Aku rasa rimas untuk ingat kembali keadaan aku dengan Solehah. Sekelip mata. Sudah mencecah 3 tahun kami berkenalan. Tetapi?! Kami bermasam muka pada tahun ketiga kami bersahabat.
Kecewa. Sedih. Benci.
Semua perasaan negatif hanya boleh aku fikirkan. Aku menulis peristiwa ini di dalam beberapa helai kertas, dan simpan di dalam satu sampul....
Kerana apa?Aku menganggap bahawa aku dengan Solehah mempunyai hubungan persahabatan yang sebenar.
Aku tidak pernah mengalami perasaan bercampur-baur ini bersama kawan-kawanku yang lain. Aku terdetik 'Solehah merupakan sahabatku yang sebenar'.
Aku bukan jenis yang suka memikirkan sesuatu masalah. Aku ingin menyelesaikannya dengan secepat yang mungkin.
**********flashback
Lagi 4 hari sebelum menyambut hari guru. Aku berlatih bersama ahli kumpulan nasyid sekolah untuk mendedikasikan sebuah lagu kepada guru.
Rupa-rupanya, kelas Solehah juga membuat persembahan koir.
Pada hari guru
Aku cuba untuk tegur Solehah, tetapi aku tidak berani. Kerana aku berasa teramat bersalah. Aku asyik berfikir adakah aku layak menjadi sahabatnya lagi? Kerana dia kecewa akan perubahan aku..
Adakah dia masih terdetik untuk berkawan dengan aku?... Humm...Kami membuat persembahan yang pertama. Setelah selesai, sambung dengan persembahan yang seterusnya, Dan and akhirnya kelas Solehah membuat persembahan. Aku tau sahabat aku itu suka menyanyi ^~^..
Selesai persembahan mereka yang mengayat hati, aku ingin menegur dia sekali lagi. Tetapi perkara yang sama bermain-main di fikiran aku.Ramai yang berkata aku ni sentiasa senyum dan tidak pernah membuat muka masam. Tetapi, mereka tidak tahu akan sesuatu masa... Betapa seksanya untuk aku terus senyum seperti selalu jika aku mempunyai masalah. Tetapi insyaallah, senyuman aku tetap ikhlas..
____________________________
Setiap orang mempunyai masalah. Hasha sedar akan perkara itu. Setiap kali Hasha mempunyai masalah, dia pasti akan teringat akan masalah orang lain yang mungkin lagi susah untuk dihadapi. Jadi Hasha selalu berfikiran positif dan ingin cepat-cepat menyelesaikan masalahnya.
Seusai Majlis sambutan hari guru, ini merupakan minggu terakhir bagi persekolahan kerana mereka akan bercuti selama dua minggu.
Hasha cuba menegur Solehah dengan hati yang berdebar-debar. Hasha cuba untuk mempercepatkan proses menegur ini.. Hihi
_____________________________
"Solehah! Emm bye2 weh, selamat bercuti.. Haha byee", aku terus beredar. Kerana anak saudara ku demam panas. Jadi telah dimasukkan wad.
Sekolah kami hanya bersebelahan dengan hospital, jadi aku bergegas ke hospital bersama-sama Qistina, Syamira dan Afirah.
Afirah melawat kakaknya yang sarat mengandung. Wadnya hanya bersebelahan dengan was anak saudaraku yang bernama Mia Sufrina. Comellll.....!
Kami berempat masuk ke wad kanak-kanak. " Mia!!", aku memanggilnya kerana rindu teramat.
Aku senyap-senyap telah membawa mainan Mia, dan tabletnya ke sekolah... Hahahha ya la kan nak melawat Mia, nanti dia kebosanan. Di dalam tabletnya, ada video Didi hoho.
Aku menceritakan setiap perwatakan kawan-kawanku kepada kakak aku. Muahaha..
Mereka semua malu-malu kucing. Hihi.. Afirah dan Qistina dengan baik hati telah memberi sedikit juadah dari jamuan di sekolah kepada kakak ku...
Kami pun bergegas ke wad kakak Afirah, tetapi kakaknya tiada di katil.... Aku dengan Syamira terpaksa kembali pulang ke sekolah.. Kerana aku pulang menaiki van. Qistina pulang bersama Afirah yang diambil oleh ibu Afirah..
**************
Sorry flashback panjang huhu
Bersambung..
YOU ARE READING
Ya... 'Awesome' Life~
Teen FictionAinman hasha is the youngest child in two of her family.. Why? It's two? Yeaa weird isn't it. She had a most complicated family than the other friends , her mother had passed away, and her father has married with another woman and got 5 children bu...