ei!, of gekookt. Of.... allebei!!!' Meteen gaat ze aan de slag. Eerst doet ze een eitje in de pan en doet er water bij. Als ze hem op het gasfornuis heeft gezet, slaat ze een eitje stuk in een andere pan. Ze doet de gekookte eitjes in een kommetje en de gebakken legt ze op een bord. 'Croissantjes!! Alleen waar liggen die.' Ze loopt naar de kelderdeur en doet hem open. Langzaam loopt ze naar beneden. Ze woont hier bijna haar hele leven al, maar de kelder bleef een beetje griezelig. Met haar handen wrijft ze over de muur op zoek naar de lampknop. 'Klik' De lamp floept aan. 'Das beter', zegt Lotte om de stilte te verbreken. Ze zoekt in de kratten en de zakken. Maar niks. Dan ziet ze een plastic zak staan die ze nog niet had opengemaakt. Ze peutert het touwtje los waarmee die dichtzat. En... croissantjes. 'Ah lekker', ze haalt de zak nog verder open, 'Harde bolletjes, gewone bolletjes, stokbrood, suikerbrood, ovenbroodjes en nog veel meer.' Snel loopt ze de keldertrap op. Maar als ze bijna boven is... 'Klik' Het is weer pikkedonker in de oude kelder. 'W-wie is d-d-daar?', vraagt Lotte bibberend. Geen geluid. Was het iemand die de lamp had uitgedaan? Of was de elektriciteit gewoon uitgevallen. Langzaam liep ze, half struikelend, de trap op. Ze wreef weer over de muur op zoek naar de lampknop, maar het leek of hij spoorloos was verdwenen. Ik moet hier uit; dacht ze. Toen voelde ze of ze de klink kon vinden. Ja, ze voelde hem. Ze trok hem naar beneden en begon uit alle macht te duwen. Niks noppes. De deur moest op slot zijn. Maar wacht eens, er zit geen slot op. Er moest dus nog iemand zijn. Maar waarom zou stiefmoeder dat doen. Zou het, nee, dat kan niet, maar, wie dan..... Lotte schrok van haar eigen gedachten. Ze begon te schreeuwen; 'Moeder, stiefmoeder, help me!!!'
JE LEEST
zoektocht
AdventureLotte woont bij haar stiefmoeder. Ze is erg streng en Lotte mag niks. Ze mag niet buiten spelen, want dan wordt ze vies. Ze mag niet alleen naar school fietsen want dan gaat ze misschien spijbelen. En ze eten nóóóóóóit patat, want dan krijg je vieze...