~7~

711 61 25
                                    


(A/N Hoi)

De ruimte begon te draaien, en toen stopte het. Ik keek Hermelien aan. 'Zal het gewerkt hebben?' vroeg ik. Ze haalde haar schouders op.

We liepen naar de deur en deden hem een klein beetje open, ik zag mezelf, Hermelien en Harry naar een trap lopen.

'Dit is echt ontzettend raar, hoelang hebben we nog?' vroeg ik. 'Nog 10 minuten,' antwoorde Hermelien. Ik knikte.

We wachtten nog 5 minuten en renden toen naar het lokaal van Voorspellend Rekenen.

Daar kwamen we als laatst binnen. 'Ah, mevrouw Smith en Griffel, ga snel zitten, daarachter is nog plaats,' zei de een heks. Hermelien en ik liepen snel naar een tafeltje achteraan.

'Hallo allemaal, ik ben Septima Vector, ik ben jullie professor Voorspellend Rekenen. Bij voorbaat moet ik jullie waarschuwen,' begon ze. Hermelien keek me paniekerig aan. 'Dit is toch niet hetzelfde als Waarzeggerij?' siste ze. Ik schudde mijn hoofd. 'Dit is Grieks, het is waarschijnlijk gewoon erg lastig.'

'Dit vak, Voorspellend Rekenen, is erg lastig te begrijpen en daarom zullen we aan het eind van het jaar waarschijnlijk een paar leerlingen gaan missen...'

Wat een fijn vooruitzicht.

'Maar goed, sla je boek open op bladzijde één, de basis.'

Ik opende mijn boek en zag een schema staan.


1  2   3  4   5   6  7  8  9

A B   C  D   E   F  G  H   I

J  K   L  M  N  O  P Q  R 

S  T  U   V  W  X   Y  Z


Ik fronste. Wat betekende het?

'Jullie zien als het goed is nu een schema voor jullie,' zei professor Vector. Iedereen knikte of mompelde instemmend.

'Bij Voorspellend Rekenen is het de bedoeling dat je een woord hebt, en daar de letters van neemt, die zet je dan om in cijfers. Dat gaan we eerst allemaal doen, met de woorden 'Voorspellend Rekenen', zomenteen als iedereen klaar is vertel ik verder, begin.'

Ik begon, net zoals iedereen de woorden te vertalen, naar cijfers.

Ongeveer een kwartier laten was ongeveer iedereen klaar.

'Heeft iedereen de cijfers?' vroeg ze. Iedereen knikte. 'Oke, het goede antwoord zou moeten zijn: 466917533554 9525555. Heeft iedereen dat?'

Er knikten een heleboel mensen, maar een paar schrapten wat cijfers en veranderden die.

'Oke, nu is het de bedoeling dat jullie al die cijfers bij elkaar gaan optellen. Jullie krijgen tien minuten.'

Ik begon te rekenen, iets wat nog best lastig was, zonder rekenmachine.

Na tien minuten schraapte professor Vector haar keel. (A/N ('Hum, hum,') Haha, grapje)

'Oke, kan iemand me vertellen wat het antwoord is?' vroeg ze. Bijna iedereen stak zijn of haar hand op.

'Juffrouw Griffel,' zei professor Vector. 'Het antwoord is 94 professor,' zei Hermelien. Professor Vector knikte.

'Goed, 5 punten voor Griffoendor. Wat je als volgt doet, je telt de cijfers '9' en '4' bij elkaar op,' zei ze. 'Dan krijg je 13, en dan tel je de '1' en de '3' bij elkaar op, en krijg je 4. Het uiteindelijke antwoord is dan ook 4.'

Cursed 3 / Harry PotterWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu