BERMULA SEMULA

194 7 0
                                    

[BERMULA SEMULA]

Malam itu aku mengenakan dress hijau muda terang dengan dihiasi manik-manik. Dipadankan dengan heels keemasan. Aku dandan rambutku kelihatan lebih beralun. Aku, Atiqa dan Hanis melangkah ke dalam Starz Dinner mencari tempat duduk. Kelihatan Afiq, Zairi dan Haikal sedang rancak berbual di satu sudut. Kami pun mendekati mereka dan masing-masing mencari tempat duduk.

"Ai, on time nampak." Sindir Zairi.

"Rileks la Ary. Biasalah perempuan nak la kena hias diri cantik-cantik. Kau ni tak kan lah tak faham lagi." Atiqa mencebik bibir . Hanis pula sedang membelek buku menu yang dihadapannya. Aku terus terkaku membisu. Duduk berdepanan dengan Haikal, aku jadi gugup.

"Dah-dah. Tak nak gaduh-gaduh. Diorang lambat 10 minit je, kan. Jom order. Kita nak chill tonight." Sambil matanya melihat menu bersama kekasih hatinya.

"Anyway, korang nak makan apa? Order lah. Jangan malu-malu" Pelawa Hanis sambil tangan nya melambai memanggil waiter.

Aku terus terdiam. Mata memandang ke bawah, memikirkan beribu macam kenangan dengan Haikal. Tiba-tiba bahu ku dicubit kuat.

"Adui, sakit. Kau ni Hanis. Tak habis-habis nak cubit aku dah kenapa?" aku memandang Hanis, geram.

"Dah kau asyik mengelamun. Waiter tanya kau nak makan apa." Hanis menunjuk ke arah waiter.

"Oh, sorry. Nak minum orange juice dulu. Thanks." Jawabku pendek.

"Kau diet ke Sara? Kau ok tak?" Tanya Zairi.

"I'm ok. Jap eh. I nak keluar jap." Lekas tanganku menggalas handbag dan keluar dari restoran.

"Kenapa dengan Sara?" Raut wajah Atiqa kebimbangan.

"Dia nak merokok la tu. Kau tau lah, dia tengah panik , lagi-lagi haikal ada kat sini" Hanis yang dah biasa dan kenal benar akan perangai aku.

"Merokok? Berapa lama dah dia merokok?" Tanya Haikal.

"Lama dah. Sejak kenal dengan Daniel, dia memang totally berubah. Kau pun tak kenal siapa dia dah. " Afiq menggelengkan kepalanya.

Haikal tiba-tiba menolak kerusi kebelakang dan melangkah keluar, mencari Sara.

Sedang aku cuba menyalakan lighter di hujung puntung rokok yang ku kepit di bibir, lantas ada tangan yang menariknya dari bibirku. Aku terkejut dan menoleh ke kanan. Rupanya Haikal. Aku tunduk sambil membetulkan baju ku.

"Apa ni Sara? Apa dah jadi kat awak ni? Awak tau kan awak ada lemah jantung. Nak merokok pula? Sedar diri sara, please lah." Muka Haikal nampak tergamam dengan perbuatanku.

"Sorry. Saya stress." Mataku menahan air mata. Malu. Malu sangat. Mungkin Haikal dah tak lalu nak tengok aku yang dah tak macam Sara dia kenal dulu. Maaf Haikal, aku perlu masa untuk berubah.

"Saya tak nak tengok awak merokok dah. Siapa ajar ni? Daniel?" Tangan Haikal membuang jauh puntung rokok.

"Bukan Daniel. Dahla. Masuk jom. Nanti apa kata yang lain pula." Aku memusing badan dan perlahan masuk ke dalam.

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Dec 09, 2013 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Tangisan Seorang Pendosa [still in progress]Where stories live. Discover now