Bab 7

513 14 3
                                    

"Cik tahu apa tujuan Cik datang ke sini? ", Izana menggelengkan kepala. Dia mencuri pandang ke sebelah. Lelaki Cina tadi!  Izana naik gelisah.

"Beginilah Cik Sharifah Izana Sofea... "

"Tuan, cuma Cik Izana sahaja. ", pintas Izana. Ketua polis itu mengangguk. "Beginilah Cik Izana. Saya nak Cik Izana pilih pelan bangunan mana yang sesuai untuk pembinaan department baru. ", ujar Ketua Polis itu. "Tuan, kenapa saya pulak? Bukannya saya selesaikan kes ke apa. ", Izana menggelengkan kepala tanda tidak setuju.

"Bukan macam tu. Saya nak balas balik jasa CP Umar sewaktu dia bertugas dekat sini. Alang-alang cik dah ada dekat sini, cik bolehlah pilih sebagai penghargaan ke atas pengorbanan ayah cik. ", Izana terpegun. "Ya Allah, masih ada lagi orang yang menghargai jasa arwah babah saya. Terima kasih Tuan. ", ucap Izana. Tuan Firdaus tersenyum.
(Seriously saya taktau apa pangkat KPD tu. So saya tulis Tuan je.)

"Bak kata pepatah, harimau mati meninggalkan belang, manusia mati meninggalkan nama. ", ujar Tuan Firdaus. Izana tersenyum ikhlas. Farhan terpegun. Senyuman Izana sangat lawa! Ya Tuhan!! Yang depan aku ni manusia ke bidadari? Dahlah lawa! Senyuman dia bapak segala punya manis!

"Encik! Encik! Listen to me! ", Farhan tersentak. Izana tergelak kecik. Farhan sekali lagi terpegun. Ya Tuhan. Awak ni nak goda saya ke Cik Izana. Gelak awak tu membunuh tau tak!

"So, encik bolehlah datang ke department saya. Kita bincangkan pasal hal ni. Tuan! Saya pinjam ya mamat Cina ni! Nak pergi soal siasat dia kejap! ", ujar Izana. Tuan Firdaus tergelak besar. "Just go on Cik Izana! Pinjam jelah!", ujar Tuan Firdaus. Farhan hanya mampu tersengih sumbing. Kemudian, dia dan Solehim mengikuti Izana ke departmentnya.
___________________________________

"Assalamualaikum! " ujar Izana setelah membuka pintu. Semua menjawab salam.

"Izana. Amboii! Sampai bawak ke sini engineer cina ni. Nak buat apa? ", Amar menyengih. "Pasal bangunan baru untuk jabatan-jabatan penting dekat sini nilah! KPD suruh saya pilih pelan bangunan. Malas nak sibuk dekat office Tuan. ", ujar Izana.

"So bolehlah Encik tunjukkan pelan bangunan tu", ujar Izana lembut. Rizqi memandang Izana bagai nak ditelan Izana tu hidup-hidup. Terasa berbahang hatinya melihat Izana bercakap lembut dengan lelaki lain. Dengan dia, kasar nak mati!

"Okey. The first one. Yang ni bentuk dia lebih kurang macam bangunan sekarang ni. Tapi, saya ubah sikit. Cik Izana berminat dengan yang ini? ", tanya Farhan. "No. Saya nak yang fresh sikit. So, next?", soal Izana. Farhan mengangguk. Dia mengambil blueprint yang berada di sebelahnya lalu membentangkan di hadapan Izana.

"Okey. Yang ni yang kedua. Saya pasti Cik Izana suka yang ni. Saya ambil contoh bangunan polis dekat luar negara. So, do you like it? ", tanya Farhan. Izana memerhatikan blueprint itu dalam-dalam. "Yup. Yang ni nampak lebih sistematik, fresh and modern. Good job, encik. ",ujar Izana. Farhan tersengih malu apabila dipuji oleh Izana.

