Als ik uitgepraat ben blijft het een poosje stil. Dan begint Sarah te praten: 'Dat van de tijd kan ik wel uitleggen, daar maak ik zelf ook de hele tijd gebruik van. Maar dat van de krachten werkt voor iedereen anders en ik ken ze ook niet allemaal. We zullen je zoveel mogelijk vertellen.' Ik knik, al weet ik niet zo goed wat ze bedoeld. 'Goed, eerst over de tijd. In feite verloopt de tijd gewoon hetzelfde; als er op de aarde 24 uur voorbij is gegaan is dat hier ook zo. Maar ze zullen niet merken dat je weg bent, hoe lang je hier ook blijft. Het zit namelijk zo: op het moment dat je de Wereld Zonder Naam betreedt besta je niet meer in de gedachten van mensen. Ze zijn helemaal vergeten dat ze je ooit hebben gekend, ze vergeten zelfs dat je bestaat. Het is een soort betovering die begint te werken als je 'binnen' bent. Hij werkt ook andersom; zodra je weer op de aarde bent herinneren ze je weer en denken ze dat je gewoon de hele tijd bij ze bent geweest. Dus als je weer terug bent heeft het geen zin om te vragen of ze dan helemaal niet hebben gemerkt dat je weg bent geweest, ze zouden alleen maar denken dat je gek bent.' Ik weet niet wat te antwoorden. Dat kan toch niet echt werken? Eerlijk gezegd lijkt het me vrij sterk als de hele wereld je opeens niet meer kent. Het is best een eng idee eigenlijk. Wat als elfen mensen zouden ontvoeren naar hier, waardoor niemand het merkt? Ik doe mijn mond open om te zeggen dat het niet logisch is, maar Sarah, die blijkbaar geraden heeft wat ik wil zeggen gooit er al fel tegenaan: 'Je wil zeker zeggen dat dat helemaal niet kan? Heb je dan ooit gemerkt dat ik er niet was? Ik kan je verzekeren dat ik vaak zat weg ben geweest.' Ik sluit mijn mond maar weer. Ik heb het inderdaad nooit gemerkt, maar het is ook niet zo dat ik er op let. De enige waarvan ik het merk is Yasmin of een van de pestkoppen. Dus het zegt niet zo veel. Ik hou mijn handen een beetje omhoog, als een soort gebaar van overgave. 'Oké, oké, ik geloof je! En hoe zit het dan met krachten, kan ik ze ook krijgen en zo ja, hoe lang duurt dat gemiddeld?'
Nee, ik heb ze niet verteld dat ik dingen kan 'oproepen'. Ik wil niet het risico lopen dat het iets aparts is en dat ik heel anders ben. Daar komt nog bij dat ik niet zeker weet of ik ze vertrouw en of ze, dat beest zijn woorden herhalend, wel zijn wie ik denk dat ze zijn. Ik zie eerst wel of het gewoon een kracht is en als dat het geval is dan vertel ik het wel gewoon.
Tot mijn verbazing begint Yasper te praten. Hij is nog steeds bezig met het eten. 'Ik weet niet wat je verwacht, maar er zijn veel meer gaven dan slechts de vier die de vier elementen vertegenwoordigen. Die zijn er wel, maar het is niet zo dat zij machtiger zijn dan anderen omdat ze vuur, water, lucht of aarde kunnen besturen. Ook kan je niet meer dan een gave hebben. Dus het is niet mogelijk dat iemand bijvoorbeeld onzichtbaar kan worden en ook water kan oproepen. Verder zijn er heel veel gaven zoals vliegen, onzichtbaar worden, heel snel zijn, met dieren kunnen praten, heel erg sterk zijn, gedachten kunnen lezen, tijd manipuleren, gedachten kunnen besturen, elektriciteit leiden en nog heel veel anderen. Van niet alle gaven zijn bekend wat je er precies mee kunt en wat de grenzen zijn, omdat als iemand weet wat je met je gaven kan doen het je fataal kan worden. Strooi dus ook niet zomaar in het rond wat je kan, want die informatie kan net zo goed anderen de kop kosten als jou. Als laatste, je hebt al krachten vanaf je geboorte, maar als je net zoals jij in de mensenwereld bent opgegroeid heb je ze nog niet kunnen gebruiken omdat ze het alleen hier doen, zodat het niet ten koste van mensen gaat. Hetzelfde laagje dat je uit het geheugen van mensen doet verdwijnen en weer terug laat komen absorbeert ook je magie en geeft het weer terug als je van wereld wisselt. Snap je het een beetje?'
Op zich snap ik het wel, zo moeilijk is het niet. Maar ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag. Het zou een gave kunnen zijn. Zelf zal ik daar niet zo snel achter komen, dus ik zal het er op moeten wagen. Wie niet waagt, wie niet wint. Toch voelt het ongemakkelijk, alsof het een verboden onderwerp is, waar je het beter niet over moet hebben. Ik weet er een snel 'Zijn er ook krachten waar je dingen kan oproepen door er aan te denken?' uit te piepen.
'Wat? Ik hoorde je niet zo goed', komt er van Yaspers kant. Ik wil net zeggen dat het niet geeft en dat hij het maar moet laten als de vraag tot hem door lijkt te dringen. Opeens ziet hij er heel gespannen uit. 'Hoezo?'
Hai! Ik heb besloten wat kortere hoofdstukjes te maken zodat ik vaker kan updaten. Dus wat eerst in een hoofdstuk staat staat nu in twee hoofdstukken. De kans is groot dat ik nu elke week zal updaten, of in ieder geval eens in de twee weken. Of hebben jullie liever het andere?
Ik heb dit hoofdstuk opgedragen aan @miniCharer omdat ze op #18 in fantasy staat en al over de 1K heen is. En ik sta op #90!
Nou dat was eigenlijk wel wat ik wou zeggen. Doei, MagicMysteryMe
JE LEEST
Verborgen Wereld (dit boek is hartstikke dood)
Fantasy'meisje van twee werelden geboren, maar verstoten als elf opgegroeid als mens kracht en zwakte liefde en haat sterren doven en ontstaan allemaal om haar' Ooit is er een mysterieuze voorspelling gedaan, en die lijkt uitgekomen te zijn... aub niets k...