BAB 12

318 18 4
                                    

"Congrats, adik abang!", Haziq menghulurkan sejambak bunga ros kepada Izana. Izana terkejut. Dia baru sahaja keluar dari dewan bagi majlis penghargaan untuk bahagian narkotik dan jenayah.

"Abang? Oh! Terharunya adik. Love you so much!", Izana mencium pipi Haziq. Haziq tersengih. Kemudian, dia menyentuh lembut kepala adiknya itu.

"Err... Izana?", Amar membuntang mata mata. Dia terkejut. Siapa lelaki yang Izana cium tadi itu? Izana toleh ke belakang. Dia tersenyum kecil.

"Eh, Amar! Ada apa ya?", Izana merangkul lengan Haziq kemudian memeluknya erat. Haziq hanya tersenyum memandang Amar. Amar sudah naik gelabah.

"Err... Nantilah saya cakap. Maaf kacau Izana", Amar menunduk sedikit. Kemudian, cepat-cepat dia undur diri. Izana pelik.

"Abang pikir kawan Izana tu salah pahamlah. Dia maybe tak tahu kita ni siblings", ujar Haziq. Izana menggangguk.

"Assalamualaikum, Cik Izana", Izana toleh ke belakang. "Eh, Farhan. Waalaikumussalam. Ramai betul cari saya hari ni. Rasa macam famous. Hot betul I kan bang?", Izana tepuk bahu Haziq kuat. Haziq mengaduh menahan sakit. "Nah, Cik Izana. Congratulations! For the ... you know", ujar Farhan sambil menghulurkan sejambak bunga tulip putih. Izana menggangguk sambil menyambut huluran sejambak bunga tulip putih itu dari tangan Farhan.

"Farhan, perkenalkan my lovely baby sayang, Sheikh Haziq Daniel Khairudin", Izana memperkenalkan abangnya kepada Farhan.

"Oh! Tak sangka pulak Cik Izana dah bersuami. Bila kahwin? Kena panggil cik, Puan Izana pulak la lepas ni.", hati Farhan sudah berderai. Alahai, baru mahu buka langkah, sudah dihalanglah pula! Izana yang mendengar terlongo. Kemudian, tawanya pecah.

"Farhan! This is my lovely brother! Abang, I think I can't call you as abang anymore. Ramai dah misunderstood status kita dua ni.", Izana tidak boleh berhenti gelak. Habis badan abangnya ditampar kuat berulang kali. "Farhan memang tak perasan ke? Muka kitaorang almost seiras! Aduhai, sabar jelah!", Haziq sudah kelihatan menyampah apabila Izana tidak henti menampar bahunya. Farhan yang mendengar jawapan Izana termalu sendiri. Rupanya dia salah sangka!

"Anyway, thank you for this flower. Abang, nilah orang yang adik selalu cakap tu. Boleh abang try bekerjasama dengan dia?", Izana pandang Haziq dengan muka merayu. Haziq mengangguk tanda setuju. "Boleh sangat. Jadi adik ipar abang pun boleh!", ujar Haziq sambil menepuk bahu Farhan perlahan. Muka Farhan naik merah. "Abang! Apa ni? Nak kena pukul dengan adik ke?", Izana mencubit bahu Haziq. Haziq mengaduh sakit. Cubit ketam Izana sangat berbisa pedihnya!

"Farhan, can I know your full name?", tanya Haziq. "Sure! Muhammad Lee Farhan bin Abdullah.", jawab Farhan. "Muka macam ada iras abe kan Izana?", sekali lagi nama abe disebut. Izana tersentak. "Tak payah sebut nama jantan tu dah please. Dia dah lama tak wujud dalam hidup adik. By the way, Farhan, awak muallaf ke?", soal Izana. Farhan mengangguk.

"Okaylah, Cik Izana and Encik Farhan. Saya ada kerja nak dibuat. Saya minta diri dulu. Bye, Assalamualaikum.", ujar Farhan kemudian berlalu pergi.

"Yang abang pergi bangkitkan nama abe tu kenapa? Tengok Farhan dah jadi awkward, terus dia blah! Nasib abang ni abang kandung saya. Kalau tak auto-arwah saya kerjakan abang.", marah Izana. Haziq buat muka selamba. "Kenapa adik perlu marah kalau abe tu hanya wujud dalam kisah silam adik? Kalau ternyatalah adik dah lupakan dia 100%. Kalau abang ungkit semua kisah cinta adik dengan abe pun, adik takkan marah macam ni.", Izana terdiam.

"Abangpun pernah rasa feeling macam adik. Tapi, adik. Tolonglah. Jangan ulang balik kisah silam adik. Ingat adik sayang, abe is only exist in the past. You are in the present now. Enjoy your life while you can.", Haziq menghela nafas. "Adik tak pernah sekalipun lupakan dia pun kan? Abang tahulah, adik tak pernah cuba sekali pun nak lupakan dia kan? Pleaselah! Lupakan dia tu! He doesn't mean anything to you!", Haziq meyakinkan Izana. Izana menggeleng-gelengkan kepalanya tanda tidak setuju dengan kata-kata abangnya itu.

"I'd tried but I just can't. He once means the world to me. He is my very first love! I can't stop loving him even he is married now. Please, jangan paksa adik, abang. Adik tak mampu.", ujar Izana seakan merayu. Haziq menarik Izana ke keretanya dan kemudian mereka masuk ke dalam kereta milik Haziq itu.

"Look. This is very serious. You need to forget him! He is married now. Yes, adik. I know it is hard. But, please. Cuba. Abang ada sentiasa dengan adik. Sentiasa back-up adik. Sebab adik satu-satunya harta paling bernilai dekat abang. Even abang tak boleh tolong banyak, abang ada bahu untuk adik pinjam.", ujar Haziq seraya menarik Izana ke dalam pelukannya. Izana menangis teresak-esak. Meluahkan segala-segalanya yang terbuku dalam hatinya.

Haziq menghantar Izana ke kondominium milik Izana sendiri. Izana yang didukungnya diletakkan di aatas katil perlahan-lahan. Izana sudah lena diulit mimpi. Matanya masih sembab. Haziq memandung sayu Izana. Mukanya diusap perlahan. "Tidur lena-lena adik. Biar semua kesedihan berlalu pergi. Kesian adik. Abang sayang adik lebih dari abang sayangkan diri sendiri", dia keluar dari bilik Izana. Kemudian, dia baring di sofa ruang tamu dan terlelap.

GAES! Saya sebagai author mintak maaf sebab banyak delay masa. Ingat nak habiskan 10+ chapter masa pkp haritu, but I got a lot of schoolwork (fyi, im an stpm student) plus saya kena jadi babysitter. Sorry I cant reply any of your comment! I am currently busy with my upcoming exam and I think that this two chapter will make it for now. Im PROMISE that I'll find some time to continue writing this novel. Srsly, thank you for supporting and THANK YOU FOR 4K READERS!! Ily guys. Stay safe! <3

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Jul 07, 2020 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Cik Polis dan Encik Engineer [SLOW UPDATE]Where stories live. Discover now