"Ifa, jom duduk luar." Menyibuk betul sedara aku yang sorang ni. Ajak duduk luar laaa. Ajak itu lah , ini lah. Nasib baik perempuan.
"Jomlah. Shah nak datang. Temanlah."
"Yang kau gatal sangat nak jumpa dia tengah-tengah malam ni kenapa?" Aku geram betul dengan Eira ni. Tadi siang taknak jumpa. Dah malam sibuk nak jumpa.Shah tu jiran aku. Aku pun jarang nampak dia sebab dia ni madah berjalan sentiasa. Mak dia kawan baik mak aku. Lagipun, dekat kawasan rumah aku tuu, rumah dia yang paling dekat. Keliling rumah kami hutan belaka. Jadi, bila malam memang gelap.
"Yelah. Jom jom." Bukan ke mana pun. Depan rumah je. Duduk dekat beranda rumah.
"Lambat betul keluar?" Shah tanya.
"Taksampai 5 minit pun." Aku mula nak bising. Menyampah sebenarnya.
Ira dengan Shah berbual berdua. Aku masuk dalam tengok tv. Tiba-tiba, aku rasa nak keluar. Aku keluar tengok diorang. Entah macam mana, mata aku gatal sangat pergi pandang belakang rumah. Aku nampak satu susuk tubuh lelaki berbaju hitam.
Tak sampai 10 saat kemudian, phone Shah berbunyi.
"Apa yang mak nak ni?" Shah berkata sebelum angkat telefon.
"Yee mak kenapa?"
"Balik sekarang. Balik!" Mak Shah terus matikan phone."Kejut mak kau , Pa! Aku rasa ada yang takkena dengan mak aku tu." Shah bagi arahan.
Aku kejut mak aku. Kitorang pun pergi rumah Shah.
Sesampai jee rumah Shah, mak Shah kata "itu bukan oranglah, bodoh!"
Terkejut aku bila dia cakap macam tu. Mak aku terus menangis dan mak aku terus masuk tengok mak Shah.
"Itu bukan orang , Ila. Dia nak masuk rumah tadi. Aku takut, Ila!"
Nasib baik bapak Shah ni ada turunkan sikit ilmu dekat Shah. Shah amik segelas cawan dan dibacakan sikit, dia hulur dekat mak aku. Mak aku bagi dia minum, lepas tu suruh dia tidur.
Hari tuu, bapak Shah ni takde. Pergi Indonesia. Bapak aku pergi mancing. Jadi kitorang cuma mampu tunggu sampai siang tiba.
Masa tuu, aku cuma nampak orang tuu lalu jee tapi aku taknampak dia nak masuk rumah Shah. Mungkinkah dia penjaga kawasan rumah aku?
YOU ARE READING
BILA AKU NAMPAK 'DIA'
HorrorBased on true story yang aku dengan kawan kawan aku lalui. *Ada bahagian yang ditokok tambah supaya jalan cerita jadi lagi seronok* Dapat melihat 'dia' , bukan anugerah bagi aku tapi dugaan untuk aku.