Bab 12:
" kak jalan cpt sikit wayang dah nk mula ni" kata alif kpd aku." ya ya tengah cpt lah ni" balas aku. Sampai shj di dpn panggung aku dan Alif terus masuk ke dlm panggung.
Aku dan Alif mengambil tempat duduk di barisan yg kedua hadapan . Lepas beberapa minit aku dan Alif duduk ,ada dua orang duduk disebelah aku. Aku menoleh ke kanan.Aku mengeluh lalu memandang ke hadapan semula. ' jumpa lagi ,tadi dah jumpa sekarang jumpa plak.. Dah lah duk sebelah aku ja' monolog aku.
" Hai Aisha" sapa abang Aqil.
" hai " balas aku sepatah lalu tersenyum.
" Seorang je ?" tanya aku.
" tak lah,abang dgn adik abang " jwb abang Aqil . aku mengangguk.
" Qil! Bak sini handphone kau jap" kata seseorang di sebelah Abg aqil. Suara macam aku kenal.
" Nah! Kau nk buat apa?" tanya abang Aqil lalu menghulurkan handphone nya itu.
"Selfie!.. Hehe" jawab Afiq lalu mengambil handphone yang dihulur oleh abang Aqil.
" peace!!" kata Afiq.. Aku pun join sekali selfie dgn Abg aqil dan Afiq. Nasib baik lampu tak tutup lagi. Afiq melihat gmbr itu tadi lalu mengerutkan dahi dan menoleh ke arah aku.
" hehe... Hai Abg pengawas " kata aku lalu tersengih menampakkan barisan gigi .
Afiq tersenyum.. Wah pertama kali Afiq senyum kat aku selalunya aku yg senyum kat dia.." Fiq sekali lagi,alif pun masuk sekali " kata abang Aqil. Afiq,aku,Abg Aqil dan Alif mengambil gmbr bersama-sama. Hahaha.. Dapat jugak aku selfie dgn abang pengawas aku.
" Abang Aqil pinjam handphone " kata aku.Abang Aqil menghulurkan kpd aku lalu aku mengambil.
" nk buat apa?" tanya Abg aqil. Aku hanya senyap lalu menaip nombor handphone aku lalu memberi kan semula kpd abang Aqil
" nah,nanti hantar gmbr tu kat Aisha. Aisha dah simpan nombor aisha dalam handphone abang Aqil " kata aku .
" okey nanti abang hantar " kata abang Aqil.
Lampu ditutup menandakan cerita dah nk mula. Sepanjang aku tengok cerita ni hanya mendiamkan diri. Ada sedih ada sweet cerita ni..
Lps wayang tamat aku dan Alif keluar dari panggung diikuti dgn abang Aqil dan Afiq
" Aisha lps ni nk pergi mana?" tanya abang Aqil.
" entah lah balik kot lagipun dah pukul 5 petang ni " kata aku
" ouh ..baru nk ajak Aisha dgn alif pergi minum." kata abang Aqil
" lain kali je lah abang Aqil. Aisha pergi dulu.. Bye abng Aqil. Bye abang pengawas " kata aku lalu meninggalkan mereka berdua di hadapan panggung.
"Fiq!! Aisha tu macam minat kat hang lah" kata Aqil setelah Aisha dan adiknya menghilang." mana lah aku tahu.. Kalau dia minat kat aku pun ada aku kesah" balas aku.
" Haish kau ni ... Kalau dia suka kat aku dah lama aku terima dia tau ... Dah lah comel tambah pula cantik " kata Aqil . Ayoyo Aqil dgn budak si Aisha pun kau tertarik..
" Bagus juga tu.. Boleh jadi kakak ipar aku" balas aku.
" mmm... Tapi dia suka kat kaulah.. Kesian pula kat kau nanti kalau aku ambil Aisha tu" kata Aqil.
" buat apa nk kesian... Aku dgn Aisha bkn ada apa-apa pun" jawab aku.
