Ik werd dus door verwezen naar Mensendieck therapie. Een soort van fysio zei de dokter. Ik ga daar dus allerlei oefeningen voor mijn rug krijgen. Ik moest er elke week een uurtje heen. Ik ben nooit naar een fysio geweest. Ik weet ook niet wat ik daar kan verwachten. Toen ik daar de aller eerste keer kwam werd ik behandeld door een vrouw. Ze was aardig en ik voelde me op mijn gemak bij haar. Ze heeft me daar wat oefeningen gegeven en me ook leren recht te zitten. Het was belangrijk om niet onderuit gezakt te zitten, want dan is er de neiging om naar je bocht te leunen. De weken die daarna volgde gaf ze me steeds weer een oefening erbij. Ik was fanatiek met mijn oefeningen. Mijn spieren moesten sterker worden en die oefeningen waren ook fijn. Ik merkte dat ik best wel onstabiel was bij sommige oefeningen. Dat kwam deels door mijn bocht zei ze.
Ik had toen ook gezegd dat ik met een trollie rondliep. Dat wees ze me af. Dat kan mijn rug verslechteren en daarnaast brengt dat last als ik die trollie op de trap moest sjouwen. Daar had ze inderdaad een punt voor. Sindsdien begon ik weer met een rugzak op beide schouders.
Weken later begon ik met een bezoekje om de week. Ik deed mijn oefeningen goed en de oefeningen werden ook uitgebreider. Het was beter om daarmee eerst twee weken aan de slag te zijn dan gelijk weer een oefening erbij, terwijl je nog de andere niet helemaal hebt afgerond. Daar gaf ik haar gelijk in.
Even later kreeg ze een stagiar erbij. Een man. En dat voelde al gelijk een stuk ongemakkelijker. Ik kon me niet echt op mijn gemak voelen bij hem. Ach ja, ik kwam voor die oefeningen en verder niets.
Ik deed Mensendieck voor maar een half jaar. Daarna stapte ik over naar Scoliosis Care Clinic. Daar werd helemaal op scoliosis gericht. Ik vind dat persoonlijk veel beter en ik denk dat dat mij juist ondersteunt. Het trainen is echt een gewoonte geworden. Met Mensendieck was dat ongeveer een kwartiertje. Ik gebruik Mensendieck nu alleen voor als ik op vakantie ga of als het door school te druk wordt en ik geen tijd heb om mijn recente training uit te voeren.
Mijn training geeft me steun, maar laat mijzelf ook weer in die spiegel blooststellen met wat ik heb. Dat is het enige lastige. Spiegels zijn niet fijn. Het is niet fijn om ernaar te kijken.
Hallo mensjes!
Mensendieck was een goed begin met fysio, maar niet een fysio om er echt met scoliose te blijven. Mensendieck is wel fijn om mijn rug wat te verlossen en in vakanties om toch wat aan oefeningen te doen.
JE LEEST
Mijn Scoliose Verhaal
Non-FictionDaar zit ik dan. In het ziekenhuis. Wachten op mijn uitslag. Hopelijk heeft de dokter goed nieuws. Ik ben bang voor het resultaat. Wat nou als ik echt scoliose heb? Wat gebeurt er dan met me? Ik ga jullie mijn persoonlijke verhaal vertellen. Ik nee...