#20

383 14 0
                                    

''Mama..''Airmata tidak mampu tertahan lagi.Selama ini,apa yang aku impikan kini mejadi nyata.

''Mama minta maaf sayang.Kalaulah mama tahu..''Dan kedengaran bilik ini semakin sesak dengan sendu,tangisan yang bersahut-sahutan.

''Maafkan kak long Sya..''Dan kak long mengambil giliran untuk memeluk diri ini setelah sekian lama.

Aku pandang wajah Zaffrie dan Alia silih bergantu.Diikuti dengan wajah ahli keluarga ku yang lain.

Ada wajah suami kak long,Imran.Wajah adik bongsu ku,Aisyah dan dua orang lagi yang terasa asing pada pandangan ku.

''Ini Syira dan Omar..Anak kak long.''Aku terpegun.Terasa masa begitu cepat berlalu.Syira yang baru berumur 4 tahun waktu itu.Omar yang baru belajar merangkak sewaktu peritiwa silam itu berlalu.

''Dah besar semuanya..''Kami tergelak kecil.Lantas ku gamit Alia menghampiri.''Alia..Salam dengan nenek sayang..''

''Kami dah tahu Sya..''Mama bersuara perlahan..

''Zafrie dah terangkan semuanya.Semua tentang kamu selama ini,dia dah ceritakan.Maafkan kami Sya..''Kak long mengenggam jemariku dengan erat.

''Sya dah tak kisah dengan semua tu mama,kak long..Semua.Yang lalu biarlah berlalu.Yang penting adalah masa kini.Sya tak nak dah ingat yang dulu-dulu tu.Yang penting Sya dapat keluarga lagi.''Dan suara tangisan kini bergema sekali lagi di ruangan kecil ini.

Menangisi kekhilafan yang pernah terjadi.Tiada siapa yang patut disalahkan lagi.Tiada apa yang perlu dikesalkan lagi.''Dan ada sesuatu yang Sya perlu tahu..''Nyata ada debaran yang melanda saat ini.

*********************************************************************

Sedang aku ralit memerhatikan ruang jendela yang langsirnya terselak luas.Tiba-tiba pintu bilik ku dikuak perlahan.Dan disebalik pintu itu,aku terkedu bila seraut wajah itu muncul lagi.Tapi untuk apa?Untuk menyalahkan diri ini sekali lagi?

''Sya..''

''Kenapa kau datang.Tak perlu kau nak salahkan aku lagi.Iya,aku mengaku.Aku yang bersalah..''''Tak sayang..''Aku terkedu.Untuk apa lagi dia kembali.Dan terasa hati ini bagaikan disiat-siat sekali lagi bila melihat dia muncul kembali di dalam hidup ku.

''Kau nak apa lagi Rizman..''Aku palingkan wajah dari memandang seraut wajah yang pernah menjadi penghias mimpi-mimpi indah ku.Pernah menjadi seseorang yang sangat-sangat penting di dalam hidup ku.

''Abang nak Sya.''Sekali lagi aku terkedu.''Apa yang kau merepek ni!''Aku semakin cemas bila Rizman semakin menghampiri diri ni.

''Abang dah tahu semuanya.''Aku terdiam,lama.Rizman dah tahu semuanya?Segala-galanya.

Rizman sudah mengambil tempat di tepi katil ini.Dan aku sudah tidak keruan.Setelah begitu lama tidak bersua.Setelah apa yang pernah terjadi.Ternyata perasaan rindu itu masih ada.Dan dia masih lagi mampu mengetarkan hati yang pernah menjadi miliknya suatu ketika dulu.

Jangan Bunuh CintakuWhere stories live. Discover now