"Ta det försiktigt vännen!" Ashley la en stärkande hand på Lucys axel när hon klev ur bilen. Lucy suckade ljudligt och skakade av sig sin mammas hand. Lucys gympaskor gnisslade mot den målade metallen på bilfärjans däck. Lucy gick förbi några av dem få parkerade bilarna och sedan lutade hon sig mot relingen, havet luktade salt och uppfriskande och den svalla brisen fläktade i Lucys bruna hår, ärren i pannan efter olyckan syntes när Lucys hår fläktade och hon sträckte ut armarna i luften precis som i Titanic, Lucy skrattade åt sig själv och sedan dånade färgans mistlur, Lucy kunde se pärlemo komma närmare och Lucy gick tillbaka till bilen. I deras lilla kombi doftade det starkt av doftgran och i backspegeln hängde det röda tyg tärningar sätena är slitna och två bälten är trasiga. Lucy har sagt flera gånger att dem borde köpa en ny men Brandon säger bara: " Jag är endå död snart! men jag lovar att köpa en ny bil när jag är i himlen!" och sedan skrattar han för sig själv. Landgången slog i backen med en duns och bilarna började lämna färjan. Lucy halv-sov och hon vaknade inte till för sen bilen bromsade in framför Lucys cafe. Lucy vaknade med ett ryck, och sedan blev hon stum av skräck och fasa. Lucy gick som i trans ur bilen och hon kunde inte höra hennes föräldrar stöna av misstycke.
Caféets alla blommor hade vissnat, bruna blad låg överallt, grässet hade vuxit och den bruna mångfärgade pappskivan hade blivit vindbiten och var fuktig, bakom skymtade man det spruckna galaset och Lucy hade inga ord, och skylten: Vi har stängt. gjorde allting värre.
"Men oj!, raring!... vilket... fantastiskt ställe. det är precis som jag föreställt mig! " Lucy ville slå sin mamma i ansiktet och Brandons öppna mun och besvikna tystnad gjorde det ennu lite värre. Lucy tog fram sina nycklar och vred om låset. det klickade som vanligt och den lilla klockan ovanför dörren plingade muntert när dem steg in. damm hade spridits ut överallt och disken med bakelser var tom. Diskhon var full med disk och kranen stod och droppade fridfullt. Lucy gick fortfarande som i trans mot bakdörren, Ashley och Brandon diskuterade i tystnad en stund innan Brandon gick upp till övervåningen och Ashley satte sig vid ett bord. Lucy kom ut i sin trädgård och synen fick hennes ögon att vattnas. många av blommorna var hängiga och slokande, rododendron var överblommad och överallt låg blad och vissna kronblad, bordet och stolarna under häng björken var smutsiga av blad och barr och när Lucy plockade upp en av stolsdynorna droppade den av regnvatten.˜
Ashley, Brandon och Lucy satt i kaféets inne servering och drack te och bullar som Lucy hade bakat. Solen hade gått ner och en liten led lampa var allt som lyste upp deras ansikten.
" Fantastiskt goda bullar Lucy!" sa Brandon.
"Är det mitt recept?" frågade Ashley. Det blev tyst, igen sa något på ett tag, det enda som hördes var när dem drack te eller tog en tugga av sin bulle. Tillslut harklade sig Ashley och tittade på Lucy. Hon hade ett utryck som Lucy sätt mycket sällan under sin uppväxt, hon var allvarlig.
" Lucy, jag hoppas att du förstår att du inte kommer kunna att ha några kunder här tills des att fönstret är lagat... " Lucy nickade. " Och pappa och jag kan hjälpa dig med betalningen om du vill... " " Nej, glöm det! " sa Lucy. " Jag är vuxen! jag måste betala själv. " sa Lucy och Brandon och Ashley protesterade inte. Tystnaden föll igen och Brandon gäspade. "Det är nog dags att vi går och lägger oss... " sa Barndon och klappade Ashley på axeln. " Rummet till vänster om badrummet... " sa Lucy deppigt och Ashley och Brandon gick uppför trappan. Lucy dukade undan och sedan gick hon och släkte lampan i taket. När Lucy hade bäddat ner sig och borstat tänderna låg Lucy och stirrade upp i taket och sa för sig själv: "Grattis på födelsedagen, Lucy." och det var dem sista orden Lucy uttalade innan hon somnade.˜
" Hejdå Lucy! ta hand om dig! " Ashley hängde ut genom fönstret på kombin och viftade så häftigt med armen att bilen gungade i takt med henne, färjan tjöt och Brandon stampade gassen i botten, Ashley rycktes in i bilen och Lucy vinkade hejdå.
