"Assalamualaikum semua! New case! Area Indera Mahkota!", seorang pegawai polis yang berusia dalam lingkungan 40-an masuk ke Jabatan Jenayah. Semua menjawab salam.
"Oh! Oh! Salam perkenalan Cik Izana! Nice to meet you!", ujar Pegawai Polis itu. Izana mengangguk. "Untunglah korang semua. Staff Jabatan depan merungut Izana masuk sini. Patutlah. Lawa! Untunglah dapat Izana!", ujar Pegawai Polis itu lagi. Muka Izana memerah.
"Hah! Lupa pulak. Ni special untuk korang semua. And selamat bertugas semua!", Pegawai Polis itu beredar.
-------------------------------------------------------
"Baru first day, Izana dah famous! Adoyaii!", ujar Amar. Izana hanya tersengih. Rizqi memandang Izana dengan muka menyampah."So, kes kita hari ni seperti yang Inspektor Zamri katakan tadi. At area IM. Pesta dadah besar-besaran dekat club. Dulu pernah buat serbuan. Tapi, tak tertangkap. Kali ni kita kena buat penyamaran. So, ada apa-apa tambahan?", Amar membuka soalan. Izana segera mengangkat tangan.
"Kalau buat dekat club, of courselah club tu eklusifkan? Mesti payah nak masuk. So, amacam? Nak guna orang dalam tak?", Izana memberikan pendapat. " Betul jugak apa yang Izana cakap tadi. Aiman, macam mana? Geng-geng kau tak ada join club tu ke?",
Amar memandang Aiman. Aiman menggeleng. "Erm.. Nampak gayanya tak adalah, bro. Lagipun, geng-geng aku bukannya orang kaya.", balas Aiman. "Rakan korporat abang awak tak ada ke dekat area Kuantan ni, Izana? Mesti club ni 5 star kan?", Izana mengangkat bahu."Ada laptop? Nak pinjam kejap.", tanya Izana. Semua orang tertumpu ke arah Rizqi yang sedang sibuk menggunakan laptopnya.
"Rizqi... Ooohh.. Rizqi...", suara Amar dibuat sehabis lembut. Rizqi memandang tajam Amar. "Apa kau nak?", tanya Rizqi dalam nada marah.
"Tu!", Amar menghalakan jari telunjuknya ke laptop Rizqi. "Haishh! Yalah! Jangan buat bukan-bukan dekat laptop aku sudah!", bebel Rizqi. "Ya! Aku tahulah. Macamlah Izana ni tak reti guna benda alah ni. ", Amar mengambil laptop Rizqi kemudian dihulur kepada Izana. Izana menyambut lembut laptop Rizqi.
Begnya diselongkar. Pendrive diambil kemudian dicucuk pada laptop Rizqi. Tiba-tiba, screen laptop bertukar hitam.
"Welcome MISS IZANA", terpampang perkataan tersebut di skrin laptop. Skrin bertukar hitam lagi. Tiba-tiba, muncul banyak nombor bergerak-gerak dan tulisannya berwarna hijau. Yang lain terlopong.
"Korang jangan pulak cerita hal ni dekat orang lain. Hal ni terlampau sulit. Sebab saya percayakan kau orang, saya dedahkan hal ni dekat korang. Senyap je tau. Amar, bagi saya biodata owner club ni" , arah Izana.
"Izana! Kau buat apa dekat laptop aku?", marah Rizqi. "Rileklah. Godam orang je pun. Jangan risaulah. Laptop ni takkan rosaknya. Kalau rosak pun, aku boleh ganti. Apple punya.", ujar Izana. Rizqi merengus. Dia kalah lagi!
"Nah!", Amar menghulurkan fail yang berisi biodata owner club tersebut. Izana menyambut seraya mengucapkan terima kasih. Dia menilik fail tersebut buat seketika. Dengan pantas, jari-jemarinya lincah menari di atas papan kekunci. Semua terlongo. Entah apa yang Izana tulis, satupun mereka tak paham. Kejap nombor, kejap huruf. Pening kepala diaorang tengok tangan Izana bergerak.
