"Macam I tak tahu apa budak tu rasa.Tipu lah kalau budak tu tak ada feeling langsung dekat Faris tu.I ni yang even dah lama jadi girlfriend dia pun masih rasa sayang sangat kat dia.Macam first love dulu I dengan dia couple"Dua figura itu memasang telinga apabila Aliana Mikael sedang berbual dengan rakan-rakannya.Diselangi dengan gelak tawa mereka."Syhhh!"Asyikin memberi isyarat pada Amani."So,sekarang nak buat apa?" Soal salah seorang rakan Aliana."I nak korang semua renggangkan hubungan dia orang.I tak nak lah nanti boyfriend I lari kat budak tu pula.I izinkan you all guna cara apa-apa pun"."Okay,set my leader👌".Asyikin dan Amani berpandangan.Bila geng Aliana beredar,dua susuk tubuh itu keluar dari tandas."Kau kena hati-hati sekarang.Takut dia orang ada plan jahat terhadap kau"gelisah Asyikin apabila kawannya itu dalam bahaya.
******
'Pikir aku hadap ke nak jadi adik angkat Faris Hamka? Dia fikir dia siapa? Aku ni anak orang kaya-raya.Mana layak nak ada affair dengan dia.Lagi-lagi abang angkat? Euww, nonsense!' Sekeping kertas test pad yang bertulis itu dibaca dengan teliti oleh Faris."Amani!!"jeritnya sehingga temannya yang lain perasan."Kau pahal babe? Jerit tak tentu pasal"soal kawannya yang bernama Afif Daniel.Faris menghulurkan test pad itu pada rakannya sambil mendengus kasar."What the? Tapi,kau kena siasat dulu.Takut Amani just kena perangkap"."Perangkap? Apa kau merepek? tulisan ni sebijik macam tulisan Amani"tubuh yang sasa itu disandar di kerusi kayu kelasnya.Afif ligat berfikir pasal tulisan tadi.Benar katanya,tulisan itu sebijik like a tulisan Amani.Tapi mustahillah kalau orang sebaik Amani bertindak macam tu.Selang beberapa saat,Aliana masuk melulu ke dalam kelas Faris memandangkan tiada guru ketika itu."Baby,you kenapa jerit-jerit ni? Sampai luar I dengar suara you tau.What happen?"ujar Aliana manja lalu duduk disebelah Faris sambil menyilangkan kakinya.Sejuk hati Faris tatkala melihat Aliana muncul dihadapannya."I rasa budak tu memang nak kena lah sayang"."Budak mana ni,dear?"soal Aliana pura-pura tidak tahu."Asyifa Alya Amani lah.Budak form 1 tu"jawab Faris tegas lalu tenung anak mata milik Aliana.'Cantiknya'pujinya dalam hati."Ouh,budak tu.Tapi kan,I pelik lah kenapa you nak ada adik angkat? I ni kan dah cukup?"Soal Aliana gedik."Kenapa cakap macam tu?you buat I moodies lah".Aliana jeling Faris lalu melangkah keluar dari kelas.
***
"Kau kalau tak nak, cakap awal-awal!" Ujar seorang lelaki terhadap adik angkatnya lalu dicampaknya kertas kajang di udara.Gadis itu tersentak lalu memandang mata lelaki itu lama.Sungguh gadis itu tidak sangka sama sekali perkara sebegini terjadi dalam kamus hidupnya."Fa..Fa..Faris ,kenapa ni? Apa yang jadi ni? Please bagitahu Amani"."Diam!kau tak payah berlagak tak tahu apa-apa"gadis itu segera mencapai kertas yang dicampak lelaki tadi selepas mengumpul kekuatan.Satu persatu gadis itu membaca setiap bait-bait perkataan yang tertera pada kertas itu."Astaghfirullah! Demi Allah,ni semua bukan kerja Amani ! Please Faris, ada orang fitnah Amani ni!"."Ah! Tak payah pura-pura alim.Dah tu,kau nak salahkan orang lain pula?Sedar Amani! Sedar!"."Siapa yang perlu sedar wahai Faris abang angkat kesayangan Amani?Faris yang perlu sedar! Memang tak dapat dinafikan tulisan tu sebijik macam tulisan Amani.Tapi,ingat!dalam dunia,bukan ada satu je tulisan macam ni.Lepastu,senang-senang je Faris nak salahkan Amani?Bukan kah Faris kenal perangai Amani macam mana? Please Faris.Tolong jangan hancur kan hati Amani dengan fitnah-fitnah ni semua!Maaf kan Amani kalau ada perkataan yang mengguris hati Faris.Tapi,tak kan lah Amani nak pendamkan?Sedar!"gugur air mata,laju dari mata gadis itu.Dia segera menghilangkan diri dari pandangan lelaki tadi.
