Bab 8

477 13 6
                                    

"Izana, awak nak makan apa?", Amar memandang Izana. "Saya tak tahulah apa yang sedap dekat sini, Amar. Beef stick ada tak?", tanya Izana. Mukanya nampak sedikit rimas kerana suasana yang sesak dan ramai orang. Haish. Menu tak ada. Kedai tepi jalan. Mamak boleh handle lagi. Aduh. Redha ajelah!!

Amar menggeleng. "Tak adalah, Izana. Chicken chop adalah.", Izana mengeluh mendengar jawapan Amar. "Hmm. Saya sebenarnya tak biasa makan kedai macam ni. Tak suka. Bising. Lagipun, kalau saya makan kedai la saya makan beef steek. Kalau nampak saya pergi mamak tu, maksudnya saya terdesak sangat dah tu nak makan.", Izana tersengih kecil.

"Habistu? Kalau awak keluar makan, awak pergi mana je?", tanya Amar.
"Saya always pergi Zenith Hotel. Jauh sikit Golden Horses. Swiss Garden ke. Best tempat mcm tu. Aman sikit nak makan.", Amar terlongo mendengar jawapan Izana. Makanan memang highclass namatey! Aku paling standard nak makan lepas gaji pun Boat Noodles. Gila dia boleh makan beef steek hari hari macam makan laksa tepi jalan.

"Takpelah, Amar. Awak makan jelah. Saya nak pergi club tu sekejap ye?", Izana bangun. Sekeping duit RM50 diselitkan di bawah gelas air yang diminumnya tadi. Kemudian, dia berlalu pergi. Amar pukul dahi. Ah! Ingatkan Izana jenis yang tak kisah makan dekat mana. Rupanya cerewet yang amat!

_________________________________________________________________________

Izana memandang sekeliling. Suasana hiruk pikuk di kelab malam itu diendahkan. Dia memerhati setiap gerak langkah manusia-manusia di dalam kelab itu.

Dia ternampak seseorang menghulurkan pek berisi serbuk berwarna putih. Cepat-cepag dia bergerak pergi ke manusia tersebut. Izana merampas barang tersebut. Drug dealer tu terkejut. "Power ke barang ni, boss?", Izana membelek pek tersebut. "Eerrr.... Siapa kau? Kau apahal nak rampas barang tu dari aku?", marah lelaki itu.

"AKU TANYA BARANG NI POWER KE TAK? KAU NAK MARAH MARAH APAHAL? NAK MATI?",  Izana separuh menengking. Beberapa pasang mata mula memerhati. "Boss, rilex boss. Saya ingat boss ni nak report saya ke polis. Saya marah lah. Sorry brader sorry.", dealer itu tersengih lagi. "Syabu ni ke? Hmm. Ni tak power lagi boss. Yang power, syabu gold. Warna dia lawa macam gold. Tau kan Polis Evo? Kami ada jugak syabu naga macam tu tapi syabu gold memang boek ah boss! Sekali try, SUPP!! Syurga boleh nampak boss!!".

"Syabu gold eh? Kalau aku nak malam ni? Boleh dapat ke?", tanya Izana. "Woah? Ada je stock. Boleh ke boss? Kuat tu...", ujar dealer tersebut. "Aku yang beli ke kau yang beli? Ikut sukahati aku la. Yang mampus bukan kau. Aku.", bebel Izana. Drug dealer itu hanya mampu tersengih. Dia menghulurkan satu pek kepada Izana.

"Wait. Sini ada judi phone ke? Daripada tadi aku tengok, semua tengok phone je.", tanya Izana. "Haah. Lama dah. Kenapa? Nak try ke?", tanya drug dealer itu. "Taklah. Bangang bangang aku. Aku tak main duit haram.", balas Izana. "Okey lah boss! Thanks for this. Lain kali aku 'datang' lagi bawak 'geng'!!", lelaki itu cuma mengangguk. Kemudian, Izana dengan gembiranya keluar dari club itu.

_________________________________________________________________________

"Nah!", Izana melemparkan syabu gold di atas meja siasatan. Semua yang melihat terkejut.

"Apa ni, Izana?", Azrin sibuk membelek pek tersebut.

"THIS IS THE FAMOUS SYABU AT HERE. SYABU GOLD BRUHHHHH!!", ujar Izana teruja. "Fuyoo! Izana! Boek ah!", ujar Zamir. Izana hanya tersengih.

