Malam

188 5 1
                                    

Okay, yg ni cerita masa aku sem1. Masa ni persatuan course buat camping ke Ulu Yam. Semua junior wajib pi. Aku ingat lg, kena bayar around RM250 dan camp utk 3d 2n. Hahaha! Apa² pun, sumpah best! Sbb aku ni jenis yg mmg suka pi camp.
Okay, ceritanya jd masa malam kedua sebelum balik. Mcm biasa lah, permainan Burung Hantu mesti wajib ada.
Masa ni, ketua faci bg syarat. Takleh , bawa apa² pun. Torchlight ke, mancis ke, lighter ke, hp ke, yassin pun takleh. Sebelum gerak, akak faci abg faci akan 'meraba' utk merampas barang² yg ada. Hahahaa!
Lepastu, kiteorg dibahagikan kumpulan. Ketua faci bg chance lah utk yg penakut ni utk jalan secara duet tp utk perempuan jelah. Yg lelaki WAJIB jalan sorang. Dan ketua faci buka ruang utk perempuan yg berani ni jalan lah sorang kalau nak.
Game ni kiteorg start pukul 12. Kena jalan tanpa lampu jalan hanya sinar bulan, hahaha sepanjang 500m.
Dan aku? Of course aku pilih utk jalan sorang sbb apa tau, sbb aku rimas nak jalan berdua nanti sibuk nak peluk. Benci!
Dlm kalangan aku tu, ada lah dlm tak sampai 10 org pun. Yg berduet tu, ramailah -_-
Okay, tibalah turn aku. Mula² aku lalu tu, faci ni letak patung kain dkt pagar. Luls. Aku gelak je. Aku jalan lg. Oh, selanjang lorong ni, kebun dkt kanan, sungai dkt kiri. So, masa jalan tu aku dgr juga bunyi air sungai. Next, aku dengar suara mengilai. Aku nampak dah kain warna putih keluar balik pokok. Aku ketar jugalah. Tp aku buat taktahu. Pandai faci aku berlakon, siap dgn rambut palsu panjang. Tp yg aku taktahan, ada ke pontianak melepak satu tmpt sampai bertiga? Hahahahhahaha! Masa ni aku gelak mcm org gila dah. Aku berhenti, aku tegur, "faci, jauh lg ke hujung dia?" Tp dorang tak jawab. Dorang dok lah mengilai. Aku tanya lg, "faci, jauh lg ke?" Sambil tu aku gelak.
Rupanya yg aku tanya ni abg senior. Dia pun dtg dkt aku dgn muka ada sirap tu, dia jawab, "kau ni bercakap pula dgn kiteorg. Kau jalan jelah. Depan tu je."
Aku lg lah, gelak mengekek lah! Kelakar doh!
Next, aku lalu dkt pondok. Depan pondok tu ada pokok rambutan. Masa tu, pokok ni bergoyang padahal takde angin. Aku lek lg lah masani.
Aku berhenti jap sbb letih. Jauh gak wey 500m kalau berjalan pula tu, gelap kau meraba kot. Haih!
Masa aku berhenti ni, aku pandang lah pokok tu, aku tengok atas, ada benda turun dari situ. Aku perhati je.
Lastly, kau tahu apa? PATUNG TEDDY BEAR BESAR TU !!! Ya tuhan! Lg mengekek lah aku. Aku bukan nak perkecilkan usaha senior aku, tp sumpah kelakar. Aku pun jalan lg sambil pegang perut sbb senak.
Haa masa ni seram sikit sbb dah takde bulan, gelap. Kebun pun takde. Mmg gelap sgt. Masa ni aku diam kejap lah sbb meremang. Aku dgr ada org follow aku dari belakang. Yg taktahan, aku toleh kot. Tp takde siapa. Yg aku perasan, ada org lari dlm semak tu sbb aku pandang belakang.
Masa ni aku diam dah sampai lah aku dgr suara baby menangis.
Kebetulan masani ada ruang utk letak khemah dan dkt dgn tebing sungai dkt sebelah kanan aku. Aku nampak ada bakul dkt situ bawah pokok. Aku pi lah tengok. Rupanya baby menangis tu dtg dari bakul tu. Aku intai lah. HAHAHAHAHAHA! Lg lah mcm bongok aku ketawa. Ya, betul baby menangis tu ada dlm bakul tu tp cuma radio je yg bubuh kaset tu. Hahahah!
Aku dah bosan dah masani. Aku jalan je lg.
Dkt depan tu, aku nampak ada org berdiri dkt pokok. Aku pandang jelah. Dia tak usik aku.
Depan sikit, aku kena sergah dgn senior yg sorok dlm timbunan semak. Aku terkejut. Bila aku pandang, gotcha! Abg zhareef! Aku borak jap dgn dia. Taktahan tu, dia pesan, "jgn bgtahu member you yg lain eh i yg jd hantu dkt sini."
Aku jalan lg, aku nampak ada org serba hitam mencangkuk tepi jalan. Aku dengar dia bunyi mcm ni, "hnsff, hnsff, hnsff."
Aku syak dia ni berlari. Aku pun tegur, "duduk sini takde nyamuk ke? Dah lah pakai hitam."
Dia jawab kau tahu! Hahaha! Dia kata, "serious abg letih dahni. Nak minum."
Aku gelak jelah. Lepastu aku pun sampai dkt check point penamat.
Aku tengok dkt situ, ramai dah yg berkumpul. Yg sebelum² aku ni lah. Ada yg nangis, ada yg tidur, ada yg duduk je.
For closure, tu lah cerita aku. Tak seram pun. Cuma nak kongsi je game Burung Hantu yg paling kelakar aku pernah join. Aduhhhh! Kbye~~~

 Aduhhhh! Kbye~~~

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.
Cerpen Pengalaman Satu PerkataanWhere stories live. Discover now