vraag

29 0 4
                                    

'Lotte, ben jij dat?', vraagt een bezorgde stem. 'J-ja!' De deur gaat open. 'Lotte!', stiefmoeder stond in de deuropening, 'Wat doe jij hier?' 'Ik wou een ontbijtje maken, en ik zocht de croissantjes. Maar toen ging de lamp opeens uit.' 'Het spijt me, dat was ik, ik dacht dat er een  dief in de kelder zat.' 'Nou, als er een dief in de kelder zat was die er niet uitgekomen!', lacht Lotte. Samen lopen ze naar de kamer. Wat gek, dacht Lotte, zou het weer een droom zijn, haar moeder doet heel aardig. Dan wil ze vast antwoord geven op mijn vraag. Ze gaan aan tafel zitten en genieten van de eitjes. 'Moeder, ik heb een vraag,'zegt Lotte, 'Mijn vorige moeder, mijn echte, hoe heet zij?' 'Waarom wil je dat weten?', vraagt moeder geërgerd. 'Ik had een droom en daarin heette mijn moeder Linda, is dat in het echt ook zo? Ik weet niets van mijn echte moeder, en in die droom ben ik veel te weten gekomen. Ze was heel aardig, ze heette Linda en ze had een grote bos blond haar. Zeg het nou gewoon, dan ben je er van af. Is het zo? Heet ze Linda? Was ze heel aardig? Had ze wild blond haar?' Er heerste een lange stilte. 'Ja', zegt moeder zacht. 'Echt waar?!!', Lotte wordt helemaal enthousiast. Ze moet haar moeder vinden. En dan gaat ze bij haar wonen en dan komt alles goed. Na het eten rent ze naar boven. Ze gaat op haar bed zitten. Ze ging weg van huis, ze ging op zoek naar haar echte moeder. Maar zou stiefmoeder haar dan niet missen? Nee, die houdt ervan om haar te treiteren. Maar straks mist ze haar wel, en dan krijgt ze spijt. Voorlopig bleef ze hier, dan had ze rustig de tijd om na te denken. Ze zakt achterover op het bed tot ze ligt. Ze hoort haar moeder de trap op komen. Ze negeert het en blijft lekker liggen. Maar de deur gaat niet open. Ze hoort het geluid van ijzer dat tegen elkaar aankomt. Met veel lawaai schuurt er ijzer langs ijzer. Lotte loopt naar de deur om te kijken wat er gebeurt. Ze wil de deur open doen maar... hij wil niet open. Hij zit vast. Uit alle macht trekt ze en duwt ze tot dat ze niet meer kan. Ze is er uit: Hij zit op slot, haar moeder heeft haar opgesloten. In haar eigen kamer. Wat gemeen, wat flauw, wat achterbaks. Haar eigen moeder... Nee, het is haar moeder niet, ze doet alsof ze haar stiefmoeder is maar dat is niet zo. Ze gaat weg, meteen.

zoektochtWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu