Aku berhenti mengemaskan rumah apabila tiba-tiba perutku sakit . Ku ingatkan hanya sakit biasa yang selalu ku alami, tapi kali ini berbeza . Telepon ku capai untuk mendial number abang .
" Ye kenapa lisa ? "
" Lisa nak ke hospital , perut lisa sakit sangat dah ni "
" eh yeke ? ahhh .... lisa tunggu ye . abang kejap lagi sampai "
Tidak lama kemudian , abang sudah sampai dirumah . Abang mendukung aku untuk masuk ke kereta . Kereta abang laju menuju ke Rumah Sakit berhampiran .
-------------
Uweekk Uweekkkk ....
Tangisan bayi boleh didengari dari bilik bersalin . Ya , sekarang aku dah menjadi ibu kepada bayi perempuan yang comel ini .
Terasa bahagia apabila melihat abang mendukung bayi yang baru saja aku lahirkan .
Ameera Dalily Ahmad Shah Ammar
itulah nama yang kami pilih untuk anak kami berdua .
aku tenung lama wajah Ameera , sebiji macam muka ayah dia . Dari hidung nya mata nya .
Tidak lama kemudian , abang datang bersama adik beradik nya , Alyana & Abang Azril . Mereka asyik bergilir-gilir mendukung Ameera . Aku mula berfikir , mana mama ? tak kan lah mereka datang berdua .
" Lisa , abang bawa Ameera keluar kejap ye . "
" kenapa ? "
" mama dekat luar , dia nak jumpa Ameera . "
" kenapa tak masuk je bang ? macam tak sopan pula biar mama dekat luar " abang hanya memberikan senyuman , mengharapkan aku faham dengan sikap ibu mertuaku itu .
Sampai bila aku harus begini ? susah untuk diterima dalam ibu mertuaku ? sedangkan aku tidak pernah buat salah dengan dia . aku hanya takut suatu hari , ibu bercadang untuk pisahkan aku dengan abang . Ya Allah , kenapa aku fikir bukan bukan ni ? kau bukan lagi budak budak lisa untuk fikir macam tu . Kau tu MAMA BUDAK !
Tidak lama kemudian , aku dikejutkan dengan kedatangan keluargaku dari kampung .
" Ibu , Abah , Adik ! " aku menjerit .
" esh kamu ni , dah jadi ibu pun nak terjerit jerit macam budak 5 tahun lagi . " omel ibu .
" rindu sangat dengan semua ni . dah lama dah tak jumpa semua " aku menyalam ayah dan ibu .
" sorry lah , anak lisa dekat luar tu . "
" takpe , kita dah jumpa dah anak kamu . siapa nama anak kamu ? "
" hehehe nama dia Ameera Dalily "
" kenapa tak ada yang macam nama kakak ni? " tegur adikku .
" Ada lah ! Tu Lily tu kurang lebih sama dengan Lisa " aku menerangkan dekat adik . dia hanya mengangguk .
Setelah semua pulang , kini tinggal aku , abang dan Ameera di dalam bilik itu .
" abang , lisa nak berpantang dekat kampung . kalau lisa berpantang sendiri sendiri , bukannya lisa tahu sangat pun . "
" kalau ibu tinggal disini sementara boleh tak ? "
" tak boleh la , siapa nak masak untuk abah dengan adik ? lagipun ibu susah lah berjauhan dari rumah tu "
" lepastu abang macam mana ? "
" abang kan ada cuti beberapa hari , abang ikut lah juga dekat sana . nanti kalau abang dah kerja nanti , baru lah abang balik . Kalau lisa dah okay dah berpantang ni , lisa pun ikut abang balik la . " abang menggaru kepalanya yang tidak gatal .
" masalahnya disini , dalam minggu ni Yana dengan abang az ada penerbangan serentak , so tak de orang nak jaga mama . mama pula masa ni tengah sakit . jadi abang je jadi harapan mereka untuk jaga mama . " aku mengeluh . bukan aku tak suka jaga mama , tapi aku dah rindu dengan kampung dan siap janji lagi dengan ibu nak balik berpantang disana .
" lisa jangan risau ye , abang akan panggil bidan yang akan uruskan semua hal lisa semasa lisa berpantang . nanti lepas yana dengan abang az balik , abang janji akan bawa lisa balik kampung ye dengan Ameera sekali " dia cuba untuk memujukku .
" sekarang ni sayang abang ni rehat ye . abang tahu lisa letih bekas layan semua , susukan Meera . esok kita balik ye , kita jaga Ameera sama sama . " dia mencium pipiku . ini lah kelemahan kau lisa , asal kau dicium memang marah kau stress kau dah hilang . untung ada suami yang memahami macam abang ammar kan .
YOU ARE READING
Awak Milik Saya
Random✅ Completed ! ✅ 27/10/17 - #17 in Random ❤ Dalam perjalanan balik ke Kuala Lumpur , Ammar bejumpa dengan seorang perempuan bernama Lisa . Ammar berniat untuk menolong menghantarkan Lisa ke KL . Tapi , dalam perjalanan mereka sesuatu berlaku sehingga...