" ye lah tu... Mulut kata lain hati kata lain" kata abang Aqil.
" jangan risau aku tk akan ambik kau punya Aisha tu... Hahaha" sambung Aqil lagi.. Ahhh malas aku nak layan Aqil ni
" ahhh apa-apa je lah.. Jom ahh balik dah lewat ni" kata aku.
" okey jom"
" Alif akak nk pergi tandas jap ... Tunggu kat dpn pintu mall" kata aku lalu melangkah untuk ke tandas
Keluar sahaja dari tandas. Aku tengok ada 4 orang lelaki . Aikkk diorang buat apa dalam tandas perempuan? Aku menoleh kiri,kanan ... Tak ada seorang pun orang. Ke aku yg salah masuk tandas . aku rasa aku masuk tandas perempuan tadi.
Apabila 4 orang lelaki itu perasan akan aku .... Mereka terus ke arah aku . Aku terkejut lalu mengundur ke belakang.
" jangan takut kami tak kan apa-apa kn cik" kata lelaki yang berjaket hitam. Semua berjaket hitam kecuali seorang.. Dia memakai kot berwarna biru tua.Aku memandang wajah-wajah di hadapan aku lalu aku terperasan yg aku kenal salah satu dari 4 org lelaki di hadapan aku. Kantin! Ha'ah kantin!! Aku pernah tunjuk jalan kat lelaki tu ke kantin. Dia ekori aku ke? Tiba-tiba tangan aku mengigil ketakutan.
" Ka..kau nnak..a...apa?" tanya aku gagap .. Lelaki berkot biru tua itu mendekati aku. Aku mengundur lagi ke belakang tapi malangnya tersekat dgn dinding.
" Aisha jangan risau daddy tak kan apa-apa kan Aisha . Cuma daddy nk cakap yg tak lama lagi Aisha tak kan jumpa dgn ibu Aisha lagi" kata lelaki itu. Whatt?? Daddy?? Apa ni ?? Aku x FHM lah..
" Daddy?? Aa...aku tak fhm lah!'' kata aku.Lelaki itu menggosok pipi ku.Aku nk tepis tapi tangan aku tak bergerak untuk menepis tangan itu.
" kesian kat kamu daddy sendiri tak kenal. Ibu kamu x cerita ke?" kata lelaki itu.. Betul ke dia daddy aku? Aku x percaya.
" daddy saya?? Ibu x pernah cerita pun... " kata aku berani.
" kesian anak daddy.. " kata lelaki itu lalu menggosok kepala aku dgn lembut. Entah kenapa aku suka dgn belaian ini.
" nanti daddy pergi ambil Aisha, kita mulakan hidup baru ya" kata daddy.
" kalau saya tak nk ikut? " tanya aku.
" daddy akan paksa Aisha x kira apa sekalipun " kata daddy.
" okey lah daddy kena pergi... Nanti org nk masuk tandas pula. Bye" kata daddy lalu melangkah keluar dari tandas dgn orang2 nya itu. Aku masih kaku..terkejut dgn berita yg aku baru tahu. Bunyi pintu tandas dibuka membuatkan aku tersentak lalu aku cpt2 keluar dari tandas
" lamanya akak,penat alif tunggu " kata alif setelah Aisha tiba di hadapan nya.
" Jom lah kita balik " ajak Aisha lalu menarik tangan alif.
" ehhh. ... Akak ni kenapa nk cepat sangat ni? " tanya alif dalam kehairan ..ya lah sebelum ni akaknya tak pernah sebegini
Aisha hanya senyap lalu meneruskan langkahnya. Alif pula terpinga-pinga.
#sorry kalau bab ni membosankan
YOU ARE READING
Jodoh
Teen FictionKisah seorang gadis yg berumur 16 tahun . Kecil molek orangnya. Siapa yang melihat pasti akan terjatuh hati. Dengan senyumannya itu,semua boleh terpikat. Bila melihat perangai gila-gila itu semua orang tidak akan percaya. Bila Moody! Senyum pun tak...