Kapitel 11

13 0 0
                                    

Dagarna flöt på som vanlig och jag vande mig vid den nya klassen. Tom, Elin och jag fortsatte att träffas även efter provet. Vi blev bättre och bättre vänner och vi sågs nästan varje dag. Men ibland så kunde jag se män i svarta kläder stå lutade mot väggar och se på mig. Jag såg även fler skuggor utanför huset på kvällarna och det oroade mig. Vilka var männen i svarta kläder?

En dag efter skolan så visade jag Tom och Elin det mystiska boken och berättade hur jag hittade den.
"En sak är säker, det är ingen tillfällighet att du hittade den" sa Tom.
"Vad har du tänkt göra med den?" frågade Elin. Jag visste egentligen inte och det sa jag till dom. Även skuggorna och männen berättade jag om.
"Det är verkligen mystiskt" sa Tom. Vi andra höll med och vi kom överens om att inte berätta om den för någon. Livet
fortsatte och vi pratade inte mer om boken.

Mamma fick ett jobb på posten och lönen räckte till oss båda. Det var en fredag i början av sommarlovet som det började på riktigt. Vädret var soligt och lite blåsigt. Helt perfekt enligt mig. Jag, Tom och Elin var hemma hos mig och vi hade tänkt kolla på en ny film som vi hade hyrt. Elin hade lånat den av över helgen. Elin och Tom skulle sova över här och dom hade med sig allt dom behövde.

När vi kom in i huset så ropade mamma att vi behövde riven ost och köttfärs till middagen. Hon ville att vi skulle åka in till staden och köpa det. Det var nödvändigt men vi ville kolla på filmen men när mamma sa att vi kunde få lite pengar till fika på vägen så blev vi genast nöjda. Vi fick lite pengar och gav oss av. Jag visste inte då att det var sista gången jag såg huset.

Det fanns en busshållplats vid vägen och vi tog bussen in till centrum och vi hoppade av den där. Det var en bit att gå till mataffären men Tom visste en genväg. Genvägen gick genom en trång gränd. Den var folktom och helt öde förutom en hemlös katt som letade efter mat i soporna. Gränden var full av matrester, soppåsar och soptunnor. När vi började gå igenom den så uppenbarade sig en lång man med slängkappa och huva framför oss. Han gick hotfullt fram mot oss.

Nu börjar det hända saker😏 tack för 200 läsningar! Nytt kapitel kommer snart!

Invasionen utifrån Where stories live. Discover now