Bab 7

240 1 0
                                    

PAGI menjelma lagi. Tubuh tirus Dani masih meringkuk di atas tilam. Dua bibirnya terketar-ketar. Tubuhnya menggigil. Suhu badannya panas sekali. Matanya pedih dan berair. Kedua-dua tangannya memeluk erat tubuhnya yang kian susut. Barangkali bahana ditimpa hujan lewat petang semalam.

Dia cuba juga untuk bangun. Matanya dibuka perlahan-lahan. Tangannya kemudian mencari telefon tangannya. Dalam samar-samar dia menjeling jam di skrin telefon tangannya itu. Jemari ketarnya kemudian mencari nombor telefon Miss Janet untuk dihubunginya. Selepas nombor yang dicarinya dapat dijejaki, butang mendail ditekannya, kedengaran suara Miss Janet menyambut di talian. Dalam serak, dia memaklumkan keadaannya itu kepada Miss Janet. Miss Janet sedikit terkejut dan bimbang. Sempat dia menasihati Dani supaya segera ke klinik sebelum talian terputus.

Dani kembali menutup matanya. Namun buat seketika cuma. Dia kemudian cuba mengumpul kekuatan untuk bangun dengan menggunakan kedua-dua tangannya sebagai penyokong. Akhirnya, dia berjaya berdiri.

Selepas berjaya mengimbangi tubuhnya, dia melangkah longlai setapak demi setapak ke ruang dapur. Pintu peti ais dibukanya. Beg plastik sebuah farmasi diseluknya. Satu papan Paracetamol dikeluarkan dari beg plastik itu. Dua biji pil segera dileraikan dari papan itu lalu disuakan ke mulutnya. Terasa sedikit payah pil itu untuk ditelannya. Diteguknya aip paip apabila menyedari botol air dalam peti ais itu kosong.

Dia kembali semula ke bilik tidurnya. Tubuhnya perlahan-lahan direbahkan semula ke atas tilam. Selimut ditariknya menutup seluruh tubuh. Beberapa saat kemudian, kelopak matanya tertutup rapat.

Sementara itu, di sebuah ruang pejabat di tengah-tengah ibu kota, June tersenyum sendirian.

Dani... desis hati kecilnya.

Kacak. Hatinya berdesis lagi, nakal.

Hatinya tercuit bila teringatkan penampilan Dani semalam. Kemeja tangan panjang coklat berlajur kecil dengan tali leher biru tua. Dia perasan kemeja dan tali leher yang Dani pakai itu sama sewaktu kali kedua mereka bertemu di Yellow House sebulan yang lalu. Namun, beza kali ini dipadankan dengan slek hitam.

Walau penampilanmu semalam janggal, ketampananmu tetap terserlah. Handsome macam TMJ... TMJ versi tinggi. Dia ketawa sendirian, geli hati dengan bisikan hatinya sendiri.

Kerusi pejabatnya berpusing tiga ratus enam puluh darjah. Pandangannya kini keluar dari cermin kaca bangunan pencakar langit di tengah-tengah ibu kota itu.

Nampak tak terurus, tapi segaknya tulus. Hatinya beritma pantun nakal pula.

Mungkin dia perlukan seorang perunding imej, bisik hatinya lagi sambil mengetuk-ngetuk sebatang pen ke bibirnya dengan senyuman nakal masih terukir di situ.

"Tapi takkanlah orang yang pernah tinggal di kota Tokyo tak tahu nak melaram? Tokyo, seluruh dunia tahu ibu kota fesyen." Dia terus bermonolog sendirian. Kali ini berbunyi dari dua tubir bibirnya.

"Wait! Wajahnya macam aku pernah lihat sebelum ini. Tapi di mana ya?" Persoalan itu tiba-tiba bersarang dalam fikirannya. Dia memerah otaknya beberapa ketika sambil berlegar-legar dalam ruang pejabatnya itu.

"Hah, majalah Rock The World! Ya, aku pernah lihat wajah dia dalam majalah itu!" ungkapnya dengan keterujaan, menjawab untuk soalannya sendiri. Lantas dia kembali ke mejanya dan meraba tas tangannya. IPhone 6 miliknya segera didail.

"Helo, apa hal pagi-pagi dah call aku ni? Dato nak meminang kau ke?" Buah perli menyambutnya di talian telefon.

"Bukanlah. Eh, majalah R.T.W yang lama-lama dulu kau ada simpan lagi tak?" balas June menempis perlian rakan serumahnya itu.

"R.T.W?" Suara dalam talian sedikit bingung.

"Alah, lambat pikap betullah kau ni. Rock The World!" June menjelas maksud akronim rekaannya itu.

BADI BUDDYWhere stories live. Discover now