"By the way, nama encik apa ya? ",tanya Izana. Farhan tersentak. Cik Izana dah fall untuk aku ke apa?. "Errr.... Muhammad Lee Farhan Bin Abdullah. ", kali ini, Izana yang terkejut.

"Abe.", nama tersebut keluar dari mulut Izana. "Apa cik? ", tanya Farhan. Izana tersentak. "Nothing. Patut muka Encik Farhan macam familiar tadi", ujar Izana.

"Nah, Cik Izana. Ni kad saya. Ohh! Lupa pulak! Ni Solehim. Rakan sekerja saya. ", Izana mengangguk. "Ohh! Nice to meet you, Encik Solehim. ", Izana tersenyum. Solehim mengangguk. "Baiklah, cik. Kami pergi dulu. ", Farhan keluar. Izana tersenyum hambar.

Amar memandang Izana. Seperti ada sesuatu yang berlaku terhadap Izana apabila Farhan memberitahu namanya. Amar mengendahkannya. Masalah Izana, dia taknak masuk campur.

Izana duduk di tempatnya. Mukanya tampak muram. Rizqi yang melihat merasakan hatinya bagai dihiris apabila melihat wajah Izana muram sebegitu.

"Aku suka dia ke? ", Rizqi pelik sendiri.
_____________________________________

"Untunglah dapat bercakap dengan Cik Izana. ", Solehim memerli. Farhan buat muka menyampah. "Farhan, kau dengarkan apa Cik Izana sebutkan tadi? ", tanya Solehim. "Abe ke? ", Solehim mengangguk. "Entahlah. Aku tak nak fikir. Masalah orang. Buat apa aku nak sibuk? ", ujar Farhan. Solehim mengangguk.

"Cantikkan Cik Izana. Segak betul dia pakai baju seragam polis. Kau tak jatuh hati dengan dia ke Farhan? ", jantung Farhan berdegup kencang. "Err... Haah. Cantik. ", jawab Farhan. Soalan Solehim memang menguji. "Aik? Tuje? ", Solehim garu kepala. Selalunya panjang je mulut Farhan nak memuji perempuan yang lawa ni. Ni cantik je? Cik Izana tu tak cukup cantik lagi ke? Model Victoria Secret tu pun kalah. 😂😂

"Errr... Tujelah! Err.... Kau nak aku puji apa lagi? ", Farhan hilang punca. Dia sendiripun tak tahu apa dia cakap. "Aiii? Tergagap? Kau dah kenapa Farhan? Saraf kentut kau putus ke? ", Solehim pelik sendiri. Farhan hanya menggelengkan kepala.
______________________________________

"So, bila nak pergi club tu lagi? ", Izana memandang  Amar, " Izana, awak nak pergi club bila? "  tanya Amar. Izana mengangkat bahu. "Entahlah.Kalau ada kena tangkap malam ni, sayalah yang buat tu",Izana menyengih. "Yalah awak tu bukannya boleh tahu nak buat apa. Izana, emm...err... ",Amar sudah tergagap. "Apa Amar? ",tanya Izana lembut.

"Saya nak ajak awak dinner boleh tak malam ni? ",ujar Amar sekali nafas. Izana tergelak besar. "Dinner? Tu pun malu. Boleh je, Amar. Saya pun free malam ni",Izana tergelak lagi. Rizqi sudah naik darah apabila terdengar ajakan Amar. Rasa cemburu bertandang di hati.

"Amar, jangan lambat sangat. Maybe I'm going to club tonight",ujar Izana. Amar mengangguk. Rasa macam nak melompat apabila Izana setuju. Amar pandang Rizqi. Dia jongket kening. Rizqi balas dengan muka menyinga. Geram dengan Amar. Amar tergelak.

Guys. Seperti yg saya janjikan. And NEW COVER!!!!  Lawa ann? 😂😂

Cik Polis dan Encik Engineer [SLOW UPDATE]Where stories live. Discover now