9

8.7K 230 1
                                    

Aku menutup mata sambil menunggu keputusan test pack yang ku cuba . apa apa pun yang jadi kau kena redha Lisa ! aku membuka perlahan mataku . ARGHHHHH ! aku beteriak sekuat hati. Positive !!! alangkah bahagia nya aku . aku mengusap perut ku . tak sabar nak beritahu abang . mesti dia happy .

aku masak masakan favourite abang , kari ikan . sambil menunggu abang balik dari kerja , aku melihat testpack itu berkali kali . kerana tak puas hati , aku mencuba berkali kali dan resultnya POSITIVE . hmm lepas ni nak bawa abang pergi klinik lah .

" Assalamualaikum " abang memasuki rumah .

" Waalaikumsalam . Abang !! " aku menariknya duduk diatas sofa .

" kenapa ni Lisa ? "

" abang tutup mata dulu . " abang yang terkejut , ku paksa untuk menutup mata . aku mengeluarkan semua alat uji kehamilan yang ku cuba .

" buka mata abang ! " abang perlahan lahan membuka matanya . dia terlihat hairan setelah melihat alat uji kehamilan .

" what is this stand for ? " 

" lisa dah mengandung ! " dia terkejut dan dengan masa yang sama abang terkejut . abang memelukku erat .

" lepas ni kita klinik ye , kita pergi checkup . " abang hanya mampu mengangguk . speechless katanya .

setelah makan , kami bersiap untuk ke klinik . doktor sendiri mensahkan aku mengandung 3 minggu . terlihat wajah ceria abang . selepas melakukan checkup , abang membawaku kerumah mama abang . katanya dia tak sabar nak sampaikan berita bahagia ni pada mama .

kami disambut oleh adik abang ammar , alyana . orangnya cantik , tinggi dan peramah . memang layak betul jadi pramugari . sambil menunggu mama balik , kami bercerita bersama Alyana . walaupun umur lisa dan alyana sama , tapi dia tetap hormat menganggap aku sebagai kakak ipar dia .

akhirnya mama datang . abang menyalami ibu , begitu juga aku walaupun aku tahu salam ku tidak akan dibalas oleh mama . kami berkumpul di ruang tamu .

" ada apa am datang sini ? dengan perempuan ni pula " mama masih belum menerima aku .

" am nak beritahu yang tak lama lagi mama akan jadi nenek dan am akan jadi ayah . " mama memandang kami berdua .

" am confident ke anak tu anak am ? "

" apa mama cakap ni ? "

" tak de mama just nak make sure yang am tak jadi pak sanggup . yelah am mana tahu apa yang dia buat belakang am . lagi lagi dia asyik tinggal berseorangan dirumah . "

" ma , am datang sini secara baik baik untuk menyampaikan berita gembira . tapi agaknya berita gembira am ni , bukan berita gembira untuk mama . jadi kalau tak ada apa apa am nak pergi dulu ye . am tak nak jadi anak derhaka melawan kata mama . apa apa pun , doakan anak kami selamat lahir . "

abang menarikku keluar dari rumah mama . keadaan menjadi tegang .

" abang , ni betul anak abang . " aku takut jikalau abang berfikir bukan bukan .

aku ditarik oleh abang sebaik saja aku keluar dari kereta .

" abang kenapa ni ? "

" anak siapa dalam perut tu ! "  abang menunjuk kearah perutku .

" anak abang lah . "

" kau tak tipu ? "

" ya allah , buat apa saya nak tipu abang . lisa berani bersumpah bang . "

abang berteriak sambil menendang meja . abang terus meninggalkan aku bersendirian . ya allah , kenapa susah untuk abang percaya kata lisa ni . abang betul betul ke tak percaya yang ini anak abang . airmata membasahi pipiku . aku tak layak untuk abang .

------

pagi pagi lagi aku bersiap untuk tinggalkan rumah . aku lihat abang tertidur diatas sofa . inilah masa yang tepat ! aku berlari keluar dari rumah . ku tahan teksi dan menuju ke arah stesen bas . aku tak tahu nak pergi mana selain balik ke rumah abah dan ibu . abah nak marahkan aku , lantak lah . janji aku tak menyusahkan abang . biar lah abang kalau tak nak mengaku ni anak abang . lisa masih kuat untuk besarkan anak ini .

aku berdiri didepan pintu rumahku . lisa , kau kena berhenti bermimpi . ni lah realiti kau . aku perlahan lahan menaikki tangga .

" assalamualaikum " aku mengetuk pintu yang terbuka .

" waalaikumsalam " jawab seorang yang aku kenal , Ibu .

Aku memeluk ibu sekuat kuatnya . dah lama tak jumpa ibu .

" ya allah lisa , lisa buat apa dekat sini . " tanya ibu .

" lisa... hmm lawat ibu . kan lama lisa tak balik . " aku terpaksa menipu ibu . maafkan lisa ibu .

" um lisa nampak berisi , mengandung ke lisa ? " aku mengganguk . ibu tersenyum bahagia .

" abang , lisa dah balik bang " ibu memanggil abah . aku bersalaman dengan abah .

" mana suami kamu ? "

" kerja abah . dia sibuk . " aku tak tahu berapa kali aku menipu kedua orang yang aku sayangi ini .

" bang , kita tak lama lagi nak jadi nenek bang ! " abah melihat aku sambil tersenyum . ya allah terasa ingin mengalirkan air mata apabila melihat ayah tersenyum .

Awak Milik Saya Where stories live. Discover now