Na een half jaartje Mensendieck heeft mijn vader een andere fysio ontdekt. Die kliniek is helemaal op scoliose gericht en dat is voor mijn geval best wel handig. Op de dag dat ik daar voor het eerst heen ging, kreeg ik een rondleiding, een gesprek en een scan. Het was best gezellig en ik voelde me voor het eerst niet meer alleen. Toen besefte ik me dat ik niet de enige ben die scoliose heeft. Er was daar een keuken/theorie/eetzaal, twee kleedkamers (één voor heren en één voor dames), een trainigszaal en nog een paar gespreksruimtes. Het was er best gezellig ingericht en in mijn gedachten zag ik mezelf hier al trainen.
Toen we daar aankwamen maakte ik kennis met Kirsten, een fysiotherapeut in Scoliosis Care Clinic, en maakte een scan van mij. Ze wilde even duidelijk weten hoeveel graden mijn bocht heeft. Zo kreeg ze alvast een indruk. Doordat er daar alleen maar vrouwen werken, voelde ik me daar heel erg op mijn gemak en vond ik het ook niet erg om me uit te kleden bij de scan.
Na die scan liet Kirsten mij alles zien, imclusief de trainingszaal waar al wat mensen bezig waren. Het was indrukwekkend om te zien wat de mensen daar deden. En dat zal ik later ook doen dus dacht ik.
Kirsten nam me daarna mee naar een kamer. Ze liet me een paar foto's zien van andere meisjes en liet ook zien wat de resultaten van andere meisjes zijn. Ik voelde door alle druk toch wel een beetje gespannen. Het zal best wel een zware periode worden. Ze vertelde ook wat voor oefeningen ik omgeveer moest doen en hoe dat werd verdeeld in twee periodes. In de eerste twee weken krijg ik veel theorie en maak een begin met de basisoefeningen. In de tweede twee weken breid ik de basisoefeningen uit en kijken we er nog dieper in en kan ik met die oefeningen gedetailleerder werken. Misschien komen er dan meer oefeningen bij.
De kosten waren hoog. Mijn ouders moesten daar veel voor betalen. Daar voel ik me nog steeds schuldig over, ook al is het al anderhalf jaar geleden en allang klaar.
"Je moet er heel hard voor werken en toewijding voor hebben om thuis daarmee verder te gaan. Weet je zeker dat je deze training wil gaan doen?" vroeg Kirsten aan mij. Ik hoefde er niet lang over na te denken. Het is voor mijn gezondheid. Voor mijn rug om sterker te worden.
"Ik weet zeker weten dat ik deze training wil gaan doen." zei ik vastberaden. Vanaf dat moment was mijn leven niet meer hetzelfde dan dat het toen was. Dat was al zo toen ik hoorde dat ik scoliose heb, maar in de praktijk heeft dit mijn leven veranderd.De twee weken worden ingepland in twee vakanties. De eerste twee weken was in de voorjaarsvakantie. Het was wel lastig dat ik dan een week school miste. De tweede twee weken was in de meivakantie en dat kwam wel goed uit. Ik ga een zware periode tegemoet.
Hey mensjes!!
Ik ben echt blij dat ik met Scoliose Care Clinic was begonnen en ga er ook nooit spijt van krijgen. Voor de mensen die hier nog nooit van heb gehoord, doen! Het is zeker het geld en de moeite waard! De oefeningen doe ik nu al anderhalf jaar actief, 5 dagen in de week. Ik kan gewoon niet mee zonder!
JE LEEST
Mijn Scoliose Verhaal
Non-FictionDaar zit ik dan. In het ziekenhuis. Wachten op mijn uitslag. Hopelijk heeft de dokter goed nieuws. Ik ben bang voor het resultaat. Wat nou als ik echt scoliose heb? Wat gebeurt er dan met me? Ik ga jullie mijn persoonlijke verhaal vertellen. Ik nee...