»1« ; Banjir

1.4K 156 59
                                    

2014

Hujan mencurah-mencurah ke bumi. Tidak berhenti sejak semalam. Berdetum-detum guruh kedengaran. Aku tarik selimut bagi menyelubungi diri. Sejuk gila bakhang. Sejuknya sampai menggigit tulang hitam. Sebab itulah aku lari ke ruang tamu dan baring di atas sofa. Bilik aku sejuk.

"Cuba engko bukak tv tu, dib. Nenek nak tengok seponcebob.."

"Alaaa nenek... Adib baru nak tidur." balas aku, masih berselubung.

Disebabkan rumah kami rumah kayu, maka dia punya sejuk tu memang rasa macam duduk dalam peti ais. Selimut aku pakai pulak nipis. Aku bukan ada  duit nak beli selimut mahal-mahal.

"Engko bangun, dib."

"Sejuklaaa nenek..."

Bahu aku ditepuk beberapa kali oleh nenek. "Bangun, Adib... Sebelum aku-"

Bingkas aku bangun sebelum nenek menghabiskan kata-katanya. Selimut yang melekat di muka - aku tarik kemudian tayang sengihan. "Hehehe Adib dah bangun, nek. Dah bangun." kata aku sambil memandang muka nenek.

"Hah, bukakkan tv. Aku nak tengok seponcebob." Nenek bersandar pada kusyen sofa. Sofa kayu berkusyen petak-petak.

"Spongebob lah nek..."

"Apa benda? Seponcebob?" ulang nenek. Berkerut dahi muka nenek.

"Spongebob nek... Spongebob..."

"Apa?"

"Spongebob. Se-pon-she-bob."

"Hah betullah aku sebut tadi."

"Salah laaa nek."

"Dah dah bukak tv tu. Lepastu engko pergi mandi. Muka dah macam jerangkung aku tengok kau."

Aku ketawa mendengar kata-kata nenek. "Apadia nek? Jerangkung?"

"Kau ingat aku sebut jagung ke? Jagung tu gigi depan kau. HAHAHAHA."

"Apa jagung pulak nenek ni?" Aku menggeleng perlahan.

"Dah-dah. Aku saja buat lawak hambar. Kau pergi mandi nuhhh."

"Tapi sejuk lah nek."

"Karang aku-"

"Ok, ok." Laju aku berlari ke bilik. Eh, terlupa sesuatu.

"Oi! Bukak tv!" suara nenek kedengaran berserta jeritan. Berdekah-dekah aku ketawa sebelum pusing balik ke ruang tamu.

Selesai mandi, aku kembali ke ruang tamu. Punggung aku labuhkan di sebelah nenek. Terketar-ketar tangan aku ketika ini. Terus aku usap lengan berkali-kali. Gila, bapak sejuk. Bapak bagi segala sejuk dahni. Aku rasa bapak dia mengamuk.

"Nek, nek tahu sesuatu tak?" soal aku sambil mata turut menyorot pada skrin tv.

"Apa benda lagi lah kau ni, Dibah?"

"Apa Dibah pulak nenek ni?"

"Eh suka hati aku lah. Ayat aku. HAHAHA."

"Eiii nenek ni macam-macam lah."

"Hah apa benda kau nak bagitahu tadi? Aku taknak tahu tapi bagitahu jelah." Nenek berpeluk tubuh lepas berkata. Spongebob lagi menarik daripada cucu dia sendiri.

"Hehehe... Kalau Adib cakap ni, nenek terus taknak tengok Spongebob dah."

"Apa benda langsuir oi? Bagitahu jelah."

"Spongebob tu gay. Kartun nenek suka sangat tengok ni gay macam Adib."

"Tengkorak kelapa sawit engko! Aku rebus kepala kau nanti baru kau tahu. Jangan mengada nak jadi gei!" Nenek luku kepala aku laju-laju.

Tak Percaya Cinta [Completed]Where stories live. Discover now