Bab 10 :Tok ! Tok ! Tok!
" masuk " arah suara dari dalam. Afiq,aku,sara dan dani masuk ke dalam bilik disiplin. Amin dan amirul?? Diaorang pergi buat rondaan.
" haa,ni apa kes pulak ni?" tanya pak ngah a.k.a cikgu disiplin.
" ni ha cikgu. Buat hal lagi" jawab afiq. Aku,sara dan dani hanya tersengih kerang busuk.
" Kali ni apa pulak?" tanya cikgu disiplin lagi.
" ponteng cikgu " jawab afiq.
" ouh..kamu boleh duduk sana. Aisha,sara dan dani mari sini" kata Cikgu disiplin. Afiq duduk bersandar di sofa sambil matanya terpejam manakala kitaorang berdiri? Nasib badan.
" Ni apa kes korang ponteng ni? Tak serik-serik kena denda? Cikgu pun tak tahu lah nk buat macam mana kat kamu bertiga ni. Asyik- asyik pandang muka kamu bertiga kat bilik disiplin ni! Tak boleh ke tak buat masalah kat sekolah? Datang sekolah bukan nk belajar ni pergi ponteng sana ponteng sini. Apa nk jadi budak zaman sekarang! " cikgu disiplin membebel lalu mengeleng kepala. Hahaha, nasib lah pak ngah ada ank saudara macam aisha. Kesian pak ngah. Tapi sampai hati pak ngah cakap macam tu,ada ke patut 'asyik- asyik tengok muka kamu bertiga' maknanya pak ngah dah bosan tengok muka aku.. Sodih den..
" kami minta maaf cikgu " kata aku,sara dan dani serentak.
" minta maaf tapi buat lagi!! Kalau tak buat hal lagi tak apa lah. Dah saya pun malas nk denda kamu bertiga. Kamu bertiga boleh keluar. " kata cikgu disiplin.
" baik cikgu" jawab kiraorang serentak.
" Ehhh...jap- jap .. Aisha kamu duduk sini dulu saya ada benda nk tanya kamu" kata pak ngah. Aku ingatkan apa lah tadi.
Aku pergi ke meja pak ngah lalu duduk di atas kerusi yg disediakn.Aku menoleh ke arah afiq yg berada di sofa,matanya masih tertutup. Tidur kot." Ada apa ya cikgu?" tanya aku
" pak ngah nk tanya ni?" kata Cikgu disiplin.
" pak ngah jangan lah bahaskan pak ngah 'pak ngah' kat sekolah " kata aku.
" ahhh,ada pak ngah kesah,ni pak ngah nk tanya ni" kata pak ngah sekali lagi.
" Mmm...pak ngah nk tanya apa?" soal aku sambil tangan bermain-main dgn pen yg berada di ats meja.
" kamu ada masalah ke?"tanya pak ngah. Haihhh tiba-tiba je tanya ni,apa kes?
" kenapa tanya pak ngah?" soalan dibalas soalan.
" hishh kamu ni!! Pak ngah nampak kamu kebelakangan ni lain sikit kurang ceria " kata pak ngah. Ya ke? Aku kurang ceria?
" Ye ke kurang ceria? Aisha rasa macam biasa je. Mungkin sbb aisha deman hari tu" kata aku.
" Aisha deman? Tak tahu pulaktpak ngah " kata pak ngah.
" Hahaha... Ibu tak bagi tahu pak ngah ke?" tanya aku.
" tak!. Ni pak ngah nk tanya satu soalan lagi ni. Kamu ada masalah ke?" tanya pak ngah.Aku menggeleng.
" betul ni tak ada masalah? " tanya pak ngah lagi.Aku mengangguk lagi
" aisha jangan tipu pak ngah pak ngah kenal aisha dari kecil lagi" kata pak ngah.
" kalau aisha cakap ada,patut ke aisha cerita kat pak ngah?'" tanya aku.
" kalau aisha rasa nk luah kan aisha patut luah kan" kata pak ngah.Aku menarik nafas dalam-dalam.
" kalau aisha cakap aisha nk jumpa ayah aisha ibu marah tak?"Tanya aku. Pak ngah sedikit terkejut tapi sempat selindung lalu pak ngah tersenyum.
" Pak ngah tak tahu lah! Aisha dah cuba tanya ibu?" tanya pak ngah. Aku mengeleng.
" aisha cuba tanya dulu mana lah tahu ibu jawab" kata pak ngah.
" aisha takut lah pak ngah,aisha pernah tanya pasal ayah minggu lepas tapi ibu marah-marah aisha lps tu ibu cakap kat aisha jangan tanya lagi pasal ayah" jelas aku.
" Owh, ada lah tu ibu tak nk kamu tahu sesuatu tapi suatu hari ibu bagi tahu lah kat aisha" kata pak ngah.
" tapi bila pak ngah? Aisha dah lama tunggu ibu bawa jumpa ayah tapi ibu tak pernah. Ibu pun tk pernah cakap yg ayah dah meninggal so maknanya ayah aisha masih hidup" kata aku lagi.
" Ni aisha nk tanya pak ngah ni!! Aisha ni ank pungut ke?" tanya aku.Pak ngah terkejut dgn soalan aku.
" kenapa aisha ckp macam tu?setahu pak ngah Aisha bukan ank pungut" kata paj ngah.
" ye ke aisha bkn ank pungut hbs tu kenapa nama ayah aisha Arsham dan nama ayah adik Amir?" tanya aku.
" mungkin ibu kahwin lain lps kena cerai dgn ayah aisha lps tu ibu dapat alif" kata pak ngah. Mustahil!!
" Kalau pun ibu bercerai dgn ayah aisha kenapa ibu tak cerita kat aisha dan kenapa ayah alif pun aisha tak pernah jumpa" kata aku lagi.
" yang tu pak ngah tak tahu. Pak ngah harap aisha banyak bersabar lah ya" kata pak ngah.
" tak kan pak ngah tak tahu apa - apa. Mustahil lah " kata aku.
" Tipu lah kalau pak ngah ckp yg pak ngah tak tahu apa-apa tapi yg psl ayah aisha dgn amir tu pak ngah tak tahu sangat" bohong cikgu disiplin.
" ouh.. Tak pe lah macam tu,aisha pun dah nk masuk kelas dah ni" kata aku lalu bangun dari kerusi untuk beredar dari bilij disiplin. Afiq yg berada di sofa aku perhati, nasib baik lah dia tidur. Harap-harap dia tk dengar cerita aku dgn oak ngah tadi.
Aku mencelik mata sedikit selepas bunyi pintu di tutup. Ya allah berat sungguh hidup aisha tanpa ayah. Tak sangka pulak aku yg dia tak ada ayah. But aku tumpan kesian kat aisha. Nasib lah aku ada lagi mak bapak. Dan tak sangka pulak aku dgn perangai aisha gila-gila tu ada masalah lain! Mmm... Jap tadi aisha panggil kat cikgu disiplin pak ngah? Jadi cikgu Kamal ni pak saudara dia lah! Patut pun tak takut kalau aku cakap nk bawa dia jumpa dgn cikgu disiplin. Huhu!!
YOU ARE READING
Jodoh
Novela JuvenilKisah seorang gadis yg berumur 16 tahun . Kecil molek orangnya. Siapa yang melihat pasti akan terjatuh hati. Dengan senyumannya itu,semua boleh terpikat. Bila melihat perangai gila-gila itu semua orang tidak akan percaya. Bila Moody! Senyum pun tak...