part 2

6.2K 153 2
                                    

Kini Qaseh Nur Wafiyya telah sampai di perkarangan rumah Datin Rosmah.
  Dia sangat terpegun dengan kecantikan rumah Datin Rosmah.

'Dah nama pun Datin kan tak kan rumah Datin papan jer kan'.kata Qaseh Nur Wafiyya di dalam hatinya.

"Eh Wafiyya kenapa tercegat dekat situ lagi meh lah masuk ke dalam". Kata Datin Rosmah sambil memanggil mak senah di dapur.

"E-rkk yeye Datin ".Balas Qaseh Nur Wafiyya dengan menyusuli di belakang Datin Rosmah dengan membawa beg pakaian dan beg yang lainnya.

"Eh Wafiyya kamu tak payah nak berDatin-Datin lah panggil jer ummi.Kan sekarang kamu sudah menjadi anak angkat ummi". kata Datin Rosmah sambil menggosok perlahan kepala Qaseh Nur Wafiyya yang masih berbalut tudung itu.

  Sebenarnya Wafiyya suka di perlakukan seperti itu kerana dulu arwah Walid dan mak nya selalu memperlakukannya sebegitu.

"Erk ye Da... ummi ".Fuh hampir jer tersasul

"Mak Senah"

"Ye Datin "

"Tolong tunjukkan bilik Wafiyya yer Mak Senah".Kata Datin Rosmah.

Sebenarnya haritu Datin Rosmah sudah memberitahu dia bahawa Datin Rosmah ingin mencari anak angkat perempuan.Sebab tu lah dia tak terkejut sangat dengan kehadiran seorang budak yang dalam lingkungan 14-16 tahun ni.

"Baiklah Datin"jawab Mak Senah dengan mata masih lagi memandang Qaseh Nur Wafiyya.

"Ummi nak Wafiyya naik atas mandi bersiap dan turun balik yer.Ummi ade benda nak cakap sikit dengan kamu yer".kata Datin Rosmah dengan senyuman yang di hadiahkan kepada dua orang manusia di hadapannya.

'Erk dia nak tanya ape yer jangan dia tanya yang bukan-bukan dah lah'

kata Qaseh Nur Wafiyya di dalam hati.

Terus sahaja Qaseh Nur Wafiyya meminta diri dan mengikut langkah Mak Senah yang berada di depannya untuk menunjukkan biliknya.

'Mestilah Mak Senah berjalan di depan tak kan dia nak jalan di belakang, kau tu bukannya tau di mana bilik yang bakal kau duduk haderrr'

sempat Qaseh Nur Wafiyya mengutuk dirinya sendiri.

"Nah ni bilik kamu nak "kata Mak Senah apabila mereka berada betul-betul di hadapan pintu sebuah bilik .

"Terima kasihlah yer Mak Senah. Oh lupa pula nak perkenalkan diri.Nama saya Qaseh nur Wafiyya Mak Senah".Kata Wafiyya sambil tangan Mak Senah di ambil untuk disalamnya.

"Oh cantik nama secantik orangnya.Kamu bolih jer panggil mak cik Mak Senah"

"Oh ok Mak Senah.Saya masuk bilik dulu yer Mak Senah" terus sahaja Qaseh Nur Wafiyya salam tangan Mak Senah untuk kali yang kedua sebelum dia melangkah masuk ke dalam biliknya.

💜💗💜

Di dalam bilik Qaseh Nur Wafiyya berasa sangat terpegun dengan kecantikan dalaman bilik tersebut.Kebanyakan barang-barang di dalam bilik tersebut berwarna biru.Sungguh dia gembira sekali, nak tau kenapa tak? sebab warna kegemarannya ialah warna biru hahaha😁.

Selesai meneroka keseluruh bilik tersebut terus sahaja kakinya masuk kedalam bilik air untuk mandi.

Selesai saja Qaseh Nur Wafiyya solat terus saja dia keluar dari biliknya untuk mencari ape Datin Rosmah.