****
"Padan muka budak tu.Nak sangat kan balasan dengan apa yang dia dah buat? Ha,ambik kau!rasakan!Hahaha!"Afif Daniel yang kebetulan lalu disitu,segera mencari-cari empunya suara tadi lalu memasang telinga."You know what? Budak tu kena marah teruk dengan Faris.Depan orang ramai pula tu.Kalau I lah kan,tak tahu lah nak cakap apa.Boleh jatuh populariti I tau"ujar kawan Aliana gedik."Kalau I pula,boleh naik gila tau.Hahaha!" Ujar Hani manja."Kau fikir kau orang punya populariti,maruah,naik gila apa semua tu.Tapi kau ada fikir ke apa perasaan Amani tadi? Kau semua harap je muka cantik tapi hati kejam sampai sanggup buat fitnah macam tu! Kau berapa tahun? Dah form 4 kan? Dah tu,buatlah cara form 4 .Cara kau tadi,macam budak 4 tahun ,tahu ?"ujar Afif menyergah dari belakang.Hampir terbeliak mata Aliana dan rakan-rakannya apabila kehadiran Afif muncul tiba-tiba.Takut rahsia terbongkar!"You tak payah busybody dengan hal kami.You better duduk diam-diam sebelum I buat you pula macam I plan buat dekat Amani tadi.Kalau you berani buka mulut pasal ni,siap you ,we all kerjakan! Especially kalau you bagitahu boyfriend I"."Boyfriend kau? Faris Hamka? dah kecut tu cakap je lah.Mustahil lah kalau aku tak bagitahu kawan aku sendiri tu.Oh ya ,aku ada rakam perbualan korang tadi.Siap dengan video tau.Bagus ni,boleh jadi bahan bukti!Rasakan Aliana! Rasakan!"Afif terus beredar dari situ dengan muka tenang dan lega dapat tahu perkara sebenar."Kurang ajar!"jerit Aliana dari belakang.Afif bergerak masuk ke perpustakaan untuk mencari Faris memandangkan Faris sedang bertugas sebagai pengawas perpustakaan."Aku ada benda nak cakap dengan kau"ujar Afif lalu menepuk bahu Faris."Apa? Cakap lah" jawab Faris dalam keadaan marah."Kau ikut aku kejap"lalu mereka berdua ke bilik tayangan."Kau tolong pindahkan video ni kat tv babe"Faris mengikut saja kemahuan Afif."Tengoklah" ujar Afif puas hati .Faris terperanjat besar tatkala menonton video yang dirakam Afif sebentar tadi."Mana kau dapat? Bila ni dude ?"soal Faris menantikan jawapan."Tadi weh.Lepas kau marah Amani.Aku pergi belakang sekolah kejap.Nak pergi cek anak buah pengawas aku ada tak yang ponteng bertugas hari ni.Tapi,bagai orang mengantuk di sorongkan bantal,aku tersaksikan Aliana dengan kawan-kawan dia .Tu yang aku rakam guna handphone aku ni.Nak bagitahu hal sebenar kat kau"."Amani kat mana sekarang? Aliana kat mana?"soal Faris bertubi-tubi ingin tahu."Aku rasa baik kau cari Amani dulu.Aliana tu biar aku settle kan.Kau pergi pujuk Amani.Kesian dia weh.Malu dia tadi. Mana dia nak letak muka dia babe ?"."Aku rasa bersalah sangat ni weh.Aku pergi cari dia dulu.Kaunter depan tu ,kau tolong tengok-tengokkan kejap.Dah biasa kan tolong aku kat kaunter?"."Boleh je.Ha,pergi cari Amani cepat!"."Okay ,thanks .Wish me luck".Faris ke kelas Amani."Assalammualaikum,boleh saya jumpa Asyifa Alya Amani?"Soal Faris pada ketua kelas itu."Amani tak ada.Dia pergi toilet tadi dengan Asyikin".Tanpa berkata apa-apa,Faris terus ke tandas perempuan.Peduli apa! yang penting sekarang ni ,dia mahu berjumpa Amani! Ya,mesti!
