Sudah 4 bulan Hasha bersekolah pada penggal pertama persekolahan, semakin lama Hasha sudah berenggang Solehah, dengan alasan 'tak sama kelas'. Hasha sedih akan perkara ini. Hasha berasa seperti susah untuk dia berkongsi apa-apa sahaja dengan Solehah.
Hasha memulakan perbualan di aplikasi WhatsApp,
Assalamualaikum,
Solehah, sampai bila
kita tk nk teguq dh wei..
sedih aa.. Kita mcm tk byk
ckp dh...Solehah membalas
Waalaikumussalam, aku
pun rasa benda yg sama weh
aku nk teguq hg, tp
hg mcm bkn Hasha yg
aku kenai, hg mcm dh
dh berubah..._________________________
Sudah agak lama berminggu-minggu aku tidak bercakap dengan Solehah, aku berasa amat sedih, tetapi aku cuba untuk berfikiran positif.
Aku tidak tahu bagaimana untuk memulakan perbualan antara aku dengan Solehah. Aku terus menjadi kaku apabila aku bersua muka dengan sahabatku itu.
"Woi..woi egh tk mau ckp ngan aku aa", aku berkata kepada Solehah. Akan tetapi, Solehah hanya berlalu pergi tanpa memanjang aku. Aku berasa sungguh hairan.
_____________________________
Hasha Cuba untuk mengingati mungkin dia ada membuat Solehah terasa hati. Ya la kan~ Solehah kan hatinya lembut, Dan agak emo.
Setelah sekian lama Hasha berfikir, dia masih tidak dapat mencari punca kesalahannya.
Hasha tidak berpuas hati. Hasha bertanya kepada Solehah, di WhatsApp, apa kesalahan yang Hasha telah lakukan?
Rupa-rupanya, Solehah agak terkilan dengan ayat-ayat yang Hasha share di laman sosial, dan dihantar kepada Solehah.
__________________________*flashback*
Di aplikasi WhatsApp :
Hasha : weh kita jgn mcm ni dh
laaa tauSolehah : okay.. Aku pun tk nk dh
kita mcm ni..Hasha : yeyy! Ok! No more. Ha!
Weh nk share satu ayat
boleh?Solehah : boleh..
____________________________
Hasha mugkin tidak berhati- hati semasa berkongsi sesuatu dengan sahabatnya itu, jadi secara tidak sedar, Hasha telah menyinggung perasaannya sahabatnya itu...
Hasha cuba untuk meminta maaf kepada Solehah, dan sekian lamanya.. Mereka pun bersahabat semula....
'Alhamdulillah..'__________________________
Bila diingat-ingatkan balik sememangnya aku berduka.. Kerana memikirkan akan keadaan sahabat aku yang kecewa akan sikap aku yang berubah, dan aku sendiri pun tidak menyedari akan perbuatan aku sendiri.
Selama aku bermasam muka dengan Solehah dulu, aku selalu berkongsi masalah aku ini dengan dua orang kawanku ini, yang sentiasa bersama aku. Iaitu Khaisaratuljannah dan Qistina. Terima kasih.
Tetapi masalah aku ini kini sudah selesai dan menjadi pengajaran kepada aku supaya aku membaiki cara aku menghormati kawan-kawanku.. Hihi..___________________________
Jangan lupa vote tauu..
YOU ARE READING
Ya... 'Awesome' Life~
Teen FictionAinman hasha is the youngest child in two of her family.. Why? It's two? Yeaa weird isn't it. She had a most complicated family than the other friends , her mother had passed away, and her father has married with another woman and got 5 children bu...