"Guysz, judi phone tu memang wujud sebenarnya. Ni ada rakaman suara saya bercakap dengan drug dealer ni. Ada beberapa yang saya tangkap malam tadi. Kebanyakan orang yang bermain judi ni mostly orang yang berpangkat macam Dato'". Semua yang berada di situ terlongo.

"Tak cukup lagi ke? Kalau tak, saya pergi lagi.", ujar Izana.

"Tak apa! Tak perlu. Ni lebih daripada cukup.", ujar Zamir. Izana mengangguk. Dia memandang Amar. Amar hanya mendiamkan diri. Rizqi yang melihat keadaan Amar tersenyum kecil. Dia tahu plan Amar tidak berjaya. Dia kini gembira sehingga dia boleh buat backflip 10 kali sekarang ni.

Tiba-tiba, telefon Izana bergetar. Dia pergi ke satu sudut. Dan panggilan telefon itu dijawab.

"Assalamualaikum, Cik Izana".
"Boleh saya tahu siapa yang bercakap sekarang ni?", tanya Izana.
"Saya Farhan. Engineer yang jumpa Cik Izana haritu.",  jawab lelaki tersebut. Izana tersenyum meleret. Uwu. Look who is calling calling me right now. Uwu
"Oohh. Encik Farhan. Ada hal apa ya?", tanya Izana.
"Begini, cik. Saya nak ajak Cik Izana lunch. Err.. ada hal saya nak bincang dengan cik.", ujar Farhan. Dadanya berdegup kencang.
"Hmmm. Lunch? Boleh tak tukarkan kepada dinner? Takkanlah Encik Farhan rela nak makan makanan tak berapa sedap dekat balai ni kan?", tanya Izana. Farhan membulat mata. CIK IZANA? AJAK AKU DINNER? WHAT? ARE THIS DREAM? CAUSE I DONT WANT TO WAKE UP.  F. O. R. E. V. E. R.!!

"Errr...... Bolehlah.".
"Haa!! Kalau macam tu pukul 2030. Dekat Zenith Hotel.", ujar Izana.

"Okaylah, Encik Farhan. Time to work! Bye!", Izana memutuskan panggilan. Farhan merenung telefonnya.
Ya Allah! Cik Izana ni ajak date ke Ya Tuhan!!!

______________________________________________________________________________

Izana duduk di tempatnya semula. Dia melihat Amar yang tekun membuat kerja. Langsung tidak memandangnya.

"Amar?".
"Hmm".
"Amar!".
"Ya..".
"AMAR!".
"Apa!?", suara Amar separuh menjerit. Izana tersenyum kecil.

"Finally! Keluarpun suara emas! Ada emas ke dekat tekak tu sampai taknak bercakap dengan saya?", perli Izana.

"Kenapa senyap? It is because last night?", tanya Izana. Muka Amar mula memerah.

"Hahah. Betullah tu  kan? About last night, saya mintak maaf banyak-banyak. Saya memang cerewet bab makanan ni. Nanti kalau ada masa, saya belanja awak dinner dekat Zenith. Boleh kan?", Izana tersengih. Amar memandang Izana.

"Ya Allah. Menyusahkan awak je Izana. Pasal semalam pun, saya mintak maaf jugak. Sepatutnya saya bawak Izana makan tempat yang ok sikit.", ujar Amar. Izana mengangguk.

"So, bila nak buat serbuan?", Izana menukar topik. "Malam ni?", cadang Zamir. Semua mengangguk. "Saya nak mintak excused boleh? Ada hal sikit. Mungkin saya pergi lewat sikit.", pinta Izana.

"Boleh je. Sebab Izana dah bawak banyak bahan bukti. I'm okay. Guys?", tanya Amar. Mereka semua mengangguk.

"Thanks guys! Esok my treat guys! Zenith!", ujar Izana dengan gembira. Mereka semua bersorak sorai. Alhamdulillah. Jimat duit poket mereka esok! 

Ok guys. Bab 8 is here. Sorry guys. Late update. Kalau ada typo, tolong bagitau saya yang mana ya? Thanks bagi siapa2 yang setia tunggu update novel ni. Stay tuned guyszzzz 😂💓💓



Cik Polis dan Encik Engineer [SLOW UPDATE]Where stories live. Discover now