BAB 7

123 8 1
                                    

   "Kau dengan abang aku ada something eh?"-Syifa

   "Abang kau? Haikal Haziq uh?"-Aida

"Aah le.Aku mana ada abang lain selain dia weh".-Syifa

   "Why not,kau tanya sendiri dengan abang kau tu".-Aida

   Aida senyum 'jahat' pada Syifa.Syifa angguk.Takkan lah nak paksa-paksa kan.

   🌸Waktu sekolah tamat🌸

   Seperti rutin yang selalu dihadapinya,Syifa melangkahkan kaki ke bus stop berhampiran dengan sekolahnya itu.Dia menunggu kehadiran walidnya sambil mendengar lagu kegemarannya.

   Syifa menelan liur.Berat untuk dilepaskan nafas ketika itu.Kelihatan sekumpulan lelaki kira-kira berumur 18 hingga 20 tahun mendekati Syifa yang keseorangan tika itu.Ramai pula jumlahnya.Dalam 5 orang macam tu,dah lah muka seperti samseng-samseng jalanan pun ada!

   Syifa menelefon ayahnya segera.Jari jemarinya terketar-ketar ketika menaip nombor telefon.Tidak sempat dia menekan 'button call',handphonenya ditepis oleh salah seorang samseng tadi.

   Laju degupan jantung Syifa.Hatinya tidak henti-henti berdoa agar ada orang yang segera datang membantunya sekarang.Lagi mengkeruhkan keadaan,salah seorang dari samseng itu pula mengeluarkan sebilah pisau yang diseluknya dari dalam poket seluar jeansnya.

   Dengan berusaha mengumpul segala kekuatan yang ada,Syifa akhirnya bersuara "Kau nak apa ha?Pergi lah!Jangan kacau aku!".Samseng tadi menjadi lebih agresif.Mereka mentertawakan Syifa lalu membisik sesuatu diantara mereka.Seram sejuk dibuatnya!😱

   Doa Syifa dimakbulkan.Kelihatan 3 orang lelaki yang sepertinya sebaya dengan Syifa segera datang ke arah mereka."Pergi! Sebelum aku telefon polis dan buat kau sakit,baik kau blah!"."Tunggu apa lagi? Blah!!"tambah rakannya menyokong rakannya tadi.

   Pelik.Serta merta samseng tadi lari lintang pukang macam tu je."Te..terima kasih.Tapi kenapa diorang lari macam tu je eh?"Soal Syifa pada lelaki dihadapannya itu lalu mencapai handphonenya yang terjatuh gara-gara samseng tadi.

   "Sis,samseng-samseng tu orang gila.Kiranya macam percaya 100 peratus apa yang orang cakap.Tu yang dia lari macam tu je.Hahaha"balas lelaki tadi selamba lalu membetulkan rambutnya.Syifa diam.Buntu.Sama ada perlu menghalau mereka atau pun Syifa perlu tunggu walidnya dari dalam sekolah.Tapi,pagar sekolah telah dikunci oleh pak guard!😲

   Lelaki tadi bersuara lagi."By the way,my name is Faris Aiman.You are?".Sejak bila aku ada suruh dia intro ni?.Monolog Syifa."Asyifa Alya Amani.panggil Syifa je"."Okay,well know we know each other.Bye".Pelik betul dengan perangai si Faris ni.

   Hati Syifa bersorak keriangan apabila kereta walid muncul juga akhirnya!.Syifa masuk ke kereta lalu salam tangan ayahnya itu."Walid,Ifa nak tanya lah.Kenapa sejak akhir-akhir ni walid lambat ambil Ifa ke along ke balik dari sekolah ?"."Ifa,sekarang walid ada pesakit kritikal yang baru je daftar masuk minggu lepas.Ifa nak tak kalau walid ambilkan pemandu untuk Ifa dan along?".

   Mata Ifa bersinar.Siapa tak suka kalau ada pemandu peribadi sendiri kan?."Ifa okay je.Okay sangat.Tapi pastikan pemandu tu walid kenal lepastu pemandu tu baik.Selebihnya,walid tanyalah along nanti ye.Thanks a lot walid!😀😀😀😀😄😄😄"jawab Syifa dengan muka ceria se ceria mendapat keputusan 100 markah pada subjek Add Mathematic.Haha pernah ke?.Mestilah pernah ,well Syifa pelajar paling genius dalam sekolah tu.Cuma kadang-kadang perangai je macam budak 5,6 tahun😅😅.

 

Tok Tok Tok! You Are Thieves! Where stories live. Discover now