När dem åkt vände Lucy sig om gick in genom dörren, solen färjade både havet och himlen rosa och lila, och måsarna tjattrade glatt. Lucy hämtade sin kassaapparat och ställde den på ett bord. Lucy satte sig ner. Tog ett djupt andetag och öppnade den.
I kassan låg det 7.450 kr. Lucy suckade. skulle det räcka till ett skyltfönster? Lucy behövde en dator. Men Lucy ägde ingen, men det, gjorde Charly. Lucy klev upp på sin cykel, rättade till håret under hjälmen så att det täckte dem fula ärren. och sedan bar det av mot Charly.~
"Socker och mjölk? " Charly ställde ner tillbringaren med ångade te framför Lucy på det lilla fyrkantade soffbordet och Lucy satt där med sin mångfärgade blommiga klänning och kände obehaget krypa i henne. Lucy hade aldrig varit i Charlys hus förut. I Charlys hus var allting antigen vitt svart eller trä färgat, många kubistiska former på t.ex. bokhyllorna, lamporna, gardinerna. Allt var mycket osmakligt och opersonligt. " Hm? " sa Charly och Lucy vaknade till. " Bara lite socker, tack... " Charly satte sig ner bredvid Lucy och smuttade lite på teet. Lucys blick flög fram genom rummet och fastnade på en stor dator med enorm skärm och stor server på golvet. Charly såg vad Lucy tittade på och han såg nöjd ut.
" Jag har den är jag jobbar hemma på semestern... en riktigt fin lätt sa..." " Kan jag få låna den en liten stund?" sa Lucy och avbröt hanns skryt.
"Självklart! jag kan vissa dig! " Han flög upp och satte sig vid datorn som om han var en tam hund som hämtade tidningen. han startade den och en bild på Charly i frack kom upp, han gjorde en sexig pose och spände musklerna. Tangenterna rasslade fort och bilden försvann. " Så, vad vill du göra?" sa han och Lucy som nästan aldrig använt en dator sätter tvekande en hand på den lilla pricken och börjar röra på den lilla pilen på skärmen. Charly kväver ett skratt och tar bort Lucys hand.
"Jag vill kolla up vad ett ny insatt skyltfönster kostar..." Charly klickade på en liten ikon med ett konstigt E på och en hemsida med färglada bokstäver kom upp. under bokstäverna skrev Charly in: Skyltfönster, pris och montering. han klickade på en annan knapp där det stod sök och det plingade till och massor av sök exempel kom upp. Charly läste högt för att överösta serverns brummade.
" Fönster trixaren! bara 9.999 kr så får du fönstret putsat! och bytt! ring 070 34... " Charly såg nöjd ut. " Det måste finnas något billigare! " sa Lucy förtvivlat och Charly tittade vidare. "Tyvärr ligger det i det området Lucy... " sa Charly och såg medlidande ut. Lucy kände det som en spark i magen. " Tack, men nu, måste jag gå... tack för teet. " Charly tittade på Lucys orörda kopp. Lucy reste sig upp och lämnade Charlys hus. Med en stor klump i magen.
YOU ARE READING
Kvinnan på Pärlemo
General FictionLucy bor på en liten ö utanför Storbritannien. det finns knappt 500 människor på hela ön, ett snabbköp men igen bensinstation. En liten skola från förskolan till 6 :an. Två gamla fotbollsplaner med vingliga mål. En lång vit sand strand som gästas av...