School

101 7 0
                                    

Hoe gaat het verder op school? Ja daar zijn ook wat veranderingen in gekomen. Natuurlijk niet grote veranderingen. Ik moet actie ondernemen en ervoor zorgen ik me kan aanpassen aan mijn nieuwe situatie.

Mijn ouders hadden gelijk mijn mentor geïnformeerd over mijn scoliose. Mijn mentor kwam ook de volgende les naar me toe. Toevallig heeft hij ook scoliose. Hij begreep me op zich wel hoe het is om scoliose te hebben. Het enige verschil is dat ik een grotere gradatie heb dan hem. Met problemen met school kan ik naar hem toe komen had hij gezegd. Ik was heel blij dat ik hem als mentor had voor mijn tweede jaar en derde jaar havo. Scheelde het steeds vertellen over mijn situatie.

Omdat ik steeds mijn tas altijd op mijn rechter schouder droeg, moest ik dat veranderen. Mijn vader dacht dat dat misschien invloed had op mijn scoliose, maar ik denk van niet. Anders zou iedereen die nu hun tas op haar of zijn rechter schouder draagt een scoliose hebben. Daarom ging ik met een trollie naar school. Voor de mensen die niet weten wat een trollie is: een trollie is een rugzak met wieltjes eronder. Ik kon het als een koffer meenemen.

Het was aan het begin best wel moeilijk om met zo'n trollie te werken. Het kan andere mensen in dr weg staan. Ik moest elke keer de trollie optillen op de trappen, maar het gaf rust aan mijn rug.

Uiteindelijk was die trollie geen goed idee. Door Mensendieck en andere fysio ben ik aangewezen om een rugtas op beide schouders te dragen. Zo blijft mijn rug met de tas en boeken in balans. Sindsdien draag ik altijd mijn rugtas op beide schouders op mijn rug en dat is echt de beste manier voor mensen met rugklachten en zeker voor scoliose.

In mijn tweede klas havo had ik mijn scoliose ontdekt. Mijn boeken heen er weer sjouwen was en nu nog steeds heel zwaar. Dus ik heb een tweede boekenpakket aangevraagd. Dat werd gelukkig geregeld. Die tweede boekenpakket helpt mij nu al twee jaar en het verlicht mijn tas enorm. Goeie tip voor scoliose patiënten!

Jammer genoeg moest ik mijn tweede boekenpakket met iemand anders delen. Het wad echt een hele gedoe over waar de boeken bewaard moesten worden. Uiteindelijk bleef de tweede boekenpakket in de kast bij de receptie bij mijn school. Twee schooljaren heb ik dat gedaan en het werkte uitstekend. Soms was het wel eens zo gekomen dat we dezelfde boeken nodig hadden in dezelfde uren, maar dat was snel op te lossen. Gelukkig kwam dat ook zeer weinig voor.

Nu mijn vierde jaar havo heb ik eindelijk mijn eigen tweede boekenpakket op school en kan ik dat in mijn kluisje stoppen. Het is echt een verlichting voor mijn rug.

Met gym mag ik bepaalde dingen ook niet doen. Trampoline, hoogspringen, verspringen en met de kast mag ik allemaal niet doen. Elk jaar moet ik weer aangeven dat ik een beperking heb. Ik moet altijd opletten met wat ik wel kan doen en wat niet. Soms zit ik wel eens aan de kant niets te doen.

Tot nu toe kan ik school en mijn training voor scoliose wel mengen en er mee omgaan. Aan het begin was het nog wel wennen. Elke keer na mijn huiswerk een kwartiertje oefeningen doen. Na een half jaartje is die training uitgebreid naar een uurtje, 5 dagen per week! Gelukkig ben ik een planner en kon ik dit makkelijk aan. Nu in 4 havo zit ik er soms wel mee dat ik moet kiezen. Huiswerk is ook veel meer geworden. Soms zijn er wel eens dagen dat ik tot mijn bedtijd bezig ben. Dan is het moeilijk om mijn leerwerk boven mijn training te kiezen. Ik ga me dan schuldig voelen. Het blijft met huiswerk dus altijd lastig.

Hallo mensjes!
Nu weten jullie ook hoe ik dit met school combineer. Aan het begin was het echt niet zo makkelijk en probeerde ik steeds nieuwe dingen uit qua combinatie. Nu heb ik een regelmaat dat ook meestal mijn school niet in de weg staat.

Mijn Scoliose VerhaalWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu