Dinner

123 10 1
                                    

   Harini ada jiran baru pindah ke sebelah rumah. Dari Australia katanya. Nama keluarga mereka Thomson. Diorang 4 ahli keluarga je. Mr. Harry Thomson, Mrs. Alice Thomson, anak kembar diorang Marrie Thomson dan Mark Thomson.

   Ingatkan diorang ni sombong. Rupanya tak. Diorang baik je. Selalu bagi kitorang masakan yang Mrs. Thomson masak. Tak tipu weh, sedap gila masakan dia. Aku malu nak tegur anak dia, tapi disebabkan tak nak dianggap sombong, aku tebalkan muka dengan lapisan dinding konkrit [hiperbola betul] pergi tegur diorang yang tengah seronok main kat laman.

   Aku cakap 'hai' tapi diorang pandang aku macam tak puas hati je. Erkk, salah ke aku hai?
Mark Thomson lari ke arah aku. Ok tu agak creepy. Series muka masa dia lari tu macam nak gigit aku je. Sampai je kat depan aku, dia senyum sambil hulur tangan dia yang comel tu. Hek eleh budak ni. Terkejut aku, ingat apa tadi. Aku pun sambut huluran tangan dia. Dari situ bermulalah persahabatan kami. Hahaha.

   Setiap petang kami akan main bersama-sama. Seronok main dengan diorang ni. Ceria betul. Tapi tepat pukul 6 petang, diorang kena masuk rumah. Tak kisahlah, orang tua" kata kalau senja jangan main kat luar. Benda tu suka. Agaknya Mrs Thomson amalkan pepatah orang melayu kot. Bak kata omputeh, whatever. Hoho..

   Satu petang ni, kitorang main perang-perang. Masa tu dah pukul 5.50 petang. Tengah syok main sampai tak sedar dah pukul 6.15, kitorang teruskan je main. Tiba-tiba pintu rumah keluarga Thomson terbuka. Muka Mrs Thomson seram gila masa kat depan pintu tu. Pucat habis. Aku senyum kat dia, dia balas senyum sinis. Perghh menusuk jiwa siot. Sedih aku. Aku pon baliklah rumah dengan hati yang terguris itu. Huhuhu...

   Esoknya, aku tak nampak kelibat kembar tu. Kena hukum agaknya sebab tak masuk rumah tepat pada waktunya. Hmmm nampaknya harini aku tak ada kawan. Aku pon main lah kat belakang rumah. Dah lama tak main kat belakang rumah ni. Aku rasa macam nak jenguk rumah jiran pulak. Aku toleh laa.. DUB DAB DUB DAB DUB DAB

   Aku nampak...aku nampak..nampak...kucing tengah berak atas rumput dia. Hahaha ok tak kelakar. Aku nampak Mr Thomson tengah gali tanah. Tapi macam gali kubur pun ada. Agaknya dia perasan ada orang tengah tengok dia, tu yang dia berhenti gali. Dengan perlahan dia toleh ke arah aku. Epic betul. Dia senyum kat aku. Aku balas je lah.

   Esoknya, kami dijemput untuk makan malam dengan diorang. Fuh first time dinner dengan diorang. Teruja dapat makan dengan mat saleh. Hahaha. Dia kata suruh kitorang datang tepat pukul 6 petang. Kami turutkan aje, nak cakap awal sangat takut kecilkan hati jiran pula ye dak? Kat tempat diorang dinner awal laa kut.

   [6.00 p.m]

   Kami dah tercegat di depan pintu rumah mereka. Ketukan kami yang ketiga akhirnya disambut. Mrs membuka pintu dan menyambut kedatangan kami. Dia terus membawa kami ke arah meja makan. Mr Harry, Mark dan Marrie sudah sedia menuggu kami di meja makan. Agak kekok bila mereka senyum ke arah kami. Lagi pelik bila tengok meja makan tu kosong. Aik, kata dinner. Dinner angin ke? Otak aku dah ligat berfikir. Belum siap masak kut. Tiba-tiba Mrs Alice Thomson jemput kami makan. Ehh makanan pun tak ada? Keluarga Thomson gelak tengok gelagat kami. Mr Harry bersuara,

   "Neh, I'm kidding. Hahaha. Don't take it serious okay? Honey, go get the dinner," Pandai ye pakcik Harry bergurau. -_-

   Makanan yang terhidang sangat sedap. Ayam panggang, ikan bakar, salad buah, jus oren, dan pencuci mulut. Sedap gila weh. Meleleh air liur aku. Kami sekeluarga makan dengan penuh berselera, tapi keluarga Thomson tak makan. Aik ajak dinner tapi tak makan sama-sama? Aku dengan ringan mulutnya bertanya,

   "Why don't you guys eat with us?"

    Mereka senyum je.

   Mrs Alice jawab "It's okay. We will eat later. There's more food at the kitchen. Just enjoy your dinner okay guys?"

   Kami pun teruskan makan sehingga lah kenyang.

   Tiba-tiba kembar Thomson pergi ke arah aku dan tarik aku pergi dari meja makan. Aku tanya kenapa tarik aku. Budak kembar tu cuma cakap,

   "Get out from here before our parents eat you"

   Haaa?? Series lah. Lawak apa ni? Aku tak percaya. Takkanlah mak ayah dia nak makan aku pulak? Apahal? Budak kembar tu bisik kat telinga aku,

   "We've warn you. It's up to you. Leave this house or die." Psycho siot budak kembar ni.

   Aku rasa budak kembar ni tak main-main. Aku pergi dapur balik nak panggil mak ayah aku. The f*ck!! Aku nampak Mr & Mrs Thomson tengah seronok ratah badan mak ayah aku. Aku lari pergi ruang tamu. Aku cuba buka pintu tu tapi selak tinggi. Nasib budak kembar tu tolong bagi kerusi. Aku dapat buka selak tu dan lari keluar. Aku balik rumah aku. Aku tutup semua pintu dalam rumah. Aku tolak barang untuk halang pintu tu. Sekarang ni aku bingung nak buat apa. Polis! Ya aku kena call polis! Aku call polis. Aku suruh polis tu datang rumah aku sekarang juga.

   [3 minit kemudian]

   Pintu rumah aku diketuk. Aku jenguk kat tingkap. Shitte!! Bukan polis tapi jiran aku. Macam mana ni? What the.. otak aku dah tak boleh fikir nak buat apa dah. Tak lama lepastu, aku dengar bunyi siren. Aku jenguk kat tingkap. Ada kereta polis, tapi mana polisnya? Wait, apa yang kat tengah-tengah laman aku tu? What?! Diorang tengah ratah badan polis tu. Series lah?!! Aku lari naik tangga. Aku tak tahu pula tangga tu licin. Yeah, aku jatuh dan pengsan kat tangga tu.

   Aku buka mata. Aku ada atas katil. Fuh seram gila mimpi malam tadi. Aku turun tangga nak pergi dapur, aku nak tengok mak buat sarapan apa. Apahal rambut mak aku kaler kuning pula ni? Terikut makcik Alice ke? Eh wait, ni bukan mak aku. Aku patah balik pergi ruang tamu aku. The fish!! Mr Harry tengah senyum kat aku. Ye aku jadi sarapan diorang dan benda yang berlaku semalam adalah realiti. Arghhhh!!!

  *Adakah jiran anda sudah makan malam? Ajaklah mereka dinner sekali. Mana tahu belum kenyang. Hehehe*

CreepypasztaWhere stories live. Discover now