»9«

646 87 11
                                    

"Masuk je lah. Kau bukan tak kenal nenek."

Aku tolak pintu perlahan-lahan. Kelihatan nenek bersandar pada sofa. Menonton rancangan kegemarannya. Aku toleh jam besar di dinding belakang nenek. Jam 9 pagi. Tentu nenek dah makan. Nasib baik aku tak bungkus nasi lemak yang kami makan di warung pagi tadi.

Hasya mengikuti dari belakang. Sama-sama kami berjalan mendekati nenek. "Nek..." Aku menegur.

Nenek memandang aku sekejap sebelum kembali memandang skrin televisyen. Aku duduk di sebelah nenek. Suara tersekat di kerongkong. Perkataan maaf terlalu sukar untuk dikeluarkan.

"Nek..."

"Engkorang tidur mana malam tadi?" Nenek tiba-tiba bersuara.

Aku pandang Hasya, Hasya tidak memberi sebarang respons. "Tidur dalam kereta je, nek." balas aku.

"Sedap tidur luar?"

"Boleh lah nek."

Tuk!

"Adoi! Sakit, nek..." sambil memegang kepala. Pedih gila. Membirat rasa tengkorak kepala. Nenek punya luku memang lain macam.

"Degil! Mengada!"

"Mana ada mengada, Nek."

"Melawan lagi?"

"Tak-tak." Aku angkat kedua-dua tangan kemudian menggosok-gosok kepala. Aduhai.

"Cha mintak maaf, nek." Hasya memeluk lengan nenek. Menyembam mukanya pada lengan baju nenek.

Nenek hembus nafas panjang. "Aku sayang engkorang berdua ni. Engkorang je lah yang aku ada dalam hidup ni. Tapi dua-dua degil. Aku tak boleh nak jaga engkorang selamanya. Engko kena pandai jaga diri. Faham?"

"Tapi-" aku cuba memintas.

"Iye, Nab sebelah rumah tu kawan aku. Itu lain. Maksud aku, ahli keluarga. Aku ada engkorang je."

"Tapi nek-"

"Takdek tapi-tapi..."

"Tapi Haji Somat tu dah lama crush dekat nenek."

"Heish engko ni!" Sebelum tangan nenek hinggap di kepala, aku cepat-cepat mengelak. Mengekek aku mengertawakan nenek.

"Walaupun aku tak tahu kerash tu apa tapi aku dengar nama Somat tu pun aku dah tahu. Heish tak mau aku fikir. Geli aku."

"Tak baik la nenek ni..."

"Eh, engkau tu baik sangat? Malam-malam buta memekak, pecahkan rumah aku?"

Aku tersentap. "Nenek ni... Adib tak sengaja lah."

"Kawal sikit emosi engko tu, Adib. Makan diri nanti." Pendek ayat nenek tetapi betul-betul menekan dada aku hingga sesak. Aku memang gagal mengawal emosi, semuanya sebab mak aku. Ah, dia tak layak digelar emak. Dia adalah punca aku jadi begini.

Aku sandarkan kepala pada bahu nenek. Terasa kepala aku diusap perlahan oleh tangan kasar nenek. Tangan Hasya ditarik dan seterusnya tangan aku. Dia menggenggam tangan kami. Membawa rasa sebak menyentak di dada.

"Aku ni dah tua, Adib. Bila-bila masa je aku boleh pergi. Engkorang jaga lah diri masing-masing. Adib, hidup ni jangan bergantung pada orang lain. Hasya ni, engko nampak je dia ada sentiasa dengan kau. Tapi kalau dah suatu hari nanti dia dah kahwin, aku dah tak de. Engko nak ke mana?"

"Nek... jangan cakap macam tu. Lagipun kami baru lapan belas tahun."

"Sebab tu aku kata... engko jangan bergantung pada orang lain. Kerja kedai makan Mek... Mek apa tempat engkorang kerja tu?"

Ayat yang dilontarkan oleh nenek itu sedih tetapi aku hampir-hampir tergelak.

"MacD, nek. Mek-di." Hasya memperbetulkan.

"Haa iyelah. Apa-apa je lah. Tempat kerja itu pun Hasya yang tolong engko masuk... macam mana engko nak hidup ni Adib? Pasal Humaira tu... kalau engko rasa dia tak ganggu kau untuk berjaya, teruskanlah. Tapi kalau budak tu buat engko hilang fokus, aku mintak engko berhenti. Perjalanan engko jauh lagi. Hasya pun sama. Jangan sibuk fikir pasal suka ke cinta apa semua ni. Kalau jodoh tak ke mana." Nenek tamatkan ayatnya di situ. Usapannya berhenti. Aku pandang nenek, buat kali pertama aku lihat air matanya bergenang.

"Pasal mak engko tu, Dib. Dia tetap emak engko. Engko tukar lah nama jadi Abdul sekalipun, dia tetap mak engko. Dia yang lahirkan engko. Faham?"

"Hmm."

"Hmm apa hmm? Faham tak?"

"Faham, nek."

"Walaupun dia tak pernah jenguk aku, dia tak balik rumah ni bertahun-tahun. Aku tetap sayang dia. Aku tak bencikan dia. Aku tahu dia sayangkan kau, Dib. Mesti dia ada sebab dia sendiri."

"Adib mintak maaf nek..." Aku tarik tangan kedutnya kemudian aku cium lama.

"Hasya pun..."

Suara senyap seketika sebelum kedengaran suara nenek membebel, "Apa ke jadah engko cium tangan kiri aku ni, Cha?"

-__________-

Apa yang nenek cakap memang betul. Belum tiba masanya untuk aku fikir soal perasaan. Soal perempuan. Mungkin suatu saat nanti hati aku akan terbuka sendiri untuk perempuan. Dan pada ketika itu, mungkin dia adalah yang terbaik untuk aku dan jauh sekali perangainya dengan mak.

Aku pandang langit. Bintang-bintang berkelipan. Aku tak tahu kenapa tetapi langit malam adalah pemandangan kegemaran aku. Mereka seolah-olah memahami aku, turut menyimpan rasa. Setiap butir daripada mereka adalah rasa yang berbeza.

"Dib, tolong beli topup jap."

Aku mengeluh. Menoleh ke belakang. Hasya tayang gigi sambil menghulur not sepuluh ringgit.

"Kau memang suka spoil. Aku tengah feeling kot."

"Alaaa tolonglah beli jap."

"Kau nak call pakwe ke? Nenek kata tak bagi ada pakwe en?"

"Kau ni..."

Aku ambil not sepuluh ringgit itu lalu simpan dalam poket seluar trek. "Celcom?"

"Iye. Kampung kita ni line Digi tak jalan... line Maxis tak jalan... jangan tanya soalan bodoh. Nah, kunci." Kunci motor dihulur pula.

"Nasib baik aku sayang kau."

Aku sambut huluran kunci. Menghidupkan enjin motorsikal.

Tak Percaya Cinta [Completed]Where stories live. Discover now