wush2 eight

30 5 1
                                    

Aku membuka mataku perlahan-lahan... Dengan rasa sedikit ketakutan. Tiba-tiba!

"Laaaa.. Hg ka momon oi", aku bersuara.

__________________________

×momon×.. Ialah kucing kesayangan Hasha yang berwarna hitam putih, merupakan kucing jantan. Mulutnya?! Ya..Rabbi... Becok tak mau2 mean bising gila.

Habis bergema satu flat boleh dengar suara momon, atau nama panjangnya, Doraemon.

____________________________

" meoww..meowww...", momon cuba memberitahuku sesuatu.

" La nk tidoq tepi Hasha kew.. Boleh.. Boleh.. Maih cini", aku peluk momon dengan erat dan terus memejamkan mata.

*keesokan harinya*

Aku tiba di sekolah tepat pada pukul 7:00 pg. "Hasha~", sapa kawan sekelasku yang bernama Airis Alisya. Dia seorang pengawas, berkaca mata, pandai dan periang orangnya.

" Airis~! Good morning...", jawab aku kepada Airis Alisya. Kami berdua memang akan berkelakuan agak kebudak-budakkan bila bersama..

____________________________

Pada waktu rehat, aku bersama classmate aku yang lain iaitu Qistina dan Syamira pergi ke kantin untuk makan, aku berjumpa dengan Solehah yang sedang menikmati makanannya.

"Wui Solehah, awai aih", kata ku sambil ketawa.

" biasa aa", jawabnya.

_____________________________

Usai waktu rehat, kami bergerak ke kelas masing-masing. Aku mengucapkan selamat tinggal kepada Solehah, sambil berjalan ke kelas aku, aku dan Qistina sempat lagi mengusik Airis yang bertugas di kawasan laluan ke pejabat.

"Huuu.. Airis.. Huuu", kata Qistina.

" apa? Hmpa pi kelas pih haih..", marah Airis tapi dalam keadaan ketawa kecil.

__________________________

Qistina kawan sekelasku yang rapat setelah aku tidak sekelas dengan Solehah. Qistina seorang kawan yang sangat selamba, sangat comel, dan meminati kpop..

Syamira, pula seorang yang sangat pandai, dan mudah didekati.

Kami bertiga selalu bersama bila di dalam kelas.

___________________________

"Hasha..", Qistina memanggilku. " yaa awat..?",jawabku. "Jom teman aku, pi bilik guru sat nk pi bg surat mai PPI( Perjumpaan Pendidikan Islam )..

" Syami sibuk dia duk siapkan kerja sekolah", sambung Qistina lagi.. Syami tu.. Syamira.

"Ha set aku pun nk pi bg ni jom3", jawab aku.

Kami meminta kebenaran dari cikgu Matematik iaitu En. Rohaidar, merangkap guru kelas kami. Kami lantas bergegas ke bilik guru, kerana waktu persekolahan sudah hampir tamat.

" assalamualaikum ustazah, kami nk bg surat kebenaran ni..", kata Qistina kepada salah seorang ustazah yang paling sporting di sekolah kami, iaitu ustazah Zamshuzila..

"Waalaikumussalam.. Ya baik semua datang kan.. Ha bagus2", jawab ustazah Zam.

Kami pun meminta agar mengundur diri.

Kami bergegas ke kelas kami yang jauh nun dari semua kawasan di sekolah kami..hihi

'Haih penat aih' hati aku berkata, tiba-tiba " weh, jauh ah kelas kita en", kata Qistina yang comel-comel tu. "Hahahahha", aku ketawa dengan kuat kerana fikiran kami memikirkan hal yang sama. 'Eee geram aku ngan hg ni Qistina comey ngat2'. Hoho..

Waktu sekolah pun tamat.. Aku terpaksa menunggu van aku yang datang lambat. Tetapi, aku ditemani oleh Qistina and Syami.. 'Yeyy'.

"Wui sahabat! Balik lu nahh", tiba-tiba Solehah menerpa Dan mengucapkan selamat tinggal. "Untung...... Ha ok byeee", jawab aku.

" Syami.. Syami hgpa balik pukui brapa?", tanya aku kepada Syamira. "Kami balik pukui 2:30", kata Syami..

Tiba-tiba datang si Airis Alisya berborak sekali dengan kami..

Aku suka mengusik Airis seperti mencuri pencil box dia, dan dia akan menjerit untuk untuk mengetahui sisapa yang mencuri barangnya.kikikih

Jadi sudah sekian lama kami berborak, van aku pun sampai.. Jadi aku meminta untuk mengundur diri.. " byebye~ Syami!!",kata aku tanpa menoleh ke belakang. "Hehehh ololo byebye Airis...", sambung aku lagi. Airis dan Syamira pun mengucapkan selamat tinggal.

________________________

*Di dalam van*

Uncle van memeriksa sama ada semua orang sudah menaiki van, dan dia terus memandu..

Usai menghantar kesemua anak buahnya, aku merupakan otang yang kedua terakhir dihantar oleh van.

" Hasha, kamu ada tau ka kedai makan di rumah Marsha aa banyak sedap oo, saya sudah makan semalam, fuuh kenyang la Hasha puas hati, nnti kamu cuba pergi tgk aa", kata panjang lebar uncle van aku.

Aku hanya menagguk-anggukan kepala dan sambil terseyum.

_________________________

Marsha yang berumur 10 tahun juga menaiki van yang sama seperti Hasha. Tinggal di kawasan kampung berdekatan dengan sebuah restoran mamak.. Uncle van Hasha, selalu akan memecahkan kesunyian di dalam van. Ada sahaja cerita tang dia akan sampaikn.'layan ja.. Hihi'.


Ya... 'Awesome' Life~Where stories live. Discover now