[4]

5.7K 276 1
                                    


Bab 4 :

     
        Tok! Tok! Tok!

        " akak IBU ajak turun makan" kata adikku alif 

        " ya ,kejap lagi akak turun " kata aku.

        Okey nk cerita sikit pasal keluarga aku ni..hhaha. Aku anak kepada seorang ibu tunggal. IBU aku nama Halimah. IBU aku seorang prihatin Dan bertanggungjawab . Aku bukan lah orang senang Macam kawan aku Dani Dan Sara. IBU aku hanya seorang nurse. Aku mempunyai seorang Adik nama dia alif safuan. Ni lah adik aku dunia akhirat yg aku ada. Walaupun hidup kami tanpa Ayah kami tetap dibesarkan dengan sempurna Dan baik.Alhamdulillah

       Tapi yang aku peliknya bila aku Tanya pasal Ayah aku Kat mana ibu,ibu akan mengelak atau mengubah topic. Sejak kecil lagi aku tak pernah jumpa Ayah aku,aku teringin nk jumpa Ayah aku.  Ni yang lagi pelik, aku dgn alif ber'Bin' lain-lain. Ayah aku nama lain Ayah alif nama lain. Aku pernah juga Tanya IBU tapi IBU tak jawab lepas tu aku Tanya sekali lagi. IBU marah kepada ku,sejak itu aku tak pernah lagi menyoal tentang Ayah aku lagi.

        Aku sebagai anak ada lah juga perasaan nk tahu Kat mana Ayah. Siapa tak nk jumpa ayah?mmm... Okey lah malas aku nk ingat kisah lama .

        " lambatnya akak turun" kata IBU setelah aku sampai di meja makan.

        " sorry IBU.. Kenapa IBU dgn alif tak makan dulu? Kesian Kat alif tunggu akak" kata aku.

       " Alah... Dah biasa dah , alif tak kesah" kata alif. Kami semua makan dgn aman.

      
            
          " Hai anak IBU tengah buat apa tu?" Tanya IBU kepada aku .

         " tak ada buat apa-apa pun. IBU kalau kakak nk Tanya satu benda boleh tak?" Tanya aku.

         " kakak nk Tanya apa?" Tanya IBU Pula

        " tapi IBU janji kena jawab " kata aku lagi.

        " ya IBU janji " kata IBU.
Harap-harap IBU tak mengelak.bismillah.

        " Ma....mana ayah kakak? " Tanya aku sdikit gagap.

         " kakak tak ada homework ke?" Tanya IBU. Mesti IBU mengelak punya.

         " IBU,akak Tanya ni..mana ayah? Kenapa ayah akak nama lain Adik nama lain?" Tanya aku lagi.

       " Akak IBU Tanya ni  ada tak homework? Bkn kakak Tanya IBU soalan lain!" kata IBU sedikit meninggalkan suara.

      " IBU salah ke akak nk tahu ayah akak Kat mana? kenapa ayah akak nama lain,ayah Adik nama lain? Salah ke bu? IBU janji nk jawab tapi IBU mengelak " kata aku dalam esakan

      " IBU kakak ni anak pungut ke? " Tanya aku lagi

     " akak dah, IBU tak nk dengar " kata IBU kasar lalu bangun tapi sempat aku menarik tangan IBU.

     " memang betul lah kan kakak anak pungut? Jadi betul lah? Kalau tak kenapa IBU tak jawab? Kenapa?" Kata aku dgn suara agak tinggi.IBU melepaskan tangan aku.

      " stop akak IBU tak nk dengar dah kakak Tanya pasal ayah kakak or Adik.. Ni last IBU cakap" tengking IBU kepada ku.Esakan aku lagi bertambah teruk.

      " kenapa setiap Kali akak Tanya IBU mengelak? Akak hanya nk tahu ayah akak kat mana?tu Je ! Salah ke? Kenapa IBU marah sampai Macam ni, sampaikan akak IBU tengking? Apa yg IBU sembunyi daripada kakak?" Kata aku lagi .Esakan aku bertambah.

       "  memang salah sbb IBU tak nak akak Tanya pasal ayah akak. IBU minta maaf sebab tengking akak" kata IBU lalu memeluk aku tetapi aku menolak.

       " bukan IBU yg patut minta maaf tapi kakak, akak minta maaf lain kali akak tak Tanya lagi" kata aku lalu melangkah Naik ke tingkat atas.Esakan aku belum teda lagi.

       Apa yg ibu sembunyi kan daripada aku? Kenapa IBU tak nk bagi tahu? Kenapa? Apa dosa ayah Kat IBU? Ke aku ni ank pungut? Kalau aku ank pungut sekali pun aku bukan nya marah or sedih tapi aku bersyukur sbb ada org sudi jaga aku. Tapi kalau semua itu benar, aku kecewa ! Kalau boleh IBU cakap lah Kat aku awal-awal tak payah aku bersusah payah nk tahu ayah aku Kat mana or apa-apa.

Siapakah sebenarnya ayah Aisha? Dan siapakah sebenarnya Aisha? Kenapa ya IBU nya  Macam ada menyembunyikan sesuatu?

Okey kita tunggu bab- bab seterusnya!!



JodohWhere stories live. Discover now