Aku terasa seperti menolak sesuatu. Aku terjatuh. Mata ku meliar melihat sesuatu. Dihadapan ku seorang lelaki yang masih lagi berdiri.
"Maaf kan saya," mengaku bersalah lelaki itu.
"Takpe saya okey," balas aku
Ok mendenya, buku berselerak kasut tercabut. Mane taknya terlanggar orang pastu tangan tergeser kat dinding, berdarah.
"Okey apanya, tengok tu tangan awak berdarah," cemas dia
"Siapa kau?" Soal aku sambil mengesat darah pada tangan ku
"Budak baru ye?" Soal ku lagi
"Taklah budak lama, baru masuk," jawap dia
"Ok bye," berlari anak aku
~~~~~
Aku masuk ke makmal, pelajar bising?
"Apasal bising sangat ni?" Soal aku pada kawan ku Tia.
"Cikgu tak de, ada mesyuarat tiba tiba," jawap Tia.
"Ok, Tia aku nak tanya. Ada budak baru masuk sekolah ni ker?" Pelik aku
"Tak ada pun," jawap dia
"Oklah aku nak lepak kat belakang, dengan budak Suraya,"pinta dia. Terus dia berlalu. Belum sempat aku cakap apa apa dia sudah pergi.
Aku duduk termenung, rasa seperti diperhatikan. Lantas aku mataku meliar mencari orang yang memerhatikanku. Cepat saja budak tadi menghilangkan diri. 'Cis, terlepas' sinis hati ku.
Loceng berbunyi, aku bersama rakan sekelas keluar dari makmal dan masuk ke kelas belajar seperti biasa. Aku duduk termenung,"siapa yang memerhatikan aku tadi yer" monolog aku. Cikgu matapelajaran masuk, aku belajar seperti biasa.
***************************************
Waktu balik,
Aku menunggang motosikal, pulang ke rumah. Aku terlihat budak lelaki tadi berjalan kaki. Ceh, budak aku panggil. Dia berpaling ke arah ku sambil tersenyum, aku membalas senyuman nya. Mesti rumah dia dekat.
Sampai di rumah, sunyi sepi. Perlahan lahan aku menapak masuk ke rumah, semua orang dalam rumah sedang nyenyak di buai mimpi. Masuk ke bilik, aku terkejut. Bilik bersepah macam sarang tikus, sarang tikus pun tak macam ni. Ni mesti kerja adik aku Tina.
"Haish..," mengeluh aku. Tuala aku capai, mandi aku. Setelah mandi aku menunaikan tanggungjawab ku sebagai hamba Allah. Aku baring di atas katil, malas aku nak kemas bilik ni, kalau dah kemas pun esok bersepah balik. Telefon ku berdering tanda mesej masuk, cepat cepat aku ambil.
"Hmm... facebook rupanya," terpapar seseorang ingin menjadi rakan ku, namanya Iqmal dan terdapat emoji smile macam aku. Terima je lah, aku menekan.
YOU ARE READING
Siapa Kau?✔
RandomDiana yang sering melemparkan senyuman kepada semua orang mempunyai kisah peritnya yang tersendiri. Hadirnya Iqmal dalam diri Diana telah merawat lukanya, namun hanya sementara. Diana sengsara ditelan oleh kegelapannya sendiri. Haikal muncul memberi...