BAB 18

100 5 0
                                    

   "Along dengan Aida ada affair apa sebenarnya?"soal ku tanpa diduga along lalu aku mengelap air mata tadi yang mencurah-curah keluar.Along tergamam.Tapi lagak saja tenang."Affair apa pula ni Ifa? along dengan dia kawan lah. Sama macam dengan kawan-kawan perempuan along yang lain.Hahaha".Aku menaikkan kening lalu mengecilkan mata fokus ke arah along. "Tipu.Tak baik tipu. Dosa tahu"balas ku manja lalu membuat aksi ultraman 🙅."Along dengan dia actually ... "kata-kata along putus apabila walid membuka pintu kereta.Aduh walid ni,time ni lah dia masuk."Umi mana ?" Soal along pada walid yang sedang menghidupkan enjin kereta."Ada dekat belakang tu tengah sembang-sembang.Kejap lagi sampai la tu". Aku berdehem.Along memandang. Nak apa ?.Aku mengangkat keningku yang tak berapa nak tebal dan tak berapa nak nipis gitu.Along mengabaikan ku. Berani dia buat macam tu dekat aku? Huh.Cinta punya pasal sampai sanggup ignore adik kandung sendiri ke ? "Blink ,blink,blink" aku membuka kata laluan handphone apabila rigtone notification ku berbunyi.






"Diam lah dulu. Nanti dekat rumah along cerita semua pasal Aida . Okay?"-Haikal

"Eleh takut walid tahu lah tu😂.Make sure sampai rumah nanti along cerita dari A sampai Z okeh?"-Syifa

"Mana ada. Pang kang, nak ? Okay,nanti along cerita"-Haikal

"Orait"-Syifa

  

   "Bang,Safiah suruh tunggu kejap ni"ujar umi masa dia masuk je dalam kereta walid."Ada apa lagi?" Bingung walid jadinya. Dari tadi sembang tak cukup lagi ke? "Alah,tunggu je lah dulu. Dia cakap ada something yang dia nak bagi kat saya" terang umi lalu menghidupkan smartphone miliknya.Aku? Aku tidur kat belakang. Malas nak tunggu-tunggu umi punya kerenah.Kelihatan susuk badan seorang lelaki menghampiri kereta tersebut.Lelaki itu mengetuk perlahan."Ha awaknya,tu dah sampai" ujar walid selamba.Umi lantas membuka pintu kereta."Nah ,mak cik. Ibu suruh bagi ni dekat mak cik. Terima kasih datang. Ha,tadi ibu kirim salam semua"mendatar saja empunya suara itu.

   "Eh,apa ni? Lah,susah-susah je bungkuskan lauk-lauk ni. Terima kasih ye Muhaimin.Kirim salam ibu,cakap terima kasih"jawab umi girang.Dekat rumah nanti,tak payah masak ! Yeahhh.

   Dalam beberapa minit lepastu,umi pun masuk kereta.Walid memandang umi lalu membuat isyarat mata.





Dah habis dah ?

Dah lah bang.

Dah boleh balik or belum?

Hehe,dah lah husband.Jom kite balik rumah

**emoji flying kiss**
  
 
   "Ada orang buat drama free lah Fa,nampak tak?" Eh,drama free ? Blur pula aku .Aku mengangkat muka depan along lalu mengangkat bahu sambil menggelengkan kepala.Walid segera memandu kereta keluar dari tempat parkir.Ouh,baru aku faham drama tadi.Umi dengan walid ni memang romantik . Even umur semakin menaik tau! Hahaha.








   "Actually along dengan Aida ttm" along membuka suara sebaik saja aku duduk bersila di hadapan kolam renang dalam rumah.Along melangkah rapat menghampiri aku lalu memasukkan kaki dalam kolam renang."Ha? Tapi nampak macam couple".Along memalingkan muka di hadapanku."Sebab?"aku menyingsingkan lengan baju."Sebab,korang sweet sangat. Ingat orang tak perasan lah ? Kat sekolah tu,asyik main mata je. Tipu lah kalau Ifa tak perasan" Dushhh. Kuat betul firasat adik aku ni."Along pernah lah mintak couple dengan dia.Tapi...Before that,jangan bagitahu siapa-siapa.Janji dengan along.Ni rahsia kita" What? Along pernah mintak couple? Seriously? "Okeh,cerita lah" balasku selamba yang meminati cerita along.











Flashback.

  




"Hai ,dah nak balik ke?"

   "Aah.Lepas kunci bilik pengawas ni,saya pergi hantar kunci dekat pejabat.Lepastu saya balik lah.Kenapa?"

Aku melihat sekeliling.Senyap.

"Yang lain mana?"

"Straight to the point please"

" Okay okay.Jom saya teman kan awak sampai pintu pagar.Gelap dah ni.Tu lah. Stay back sampai petang tak ajak kawan-kawan.Kan susah.Bahaya lah.Dekat maghrib dah ni"

"Hm.Okay ,thanks"

Kenapa dia caring sangat pasal aku? Kenapa ya ? Kenapa dia tak balik lagi? Apa dia buat kat sini?

"Awak kenapa tak balik lagi ?"

"Saya..saya risaukan awak"

"Ha? Awak ni kenapa ?"

"Aida Asyura binti Azman,saya dah lama suka kan awak.Saya dah lama perhatikan awak. Saya suka awak Aida.Saya suka awak !"

Terdiam gadis itu.

"Please terima saya. Dah lama saya nak menyuarakan isi hati .Finally,harini saya ada kekuatan nak bagitahu semua ni"

"Haikal Haziq bin Dr Izham.Kita ni bukannya berdiri sama tinggi duduk sama rendah.Saya tak nak peminat awak jadi haters saya nanti.Saya actually suka kan awak.Tapi,saya tak kuat nak hadap semua ni.Tak kesian kan saya ke ?"

"Apa pula kita tak berdiri sama tinggi,duduk sama rendah ? Ayah awak pun doktor juga kan? Ibu awak, ada bisnes sendiri kan ?Biarlah orang nak cakap apa di belakang kita sebab mereka memang layak berada di belakang kita"

"But ,you know right couple is haram in Islam ?"

Lelaki itu terdiam.Dia buntu.Memang tidak dinafikan ayat itu betul 100 peratus .

"So?"

"We just be friend okay ?"

"Friend untill married? Can we ?"

"Dah Haikal.Tak payah ngada-ngada.Jom balik"

"Anything for you sis.Let's go back home"




   Haikal meregangkan badannya selepas penat bercerita dari detik permulaan hingga ke akhirnya.Laju saja tubuh sasa itu terjun masuk ke dalam kolam renang.

"Wuuu,gitu rupanya.Nasib baik dia tak reject terus kan long"

"Ni along lah Fa.Malulah kalau ada perempuan yang reject along mentah-mentah"

   Syifa masuk berlari ke dalam rumah.Dia terus naik ke bilik.Membersihkan diri lalu melelapkan mata.Penat seharian berjalan sana sini.















Coming soon ! :)

Tok Tok Tok! You Are Thieves! Where stories live. Discover now