Bab 14

149 1 0
                                    

SEMENJAK rapat dengan June, Dani mula melupakan Ayumi. Bayang-bayang Ayumi juga seakan-akan merajuk dengannya. Rasa bahagia mula menyelinap kembali ke kamar hatinya. Bunga-bunga cinta juga mula berkembang mekar laksana disapa mentari pagi. Udara cinta yang nyaman juga kembali dihelanya.

Seperti belangkas, Dani dan June seakan-akan susah untuk dipisahkah. Setiap waktu terluang pasti diisinya bersama. Jika tidak menonton wayang, mereka keluar bersiar-siar di sekitar ibu kota tidak kira siang atau malam.

Hari minggu menjadi hari yang paling dinantikan mereka. Setiap destinasi percutian dan rekreasi di sekitar Kuala Lumpur dan Selangor dikunjungi mereka pada hari-hari itu. Beberapa kali juga mereka keluar menonton konsert atau gig-gig kecil yang diadakan di sekitar ibu kota Kuala Lumpur.

Dani tersenyum sendirian. Detik-detik bersama June beberapa minggu lalu baru diimbaunya. Dia membelek diarinya helai demi helai. Kuntuman senyum terus mekar di bibirnya.

Terima kasih June, bisik hati kecilnya sambil tangannya mula memandu sebatang pena.

Kau telah memberi aku pelangi indah. Seperti rupanya, kau mewarnai hidupku dengan tujuh lapis rasa bahagia. Suatu ketika, aku hampir luput dari dunia ini. Semangatku luntur. Warna hidupku pudar. Aku seperti kehilangan segalanya. Kini jiwaku kembali segar. Semangatku kembali bugar. Gelora perasaanku kembali tenang. Emosiku juga kembali waras. Bukan kecantikan yang aku dambakan dari seorang perempuan. Bukan juga materialistik yang aku tagihkan. Hanya rasa tulus cinta yang aku dahagakan. Belaian kasih sayang paling aku impikan. Supaya aku terus gagah untuk berdiri, melangkah dan berlari di dunia fana ini. June, aku pernah merasai nikmat cinta suatu ketika dulu. Cinta yang menjadikan aku seagung watak tulisan Shakespeare. Sehingga kini aku dapat merasai getaran dan kehangatannya. Moga kau dapat memberi aku getaran dan kehangatan itu lagi...

Dani sekali lagi mengukir senyum sebelum menutup mata penanya. Buku diari itu diletakkan semula ke atas rak meja tulisnya itu. Perlahan-lahan dia bangun dan menyorong kerusi ke bawah meja dan melangkah keluar dari bilik ketiga yang dijadikan ruang pejabat kecilnya. Kemudian, dia melangkah menuju ke arah balkoni. Angin dingin malam datang menyapanya. Dia memeluk tubuhnya dan tubuhnya itu mula terasa sedikit hangat. Anak matanya dilemparkan ke persekitaran. Sesekali dia menarik nafas panjang. Malam yang semakin larut itu memberinya sedikit ketenangan.

Beberapa ketika di balkoni itu, dia kembali semula ke ruang tamu. Pintu gelangsar dan langsir ditariknya menutup pandangan luar yang telah sekian lama disimbah dakwat hitam pekat.

Langkah kakinya menuju ke arah akuarium di ruang tamu apartmennya itu. Jarinya mengetuk dinding kaca itu beberapa kali sambil memanggil nama panggilan ikan peliharaan kesayangannya. Seekor kelisa emas hadiah daripada Miss Janet kemudian datang bermesra dengannya di tepi dinding kaca itu. Masih segar dalam ingatannya kata-kata Miss Janet betapa spesies ikan itu akan membawa tuah jika dipelihara di dalam rumah.

Dani senyum sendirian. Baginya, Miss Janet terlalu percayakan feng shui. Setelah beberapa ketika bermesra dengan ikan peliharaannya itu, Dani menutup suis lampu di ruang tamu itu dan melangkah ke kamar tidurnya. Lampu meja dipasangnya. Cahaya malap kemudian terpancar ke setiap inci ruang tidur itu. Dani perlahan-lahan merebahkan tubuhnya ke atas tilam. Ingatannya tidak lepas kepada sesusuk tubuh yang kini menghujani kemarau hatinya. Setiap yang menghiasi wajah June itu dapat diingatinya. Juga keletahnya. Senyumannya. Gelak tawanya. Semuanya kini menghakis kesedihan yang membelenggu selama ini. Lama juga dia di alam khayal itu. Beberapa minit kemudian, kelopak matanya perlahan-lahan memberat.

"Selamat malam, June..." Terbisik ungkapan itu dari mulutnya sebelum jarinya menekan suis lampu. Dalam pekatan malam, dia tersenyum sendirian.

"Selamat malam, Dani..." ucap June dengan senyum melirik di dua tubir bibirnya. Hatinya cukup riang mengenangkan apa yang dilafaz Dani tempoh hari. Lafaz ucapan itu kini sentiasa mengekori setiap hela nafasnya.

BADI BUDDYWhere stories live. Discover now