Sampai di ruang tamu Qaseh Nur Wafiyya tertoleh-toleh sekejap ke kiri sekejap ke kanan.Akhirnya jumpa jugs dengan apa yang di carinya.Rancak sungguh Datin Rosmah berbual-bual dengan Mak Senah. Terus kakinya melangkah ke arah mereka.

"Ada apa Datin nak jumpa saya" kata Qaseh Nur Wafiyya dengan tiba-tiba.

'Apelah kau ni dengan salam tak bagi main terjah jer ,buatnya Datin tu ade sakit jantung buat naya jer'

"Eh ape datin-datin ni kan tadi ummi dah bagi..."

Terus berhenti percakapan Datin Rosmah apabila terpandang ke arah Qaseh Nur Wafiyya yang tidak berpurdah itu.

'cantik puji hati kecilnya'

"Erkk Datin kata Qaseh Nur Wafiyya sambil melambaikan tangannya di hadapan muka Datin Rosmah dan Mak senah.

'haderr ade ape-ape ker kat muka aku ni' kata Qaseh Nur Wafiyya di dalam hatiy sambil tangannya meraba-raba mukanya pula.

"Oh ya sorry Wafiyya dah kamu cantik sangat bila tak berpurdah"puji Datin Rosmah.

wau kembang satu periuk nasi lubang hidung Qaseh Nur Wafiyya selepas di puji oleh Datin Rosmah.Dulu pun ramaj jer yang memuji kecantikannya semasa di sekolah rendah dulu.Tapi dia membuat keputusan untuk memakai purdah dengan galakan yang diberikan oleh ummi dan walidnya.

"Eh tak lah biasa jer" jawab Qaseh Nur Wafiyya merendah diri

"Lagi pun salah Wafiyya kerana menegur ummi dengan mengejut."

"Meh duduk sini ummi nak tanye benda sikit ni"terus kerusi di sebelahnya ditarik untuk Qaseh Nur Wafiyya duduk.

"Ummi nak tanye kamu ni tak ade adik beradik lain ker" kata Datin Rosmah memulakan bicara.

"Tak ade saya anak tunggal".

"Ibu dan ayah kamu bila meninggal"

"Du...tiga minggu lepas"

Datin Rosmah hanya menganguk sahaja.

"Oh ummi nak tanya kamu dulu sekolah di mana"

"Sekolah agama"

"Kamu nak ummi hantar kamu ke sekolah agama ke sekolah biasa"

"Kalau ikutkan saya memang nak bersekolah di sekolah agama tapi tak menyusahkan ummi ker" kata Qaseh Nur Wafiyya dengan rasa bersalah, walau hakikatnya dia tak buat salah pun.

"Terpulang pada kamu lah Wafiyya ummi tak kisah.Lagi pun besok anak-anak ummi akan balik ke sini. Diorang hanya akan balik 1 untuk 3 minggu. Diorang duduk di asrama

"Hah ummi ade anak lelaki ke perempuan kata Qaseh Nur Wafiyya teruja"

"Lelaki diorang kembar yang abang Amirul Irsyad yang adik Amirul Irham"kata-kata yang keluar dari mulut Datin Rosmah membuatkan perasaan teruja tadi terus hilang dengan serta merta.

"Oh "

hanya perkataan 'oh' yang keluar dari mulut Qaseh Nur Wafiyya.

"Datin makanan dah siap" kata Mak Senah dengan tiba-tiba membuatkan perbualan dua orang tersebut terus berhenti.

"Oh ok.Jom lah kita makan dah jangan malu-malu buat jer macam rumah sendiri"

Hari ni mereka makan bertiga, banyak soalan yang di utara oleh Mak Senah dan Datin Rosmah kepada Qaseh Nur Wafiyya.Manakala Qaseh Nur Wafiyya hanya menjawab setiap soalan tersebut.
💜💗💜

#xbest or tertypo saya minta maaf yer#
#vote amat di perlukan#😘

Jagakan Sekeping Hati kuWhere stories live. Discover now