5

53 4 0
                                    

Pov Nicky

Ik word wakker gemaakt door het irritante gezoem van mijn telefoon, ik word gebeld en zie Anouk staan op mijn scherm. Ik neem op.

"NICKY OPSCHIETEN JE MOET MAX NOG KLAARMAKEN!" schreeuwt ze. "OOH SHIT." gil ik "IK KOM ER AAN." gauw hijs ik me in mijn witte rijbroek en trek ik mijn manege polo over mijn hoofd. Ik pak een broodje en ren naar de schuur, pak mijn elektrische fiets en zet hem op zijn hoogst en race naar de manege. Binnen 5 minuten ben ik er.

Pov Anouk

Als ik al klaar ben komt Nicky hijgend binnen lopen. Ik knuffel haar en zeg: "Max staat al klaar, je hoeft alleen maar je spullen te pakken." "OMG THANKS!" roept ze waardoor ik Jelle zie kijken. "MAAAAAXIIIIEEEE!" schreeuwt ze. Grinnikend slaak ik een zucht en Jelle kijkt me raar aan.

Pov Simone

Ik heb Anouk net geholpen met Karesha, die inmiddels al klaar is dus besluit ik Nicky te helpen. Nicky is bezig met de vlechten uit de manen van Max te halen.

"Wauw die krullen..." zucht ik. Nicky kijkt trots. Ze mag dan raar zijn, maar wat paarden betreft heeft ze talent, wij alle 3 trouwens, zegt iedereen hier.

Pov Nicky

Ik pak de vingerverf uit mijn kast. "Wat ga je daarmee doen?" vraagt Jelle met een serieus gezicht.

"Hiermee ga ik Max klaarmaken voor mijn demo." antwoord ik zelfverzekerd. "Wat voor demo geef je? En waar?" vraagt hij belangstellend. "Ik geef een demonstratie vrijheidsdressuur, en Anouk gewoon dressuur. Het is op het strand, ze hebben speciaal een stuk strand afgezet voor ons en een uitzondering gemaakt zodat we daar mogen rijden." zeg ik met een knipoog.

Ik pak nog gauw mijn touwhalster met een bijpassende neckrope en loop weer terug naar Max.

Pov Anouk

"Zijn jullie klaar?" vraag ik aan Nicky en Simone. Simone gaat mee als groom.

"Yes, ik gooi nog even snel mijn boomloze zadel op Max z'n rug en dan gaan we."

Omdat het strand heel dichtbij de manege ligt, gaan we er rijdend naartoe. Simone gaat bij Nicky achterop Max, en ik ga natuurlijk op Karesha.

Een tijd later zijn we onderweg.
"Nicky, zet eens muziek op, wil je." zeg ik met een grijns. Nicky kijkt me aan en begint dan ook te grijnzen. Ze zet keihard Raggae Shark aan en begint raar mee te dansen terwijl ze op Max zit. Ik lach.

Even later zijn we op het strand. Er komen gelijk allemaal kinderen naar de paarden toe om ze te aaien. Karesha kijkt nieuwsgierig om zich heen. Ze ruikt de zee en ziet een enorm lang strand waar ze haar benen kan strekken. "Neenee, dat gaan we niet doen Karesh." spreek ik haar toe. Ik weet dondersgoed hoe ze inelkaar zit...

Pov Simone

"Welkom allemaal! Vandaag gaan Nicky en Anouk van manege de Zonnehoeve een demonstratie geven over vrijheidsdressuur en normaal dressuur. Veel plezier met kijken!"

Ik loop snel de "bak" uit en zoek een geschikte plaats om wat fotootjes te maken.

Pov Nicky

"Goedemorgen allemaal! Mijn naam is Nicky en ik ga vandaag het een en ander laten zien van vrijheidsdressuur. Ik rijd op Max, mijn 13 jarige tinkerruin. Vrijheidsdressuur is simpelgezegd de natuurlijke bewegingen van een paard op commando zetten. Denk hierbij aan het flemen, want het paard kent het al. Dit alles doen we in vrijheid en zonder dwang."
Ik laat Max flemen.

"Gooeeedzo!" zeg ik en ik aai hem over zijn hals. Na nog wat oefeningen en uitleg stap ik naar Simone toe.

"Bedankt voor jullie aandacht, nu gaat mijn vriendin Anouk haar kür op muziek doen!"

Pov Anouk

Ik haal diep adem. Ik hoop dat Karesha het goed doet!
Simone zet de speakers aan en Insanity begint af te spelen. Tijdens de uitgestrekte draf maakt Karesha een misstap, waardoor ze struikelt en valt. Ik val van haar af. Het publiek gilt en Simone stopt de muziek.

"Gaat het?" hoor ik overal om me heen. "Kijk liever of mijn paard oke is..." zeg ik kreunend.

Ik sta voorzichtig op en heb barstende koppijn, maar dat laat ik niet merken. Karesha is gelukkig oke. We bedanken het publiek snel en rijden weg.

Ineens komt Jelle naar ons toe. "Ik heb alles gezien... Gaat het?" vraagt hij bezorgd. "Jahoor." zeg ik en ik rijd stug door. We draven aan en laten Jelle achter.

Eenmaal terug op de manege zadelen we snel af. Nicky heeft Max al op stal en Simone is nog even bij Lex. Ondertussen spoel ik Karesha even snel af, omdat ze onder het zand zat. Ik droog haar af met een handdoek en doe haar fleecedeken op.

"Gaan jullie maar vast, ik wacht even tot Karesha helemaal droog is en doe dan haar winterdeken op." zeg ik tegen Nicky en Simone. Ze knikken begripvol en zwaaien. "Tot morgen!!"

Pov Jelle

Ik kom de manege binnen. Ik zie Anouk zitten tegen de muur bij de wasplaats. Karesha staat op te drogen op de wasplaats. "Jelle..." begint Anouk ineens.

"Eh...ja?"

"Sorry van daarnet." zegt ze welgemeend.

"Geeft niet... Ik begrijp je wel." zeg ik en ik ga naast haar zitten. "Heb je nog last ergens?"

"Oh, neehoor." antwoord ze. "Ik moet gaan..."

"Oh... Zal ik je paard maar op stal zetten?" bied ik aan.

"Isgoed, bedankt. Doeg" zegt ze gehaast en ze loopt naar buiten. Ik pak Karesha's winterdeken en haal haar fleecedeken eraf. Snel leg ik de winterdeken op haar rug en maak hem vast. Ik neem Karesha mee haar stal in en doe de deur weer dicht.

"Tot morgen paardjes..." zeg ik tegen ze en ik loop de deur uit, stap in mijn auto en ga naar huis.

FreeWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu