Kerusi

289 22 0
                                    

   Kat kampung aku, ada satu kerusi ni cantik sangat. Corak ukiran dia memang antik dan unik. Tapi kerusi tu nenek aku letak dekat satu bilik khas. Bilik tu kecil dan ada kerusi tu jelah. Masa aku kecil, aku pernah nak masuk bilik tu tapi, nenek aku tak bagi. Muka dia macam marah. Lepas tu aku takut terus nak pergi bilik tu.

   Dah setahun aku tak balik kampung, umur aku sekarang dah 14 tahun. Aku rindu sangat nak jumpa nenek. Malam tu aku sembang dengan nenek sampai tak sedar dah pukul 11:46. Pelik juga aku, nenek aku gelabah semacam je bila suruh aku masuk tidur. Aku cakap kat nenek aku 'relaks la nenek, belum pukul 12 malam'. Respon nenek aku hanya gelengan. Dia paksa aku tidur juga. Haih. Nenek ni tak sporting laa..

   Mata aku belum ngantuk. Aku pon bukak ipad aku. Main game sambil dengar lagu. Kalau macam ni memang tak lah nak mengantuk. Jam dah pukul 2:37. Hmm bosan la main game je. Aku pun tutup ipad kemudian berimaginasi.
Tiba-tiba aku dengar macam orang tengah berbual kat bilik sebelah. Macam rancak semacam je. Aku pun cubalah nak dengar apa yang diborakkan. Bila aku pasang telinga je, bunyi tu berhenti. Emm geram pulak rasa. Macam tahu je aku nak dengar.

   Aku pun senyap-senyap keluar bilik, nak tengok bilik sebelah aku ni borak pasal apa. Aku terjah bilik tu sambil tayang muka bangang aku. Aku yang terjah, aku yang terkejut.

   Depan aku sekarang ni adalah makhluk yang sangat hodoh tengah mencangkung atas kerusi unik nenek aku tu. Mata terjojol sebelah, sebelah lagi lubang. Lidah terjelir sampai lantai. Muka menggerutu. Rambut mengerbang. Kuku panjang. Kaki tinggal tulang je. Terkaku aku kat depan pintu. Nak bergerak rasa macam kena paku kat situ. Dalam otak aku hanya fikir 'aku mati ke malam ni?'. Makin aku seriau bile makhluk hodoh tu melompat turun dari kerusi tu. Merangkak ke arah aku pula tu. Aku mampu menangis je bila makhluk tu betul-betul depan muka aku. Yang aku tak tahan dia jilat muka aku dengan lidah dia yang menggerutu tu. Aku mampu istighfar dalam hati je. Nak takbir pun tak boleh. Mulut rasa macam terkunci. Apa aku boleh buat?

   Makhluk tu makin galak. Boleh pulak dia bertenggek atas bahu aku. Lepas tu dia pandang aku dari atas. Aku kumpul kekuatan, aku takbir sekuat hati. Makhluk tu terkejut dengan tindakan aku, dia lompat balik pergi ke arah kerusi tu.

   Masa tu juga nenek, mak dan ayah aku datang ke bilik tu. Diorang tarik aku keluar dari bilik. Malam tu aku tidur dengan mama dan nenek.
Esoknya nenek aku membebel kat aku supaya jangan pergi lagi dalam bilik tu sebab kerusi dalam bilik tu ada penunggu. Memang tak lah nak pergi bilik tu lagi.

   Sejak nenek meninggal, rumah tu kitorang sewakan. Ada satu malam tu rumah arwah nenek aku kena rompak. Habis perabot antik kena curi.
Termasuk kerusi antik berpenunggu tu sekali. Aku rasa perabot yang dicuri tu dijual kat kedai-kedai perabot. Entahlah sekarang kerusi tu kat rumah siapa.

*mungkin kerusi tu ada kat rumah kau. Pergilah tengok kerusi antik tu, mana tahu dia sedang menunggu. Hahaha

CreepypasztaWhere stories live. Discover now