Tiga tahun kemudian...
"Ah, laparnya!" rungut Faiz.
Zaki melempar sebiji botol plastik kosong ke arah Faiz. Faiz tidak sempat mengelak lalu botol itu menimpa kepalanya.
"Aduh, sakitlah!" Faiz mengaduh lalu menggosok-gosok kepalanya yang terkena balingan Zaki.
Faiz berdiri lalu mendekati Zaki. "Kau ni kenapa? Nak cari gaduh ke?" marah Faiz, namun Zaki hanya bermuka selamba.
"Sudah-sudahlah tu! Kalian berdua ni kalau sehari tak bergaduh tak boleh ke? Asyik bercakaran saja," sampuk Johari, mulai bosan dengan pertengkaran mereka berdua.
"Kau ni Joe, macamlah tak biasa dengan mereka berdua. Peribahasa Melayu ada mengatakan, carik-carik bulu ayam, akhirnya bercantum juga. Biasalah tu bergaduh sesama adik-beradik," sampuk Khairi pula. Faiz dan Zaki hanya tersengih menayang gigi. Johari pula hanya mengangkat bahu.
"Mie, aku laparlah. Kau ada makanan tak?" tanya Faiz kepada Khomeini.
"Kau ni Faiz, asyik lapar saja. Perut apa yang kau pakai ni? Kita sekarang sedang belayar di tengah-tengah lautan. Kalau kau nak makan, kau carilah mana-mana pulau yang ada perkampungan. Kita boleh berlabuh di situ," balas Khomeini merangkap kapten di dalam kapal sederhana besar itu yang dihuni oleh tujuh orang saudara.
"Macam pulau di sana tu?" tunjuk Faiz. Mereka bertujuh terus memalingkan wajah ke arah sebuah pulau yang ditunjuk oleh Faiz.
"Baiklah, semua! Bersedia untuk berlabuh di pulau itu! Omar, pusingkan kapal ke arah pulau itu!" Khomeini mengeluarkan arahan.
"Nanti!" Khairi menahan. "Cuba kalian perhatikan betul-betul di pulau tu ada apa?"
Masing-masing mengecilkan mata untuk melihat pulau itu dengan lebih jelas.
"Apa? Tak ada apa-apa pun," Faiz menjawab. Mereka yang lain menganggukkan kepala mengiakan kata-kata Faiz.
Khairi sedikit mengeluh. "Cuba kalian tengok tu, bendera apa yang sedang berkibar di pulau tu?"
Sekali lagi mereka mengecilkan mata. "Bendera lanun?!" serentak mereka bersuara.
"Ya, betul tu! Tak silap aku, bendera tu bendera kumpulan lanun Frank," beritahu Khairi.
"Salah satu kumpulan lanun yang dikehendaki tu?" tanya Azhari yang sedari tadi hanya mendiamkan diri.
"Ya," Khairi menjawab dalam senyuman yang mula terbit di bibirnya. Kemudian, masing-masing tersenyum dan ketawa.
"Bagus! Kalau macam tu, apa yang kita tunggu lagi? Jom kita ke pulau itu!" sorak Faiz kegirangan.
"Jom!" sahut mereka beramai-ramai.
Sorry sebab pendek je. Jangan marah tau. Nanti kena jual. Hehe
Apa2 pun, jangan lupa untuk vote n komen tau... hehe#Farisha_Haqiem✌
YOU ARE READING
The 7 Heroes
ActionKedatangan lanun-lanun durjana ke sebuah pulau terpencil banyak memberi kesengsaraan kepada penduduk pulau tersebut. Persinggahan 7 saudara di pulau itu adalah demi mengisi kekosongan perut. Namun, apabila melihat bendera penaklukan di pulau itu, ma...