****
"Aku rasa aku nak pindah sekolah lah syikin.Aku tak sanggup dah nak lalui hidup aku kat sekolah ni"ujar Amani lemah pada Syikin."Kalau kau rasa itu pilihan terbaik kau,aku tak ada hak nak halang.Sebab kalau aku jadi kau pun,aku akan buat perkara yang sama"jawab Syikin."No! Amani tak boleh tinggalkan Faris macam ni je!"dua figura perempuan itu berpaling ke belakang."What?" Bisik Amani dalam hati."Kau naik kelas dulu eh Syikin.Biar aku settle kan"."Beres".Syikin tidak naik ke kelas seperti yang diarah oleh Amani.Sebaliknya,dia berhenti ke tangga dan memasang telinga."Faris nak apa lagi?" Soal Amani bersilang tangan tanpa memandang ke belakang."Fa..Faris nak minta maaf.Actually kalau Amani nak tahu,tu semua kerja Aliana.Please.Faris tak sengaja"."So,tak sengaja ? Apa kau fikir perasaan aku time tu ? Ada kau fikir pasal maruah aku? Ada ke ? Dah lah weh.Kau pergi lah layan si Aliana tu.Don't come back!"berangnya."Kenapa panggil Faris 'kau' ? Please Amani.Aliana tu dah tak berguna bagi Faris lagi.Dia tu kejam!"."Lantak kau lah Faris Hamka! Kalau aku dah cakap 'tak' , means 'tak' lah.Tak payah nak pujuk-pujuk bagai.Go away ,Faris Hamka bin Hamdani!Go!"tubuh yang kecil molek itu segera lari ke tangga lalu jatuh terduduk di tangga sambil mengurut-urut kepalanya sambil mengalirkan air mata."Aku sayang kau Faris..Aku nak kau..Aku terpaksa tinggalkan kau..Tak kan kau tak faham"bisiknya dalam hati."Kau okey?"soal Syikin ikhlas."Janganlah nangis.Kau nangis,aku pun terikut-ikut nak nangis.Sedih aku tengok kau macam ni"."Aku okey Syikin.Aku okey"jawab Amani tersekat-sekat.
****
"Aku tak tahu nak buat apa Afif.Aku kesal sangat dengan apa yang aku dah buat dekat dia"ujar tubuh itu sebaik sahaja masuk ke library lalu menepuk bahu rakannya itu."Weh,class Aliana ada dalam ni babe.Kau fikir tak apa yang aku fikir?"."Apa?kau nak aku talk dengan dia?Err"."Peluang ni jangan kau sia-sia kan dude".Faris ke arah guru yang berada di sofa."Excuse me sir.May I meet Aliana Mikael ?"Soal Faris sopan."Aliana Mikael! Come here"laung Sir Farhan dari tempat duduknya."Why did you call me ,sir?"Jawab Aliana sebaik sahaja sampai di tempat sir Farhan duduk."Aliana,follow me" ujar Faris sebelum guru dihadapannya itu membuka suara.Aliana mengikut saja langkah Faris ke bilik tayang."Pakk!"kedengaran bunyi tamparan dari kaunter.Afif yang menyedari kejadian itu,menghentikan kerjanya lalu menuju ke tempat kejadian."Pahal babe? Dari luar dengar"."You ,sampai hati you buat I macam ni" ujar Aliana lalu mengusap-usap pipinya."From now,kita putus! Aku benci tengok muka orang yang senang-senang menabur fitnah macam kau.Kau tak payah nak jumpa aku lagi.Berambus!Blah!"
***
"Syifa,kenapa ni? Teringat pasal Faris eh?"soal along sebaik saja aku masuk dalam kereta dalam keadaan menangis.Aku memandang ke arah along lalu menyandarkan diri di bahu kanan along yang sedang duduk.Tangisan semakin laju."Sabar kay.Kita kan dah pindah kat sini.Syifa pun dah ada life baru kan?Move on Ifa.Sokay,ni rahsia kita berdua"ujar along lalu mengusap-usap bahu ku penuh kasih sayang.Selepas kejadian itu,kami berpindah.Tetapi umi dan walid tak pernah tahu perkara pasal Faris.Kebetulan walid dinaikkan pangkat lalu kami pun berpindah ke negeri lain.Indahnya aturan perjalanan hidup yang ditetapkan Illahi kan."Along tahu siapa yang ada tadi?"."Entah.Kawan-kawan Min dengan family dia?"."Faris ..Faris datang tadi..Lepastu dia tegur Ifa".Aku menghiraukan persekitaran sekeliling lalu menangis semahu-mahunya di bahu along.Along pula berusaha menceriakan aku.Thanks along! Umi dengan walid pula ketika itu belum masuk kereta.Tu yang kami berdrama.Ahahaha!
Author sengaja publish sekarang sebab final exam dah nak dekat! So,tak dapatlah author sambung lagi dalam tempoh terdekat ni.Author minta,readers semua doakan kejayaan author ya! Next year,author PT3 candidates😨😨😨😱.Apapun,semoga kita semua berjaya di dunia dan akhirat! Assalammualaikum you all !😘
YOU ARE READING
Tok Tok Tok! You Are Thieves!
Teen FictionAsyifa Alya Amani a.k.a Syifa adalah seorang gadis jelita berumur 16 tahun yang menuntut di SMK Sultan Abu Samad Abdullah.Syifa adalah seorang gadis yang cantik,yakin pada diri sendiri,bijak, tegas,baik hati serta memiliki rupa paras yang putih mele...