"Done! Nama samaran sama je macam nama korang. But, korang berdua kena berlagak macam orang kaya sikit. Nanti, saya pass korang gold credit card. They not just taking drug, they playing casino. Jackpot pakat belaka diaorang balun!", ujar Izana. "Izana, hebatnya!", Azrin makin kagum dengan Izana. Izana menggosok belakang kepalanya seraya tersengih. "Tak adalah. Biasa je. Password; Redtiger. Rizqi, did you hear what I'm talking about?", tanya Izana. "Dengar. Password Redtiger. Gold credit card. Bla bla bla", jawab Rizqi menyampah.
"Tarikh serbuan je belum tentu lagi. Nak buat serbuan bila?", tanya Izana. "Nanti saya bincang dengan Inspektor Zamri. Malam esok saya dengan Rizqi akan pergi sana tengok keadaan. So, esok jangan lupa bawak gold credit card tu. ", ujar Amar. Izana mengangguk.
"Weyh! Dah masuk lunch hour. Jomlah gi makan!", Azrin bingkas bangun dari duduknya. Amar dan Aiman turut serta. Rizqi sudah lama menonong jalan ke luar. Mengendahkan mereka yang lain. Izana hanya duduk pegun. Amar berhenti melangkah. Dia pusing ke belakang kemudian memandang Izana. "Jomlah! Saya tahu awak tak ada kawan lagi dekat sini.", pelawa Amar. Izana mengangguk. Dia bangun. Ikut Amar keluar. Rizqi memandang tajam Amar dan Izana dari jauh. 'Nak bawak jugak minah ni. Serabutlah!', Rizqi merengus marah.
---------------------------------------------------------------------------------
"Izana. Nak makan apa?", tanya Amar."Teh O limau dengan nasi separuh plus ikan kukus plus air asam", jawab Izana. Dia memandang sekeliling. Naik merah mukanya apabila semua orang memandang ke arahnya. Ada juga yang berbisik-bisik sesama bergosip tentang perkara yang tak benar. Maklumlah, dia seorang sahaja perempuan dalam kalangan mereka yang duduk makan bersamanya.
"Aku haraplah kau cepat-cepatlah cari kawan perempuan. Aku tak nak aku kena cop lelaki gatal!", perli Rizqi sesinis mungkin. Izana memandang Rizqi bagai nak telan. "Lelaki gatal? Kenapa pulak? Ada kau touch aku, raba aku? Tak adakan? Nak dengar sangat mulut orang tu buat apa? Bukan diaorang boleh jahanamkan reputasi kau dekat sini!", Izana membalas dengan hebat. Rizqi diam. Apa yang Izana cakap memang ada betulnya. Tapi, lelaki. Ego tinggi. Kali ni, dia kalah. Tak apa. Ada Lamborghini ada Murano, ada hari memang aku balas!
(Eh?)Makanan pun tiba. Semua makan menggunakan sudu garfu kecuali Izana yang makan menggunakan tangan. Semua terlopong. Rizqi hampir tersedak melihat gaya Izana makan. Dia sendiripun makan menggunakan sudu garfu. Adehh.. Malu!
"Allah! Taulah Izana ni lawa!", perli Amar. Rizqi hanya mampu merengus marah. Nampak ganas, tapi Ya Ampun sopan nak mati!
________________________________________________________-so sorry guys. Totally late publishing my novel
-Dont worry!! Chapter 5 are on the way!!
YOU ARE READING
Cik Polis dan Encik Engineer [SLOW UPDATE]
RomanceTakdir telah menentukan arah mana Izana Sofea mahu pergi. Pintu hatinya telah tertutup kerana lelaki yang amat dia cintai tidak mengotakan janjinya untuk mengahwininya. Muncul tiga orang jejaka tampan iaitu Amar, Rizqi dan Farhan, seorang pemuda Cin...