kap. 1

117 3 2
                                    

Pling pling!  Edward hoppade skrämt till så att han tappade det färska jordgubbarna som kommit med färjan i går kväll. " Åh! Nej! Förlåt mig! " Lucy knäppte genast av sig hjälmen och klev av cykeln och började hjälpa den stackars mannen att plocka upp jordgubbarna. " Det var inte meningen att skrämma dig! Jag är så ledsen! " sa Lucy ursäktande med ett lite skamset leende på sina körsbärs röda läppar, Edward rodnade och harklade sig när Lucy la den sista jordgubben i lådan.
" Åhhh... Miss Collins! Det gör inget! Det ända tråkiga var att det var dina jordgubbar... " " Åh... " Sa Lucy och plockade upp en lite lätt mosad jordgubbe, hon blåste på den och stoppade den i munnen. " Smaken är fortfarande fantastisk, hm... Det blir jordgubbskräms muffins istället för färsk jordgubbssaft idag. Igen skada sked. " Lucy tog jordgubbarna och la dem försiktigt i sin väldigt stora cykelkorg. " Har äpplena kommit en? "

Ungefär så började Lucys morgon på ön. Hon hämtade sina förbeställda varor. Hälsade på alla hon mötte med ett leende, åkte hem och satte på sig det alltid smutsiga vita förklädet och tvättade händerna för att sedan börja baka av hjärtans lust så att hon var klar lagom till klockan 11.40 då den första färjan kom in till hamnen. Idag var inget undantag mot dem andra dagarna på Lucy's café. Först kom Eband Vooms för en stärkande kopp kaffe efter nattskiftet på kontoret. Sen kom Judit Nixon för sin fralla och sitt svartvinbärs te. Sedan började det första skolbarnen komma på deras första rast för att köpa bullar och små karameller som Lucy hade i fina gammaldags glasburkar på disken. När mörkret ennu inte fallit vid fem tiden stängde Lucy cafét och gick bakom huset till sin trädgård.

Där hade hon en stor häng björk och under det ett vitt stålbord och stolar med vindbitna dynor på. Hon såg kustlinjen och pärlstranden ( Pärlemos stolthet ) och barn som tog sig ett sista dopp för femte gången. Lucy tog av sig sin marinblåa knä klänning med vid kjol och satte på sig sina gröna stövlar, sin jacka och sina arbetsbyxor. Sedan tog hon sekatören och klippte av några grenar från häng björken som hängde i hennes hår när hon satt på stolarna. Hon hämtade trädgårdsslangen och fyllde på vattenkannan och sedan vattnade hon sina pelargoner, sin lilla syrenbusken, den tre år gamla rododendron och hennes älskade petunior.
Hon klippte gräsmattan med gå klippen och sedan planterade hon några lökar bredvid petuniorna. Hennes trädgård var inte stor, men den innehöll mycket, både minnen och växter. Sedan bytte Lucy om igen och hämtade några jordgubbskräms muffins, en kopp med earl grey och sedan tittade hon på solnedgången mellan häng björkens blad.

När hon gick in diskade hon, tog en dusch, tog på sig ett nattlinne och satte sig i sitt ovala fönster på övervåningen för att titta på månen medan hon borstade tänderna. Sedan satte hon på fläkten och la sig i sin lite för långa och stora säng och tänkte igenom dagens händelser innan hon somnade.

Kvinnan på PärlemoWhere stories live. Discover now