BAB 16

111 9 0
                                    

"Amani kalau dah sampai rumah bagitahu Faris ya.Jalan elok-elok"."InsyaAllah Faris.Nanti saya Whatsapp"Amani jalan terus masuk ke teksi sebelum membalas lambaian Faris sambil menguntum segaris senyuman manis.Faris Hamka,sedap namanya.Sesuai dengan rupa parasnya yang kacak dan perwatakan menarik serta bijak dalam akademik mahupun kokurikulum.Terkejut Amani tatkala Hamka menyuarakan isi hatinya pada diri yang memiliki hati yang lembut dan masih mentah itu."Saya nak Amani jadi adik angkat saya.Boleh?" Pinta empunya suara itu dengan nada mengharapkan jawapan.Amani terdiam sejenak.Lama.Dia memikirkan baik dan buruknya."Okay,boleh" Amani memutuskan untuk memberi jawapan dengan yakin.Tampak kebahagiaan di muka Faris Hamka tatkala mendengar jawapan Amani.

"Aku dengar kau dah official jadi adik angkat Faris?Bila weh?"soal seorang gadis sambil memperbetulkan shawlnya."Aah.Baru je dua tiga hari ni.Lagi pun aku dah lama ada hasrat macam tu.Finally,hari ni lah harinya.I'm so happy!"ujar Amani lalu melepaskan beg tangannya disebelah temannya itu.Mereka berada di restoran.Amani menaiki teksi ketika ke restoran itu sambil diteman oleh Faris."Up to you lah dear.Kau happy,aku pun tumpang happy.Tapi kau kena ingat.Faris tu kegilaan ramai perempuan dalam sekolah kita .Aku harap kau tak ada lah perasaan lebih daripada seorang adik terhadap dia.Takut kau yang susah nanti.Faham kan maksud aku?"nasihat seorang gadis yang diberi nama Farah Asyikin.Tampak kerisaun berbaur gembira di mukanya."Hm,okay.Aku faham maksud kau.Thanks ingatkan aku.I appreciate It"

Siang malam gadis itu message,call dengan pemuda itu.Ah,terasa bahagianya! "Esok Faris tak boleh teman Amani dekat library ya.Ada hal.Sorry"gadis itu mengalirkan air mata tatkala membaca message dari Faris itu."Eh! Kenapa aku nangis ni.Dia just tak boleh teman kau aje Amani! Be strong! Perasaan apa ni Tuhan?"gadis itu bermonolog sendirian lalu mengesat air matanya perlahan lalu menelan liur keperitan melawan perasaan."Syikin,tolong aku!" Jeritnya dalam hati.

****

"Hai dik.Awak ni adik angkat Faris kan? Saya nak awak tolong bagitahu dia,saya tunggu dia dekat padang lepas waktu sekolah.Thanks"ujar seorang senior yang diberi nama Aliana Mikael."Em,boleh.InsyaAllah".Aliana terus berlalu ke kantin bersama kawannya yang lain."Patutlah dia tak dapat teman aku hari ni.Nak date dengan girlfriend rupanya"bisik hati Amani, muram.Kebetulan,Faris lalu disebelahnya.Gadis itu menyahut nama lelaki tersebut dengan nada lemah.Dalam hati,menahan sebak,perit,kecewa,sedih."Ya Amani,ada apa?"soal lelaki itu sambil tersenyum ikhlas."Tadi kak Aliana cakap,dia tunggu Faris lepas waktu sekolah dekat padang" jelasnya."Ouh,eh?okay tq".Amani tersenyum kelat.Faris kiranya dapat mengagak apa yang bermain di fikiran adik angkat kesayangannya itu.Lelaki itu terus beredar dari tempat Amani menjejak tanah.Entah bagaimana,air mata jatuh dari tubir mata gadis itu.Sungguh,dia tidak dapat lagi menahan.Farah Asyikin yang nampak kejadian itu segera menarik Amani ke tandas."Aku tak kuat! Aku tak kuat!"jerit Amani sambil memaut lengan kawan baiknya itu dalam tangisan yang akhirnya dilepaskan jua.

Hati perempuan,cepat tersentuh! Bukan lemah atau apa,tapi memang itu lah fitrah perempuan.Mempunyai hati yang lembut!"Sabar weh.Aku faham apa yang kau rasa"pujuk rakannya sambil menggenggam tangan rakannya itu.Kesian!Hm.Tak lama kemudian,tangis Amani reda."Kau rasa apa patut aku buat?"Soal Amani ,berpeluk tubuh."Kau patut lupakan dia.Kau patut tak terima tawaran dia tempoh hari.Tengok,apa dah jadi? Bukan niat nak marah kau ,aku sayang kau Amani.Aku tak nak hati kawan aku hancur hanya sebab macam tu.Kau faham kan? Aku tahu kalau nak move on tu sangat susah.Aku pun pernah rasainya semdiri.Tapi,maybe ini adalah yang terbaik buat kita.Allah sayang hambanya .Sebab tu Dia uji"panjang lebar Syikin menyedapkan hati kawannya itu."Weh ,kau selalu ada time aku susah senang.Thanks very much babe".Mereka keluar dari tandas bersama-sama."Weh,tu bukan ke"Syikin terhenti kata-kata.

Masih belum jelas apa yang terjadi ? Tunggu next update dari author! =).Tapi yang pastinya,itu semua ada kaitan dengan kisah silam seseorang.Author kali ni tunggu readers novel ni 500 keatas baru author sambung!Heheh💕

Tok Tok Tok! You Are Thieves! Where stories live. Discover now